خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ادعای تدبیر اقتصادی و حواله دادن محض به نفرین و دعا

مشرق | سیاسی | شنبه، 10 آبان 1399 - 06:37
«آخرین یافته‌های مکتب اقتصادی تدبیر و امید رونمایی شد: لعن به گرانی و دعا برای ارزانی!».
دولت،دعا،جهانگيري،اقتصادي،مديريتي،مشكلات،نفرين،راهكارهاي،معا ...

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه جوان در گزارشی با عنوان فوق، به نقد اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور پرداخت.
اسحاق جهانگیری اخیراً در پاسخ به خبرنگاران درباره اینکه آیا راهی برای ارزانی هست، گفت: «دعا کنید»!
به طور معمول برخی منتقدان از آغاز کار دولتی که جهانگیری معاون اول آن بود، درباره رفتار و گفتار برخی دولتمردان که موجب ایجاد ناامیدی در مردم می‌شود، هشدار داده بودند، اما این نوع گفتار در دولتمردان تمامی نداشت و این بار نوعی تمسخر آیین دعا هم به آن اضافه شد!
برخی مسئولان متهمند که در حواله کردن مشکلات کشور به غیر علت اصلی که مدیریتی است، دنبال زمینه‌سازی برای مذاکرات با خارجی و معاملات سیاسی داخلی هستند؛ بنابراین یک مسئول اجرایی کشور، نباید ژست پیش‌نماز یک مسجد را به خود بگیرد و به مردم بگوید دعا کنید.
همین شخص در دولت قبلی به رهبری نامه نوشت و گفت باید همه مردان اقتصادی دولت برکنار شوند.
در فرصت‌های فراوان در دولت مستقر نیز با هجمه به دولت قبلی، افزایش نرخ ارز و تورم در آن دولت را به بی‌کفایتی مدیریتی نسبت داد.
در زمان انتخابات ۹۶ در جامه یک نامزد غیرواقعی، بدترین خاطره‌ها را از مجموع وعده‌های پوچ و سخنان متباین و متناقض و متضاد و ادعاهای متورم شده در خاطره جمعی ملت باقی گذاشت، به طوری که مردم حرف‌های او را مثل ضرب‌المثل درباره اوضاع نابسامان به کار می‌برند.
هیچ وقت در آن زمان‌ها نگفت دعا کنید اوضاع خوب شود!
برای آن مقاطع برنامه و اصل و اصول ارائه می‌داد، اما حالا که در قدرت است، می‌گوید دعا کنید.
تنها امید باقیمانده در فصول پایانی مکتب تدبیر برای حل مشکلات اقتصادی این است که به گفته رئیس‌جمهور در سختی‌های ناشی از افزایش قیمت‌ها مردم باید کاخ سفید را لعنت کنند و به گفته معاون اول رئیس‌جمهور نیز برای کاهش قیمت‌ها باید دعا کنیم، هر چند از منظر معنوی راهکارهای فوق محترم است، اما وقتی سخنان رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس‌جمهور در زمان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری در ذهن متبادر می‌شود، این مقامات محترم بر حسب وعده‌هایی که به مردم می‌دادند، معتقد بودند حل مشکلات اقتصادی راهکارهای عالمانه اقتصادی دارد.
امروز که در ماه‌های پایانی دولت تدبیر و امید قرار داریم و فشارهای بی‌سابقه اقتصادی به جامعه وارد شده‌ است، انتظار می‌رود دولت محترم در اظهارات خود حداقل علاوه ‌بر توصیه به دعا، و نفرین و کمی هم از راهکارهای اقتصادی برای حل مشکلات بهره ببرند یا اینکه وقتی مجلس به کمک دولت می‌آید و راهکارهایی را برای حمایت از مردم و حل مشکلات اقتصادی ارائه می‌دهد، پذیرای این راهکارها باشند تا از طریق هم‌افزایی مجلس و دولت و سایر قوا شاهد گشایش اقتصادی در داخل کشور باشیم.
در همین حال روزنامه وطن امروز نیز در یادداشتی انتقادی تأکید کرده است: راهکارهای مدیریتی دولت روحانی این روزها بیش از هر زمان دیگری با ماوراءالطبیعه، نسبت پیدا کرده است.
گویا دولتی که روزگاری نه‌چندان دور شیوه حکمرانی خود را مبتنی بر روش‌های نوین مدیریتی می‌دانست و رقبای سیاسی خود را متهم می‌کرد، حالا خود در واکنش به هر ضعف و بحرانی تنها نسخه دعا و نفرین می‌پیچد.
تنها 9 ماه از عمر دولت دوم روحانی گذشته بود که جهانگیری از مهم‌ترین طرح مدیریتی خود در مواجهه با نوسانات بازار ارز رونمایی کرد و خبر از تثبیت نرخ ارز روی 4200 تومان داد.
دلار 4200 تومانی که در افواه عمومی از آن به عنوان «دلار جهانگیری» یاد می‌شد، نقطه آغازی بر یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های مدیریتی جهانگیری و سیاست‌های فسادآفرین بود.
شبکه رانتی که حول «دلار جهانگیری» شکل گرفت تا جایی اعتراضات همگان را برانگیخت که حتی اکبر ترکان نیز این طرح را زمینه‌ساز به تاراج رفتن 20 میلیارد دلار از منابع ارزی کشور خواند و روزنامه سازندگی به عنوان ارگان مطبوعاتی حزبی که جهانگیری عضو آن است هم تنها دستاورد این طرح را رانت و تورم دانست.
تجویز نسخه دعا برای کاهش نرخ اجناس از سوی جهانگیری در حالی است که روحانی نیز در ماه‌های اخیر تنها نسخه خود برای مواجهه با وضعیت نامطلوب فعلی را «نفرین واشنگتن‌دی‌سی» یافته و در اظهاراتی عجیب گفته بود: «مردم اگر می‌خواهند برای کمبود و مشکلات لعن و نفرین کنند، آدرس آن کاخ سفید در واشنگتن است».