خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کابینه ضعیف؛ عامل مشکلات امروز کشور است

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | شنبه، 10 آبان 1399 - 09:12
فعال اصلولگرا گفت: دولت باید کابینه محور باشد نه شخص محور؛ زیرا یک کابینه هماهنگ متشکل از نخبگان حوزه های تخصصی می تواند کشور را از بحران عبور داده و به ثبات برساند.
كابينه،احزاب،دولت،رئيس،كشور،سياسي،انتخابات،شركت،جهادگران،عزي ...

عزیزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوال اهمیت کابینه در موفقیت هر دولتی گفت: ترکیب کابینه و پشتوانه سیاسی اعضای دولت در ثبات سیاسی و توسعه اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است.
برای مدیریت علمی کشور و رسیدن به اهداف کلان؛ منطق حکم می کند که رئیس جمهور دبیر و هماهنگ کننده جلسات باشد، نه دیکته کننده دستورات.
دبیرکل جهادگران تصریح کرد: کار اصولی این است که رئیس دولت حاصل رقابت های تخصصی درون حزبی و در نهایت بین حزبی باشد، زیرا وقتی که شخصی با حمایت رسمی و برنامه ریزی شده احزاب به قدرت برسد؛ مجبور است اعضای کابینه را هم بر اساس اصول و مقررات انتخاب کند؛ در چنین کابینه ای فضای لازم برای خودمحوری ایجاد نمی شود و رئیس دولت برای تک تک رفتارهای خودش پاسخگو است.
بیشتر بخوانید
او ادامه داد: متاسفانه در کشور ما شرایط و اراده لازم برای رشد احزاب وجود نداشته و ندارد؛ لذا احزاب از بلوغ لازم برای اداره کشور برخوردار نیستند،کما اینکه در ایام انتخابات بسیاری بصورت گعده ای به اسم ائتلاف و جبهه دور هم جمع می شوند، چند بیانیه شعارگونه ارائه داده و بعد از انتخابات خاموش می شوند و احزاب مجوز دار هم با التماس و به زور پذیرایی عده ای را برای ساعتی دور هم جمع می کنند تا کنگره تشکیل دهند که اغلب جلسات اول و دوم به حد و نصاب قانونی نمی رسد، پس طبیعی است که احزاب کاغذی نتوانند در فرآیند شکل گیری دولت ها نقش ایفا کنند.
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: در غیاب احزاب قدرتمند، آزادی و قدرت مانور رئیس دولت برای چینش کابینه بیشتر می شود.
رئیس جمهور هم به صورت علاقمند به توسعه اقتدار خویش است، لذا کارگزاران دولت را از میان افراد مطیع و هماهنگ انتخابات می کند؛ نه نخبگان.
کابینه ضعیف و مسئولیت ناپذیر هم همان بلایی را سر کشور می آورد که امروز مردم ما را گرفتار کرده است.
او تاکید کرد: یک کابینه ضعیف تبدیل به شرکت سهامی می شود که مافیای شرکت های خصوصی مثل موریانه آن را از درون خالی می کنند.
از وزیری که خودش صدها شرکت خصوصی دارد و رقیب دولت است، چطور می شود انتظار داشت که حافظ منافع مردم باشد.
انتهای پیام/