خاطرات تلخ و شیرین در گفتوگو با برادران پستچی اردکان
«حسین» و «عباس» دو برادر پستچی اردکانی هستند که سالهاست با رساندن نامه و بستههای شهروندانشان لبخند رضایت را روی لب مردم شهرشان سبز میکنند و خاطرهسازان خوبی برای عنوان «پستچی» در شهرشان هستند.

ایسنا/یزد «حسین» و «عباس» دو برادر پستچی اردکانی هستند که سالهاست با رساندن نامه و بستههای شهروندانشان لبخند رضایت را روی لب مردم شهرشان سبز میکنند و خاطرهسازان خوبی برای عنوان «پستچی» در شهرشان هستند.
همیشه از پست به منزله کهنترین و گستردهترین شبکهی ارتباطی بین مردم و کشورها یاد میشود ولی این روزها همین ابزار ارتباطی نیز با توسعه تکنولوژی به شیوههای نوین و متنوعی در حال انجام است.
براساس آمارها، هر پستچی از انجام ۳۰۰۰ سفر جلوگیری میکند؛ سفرهایی که علاوه بر هزینهبر بودن، پیامدهای دیگری همچون اتلاف وقت، فشارهای عصبی و روحی، آلودگی هوا و انواع خسارات احتمالی جانی و مالی نیز میتوانند به همراه داشته باشند.
اتحادیه جهانی پست که در سال ۱۹۶۹ روز نهم اکتبر یا همان ۱۷ مهرماه را به عنوان روز جهانی پست تعیین کرد، هیچگاه فکر نمیکرد در روزگاری که استفاده از پست به دلیل پیشرفت تکنولوژیهای ارتباطی رو به افول بود، با تولد نامیمون یک بیماری صعبالعلاج مجدداً توجه جهانیان را به اهمیت این مسیر ارزشمند جلب کند و با جانی دوباره گرفتن، به مسیری مهم برای انتقال و مبادله کالا و خدمات تبدیل شود.
برادران پستچی شهرهی شهر اردکان
به بهانهی این مناسبت به اداره پست شهرستان اردکان مراجعه کردیم و پای صحبتهای دو برادر پستچی این شهرستان نشستیم که این روزها در شهرشان، شهرهی مردم هستند.
«حسین و عباس عربی انجیرآوندی» زادهی روستای خوش آب و هوای «انجیرآوند» که به «بهشت گمشده» نیز معروف است، آنقدر عاشق کارشان هستند که بیش از دو سوم زمانشان در شبانه روز را برای انتقال مرسولههای پستی مشتریانشان صرف میکنند.
نامهرسانی؛ شغلی سخت ولی لذتبخش
«عباس عربی انجیرآوندی» پستچی با سابقه اردکانی که از ۲۰ سالگی در این حرفه مشغول بکار شده است، در گفتوگو با ایسنا میگوید: سال ۱۳۸۱ که قبوض تلفن هم توسط پست توزیع میشد، زمان زیادی را درگیر کار بودم و مجبور میشدم گاهی از برادر کوچکترم کمک بگیرم که البته با خوششانسی او در همان سال نیز دولت مجوز برای پذیرش نیرویانسانی در پست را صادر کرد و با توجه به سابقهی فعالیتش در این حوزه به صورت پاره وقت مشغول بکار شد و افتخار پستچیشدن را پیدا کرد.
این جوان خوش اخلاق اردکانی اضافه میکند: هرچند نامهرسانی شغل سختی است و بخش اعظمی از اوقات زندگی یک پستچی را میگیرد ولی در حین حال لذتبخش نیز هست زیرا هر نامه و مرسولهای که به دست گیرنده داده میشود و باعث خوشحالی وی میشود، خستگی را از تن نامهرسان به در میکند.
وی که از سابقه نامهرسانی خود راضی است، در مورد بهترین خاطرهاش از این دوران عنوان میکند: البته پستچیها هر روز از ارسال مرسولهی مردم خاطرهای شیرین دارند ولی یکی از بهترین خاطراتم انتخاب من به عنوان کارمند نمونه استان از طرف «نبی الله سمیعی» رئیس اسبق اداره پست بود که آن را ناشی از رضایت قلبی مردم میدانم.
خدمت خالصانه در شرایط سخت کرونایی
عربی از خاطرات تلخ دوران فعالیتش را دزیده شدن یکی از بستههای پستی که حاوی تلفن همراه بود پس از ۲۰ سال امانتداریش یاد میکند و میوید: البته خوشبختانه بعد از چند ماه سختی و تلاش و هزینه از طریق پلیس آگاهی و دایره قضایی و مخابرات، بستهی مذکور را در شهر رفسنجان یافته و به دست صاحبش رساندیم.
وی با بیان این که علیرغم حجیم بودن بستهها و فراوانی نامهها و نیروی انسانی اندک در اداره پست اردکان از کارم خیلی راضی هستم، تصریح میکند: با فراگیر شدن بیماری کرونا از اسفندماه پارسال و افزایش خریدهای اینترنتی از سوی مردم به خاطر محدودیتهای موجود، اداره پست در شرایطی سخت و طاقتفرسا و بدون تعطیلی و کم کردن ساعات کاری، خالصانه و به بهترین نحو برای رضایت مشتریان خود تلاش کرد.
این پستچی جوان اردکانی در همین رابطه به همکارانش خداقوت میگوید و از «محمد مستوفی» کارمند بازنشسته پست اردکان که در بدو ورود و استخدامش به او بسیار کمک کرده بود، تشکر و قدردانی میکند.
شیرینی نامهی لحظه آخری زائر امام حسین(ع)
«حسین عربی انجیرآوندی» دیگر برادر پستچی نیز با اشاره به دشواریهای این حرفه به خاطر تعهد بالا به مردم، شغلش را لذتبخش میداند و میگوید: بهترین خاطره این دوران را هیچگاه از یاد نخواهم برد چرا که اربعین سال گذشته، نامهای به دستم رسید که حاوی گذرنامه یکی از عاشقان امام حسین(ع) و درآخرین لحظات حرکت کاروان عزاداران پیادهروی اربعین به دستش رساندم و آن فرد از فرط خوشحالی اشک شوق میریخت.
وی در ادامه خاطراتش از این شغل اضافه میکند: البته یک خاطره تلخی که از یادم نمیرود نیز مربوط به مفقود شدن یک مرسوله بود که وقتی پیگیر آن شدم زیر غلطک آسفالت شهرداری پیدایش کردم و کار از کار گذشته بود.
حسین که دو سالی از عباس کوچکتر و خود را مدیون زحمات برادرش در این مسیر میداند، اظهار میکند: از کارم خیلی خیلی راضی هستم اما فراموش نخواهیم کرد که در بدترین شرایط کرونایی با وجود استرس خیلی زیاد، ادارهی پست در حال خدمترسانی به مردم بود و نه تنها ساعت کاریمان کم نشد بلکه حتی هیچ روز تعطیلی هم نداشتیم.
افزایش ۴۰ درصدی خدمات پست با شروع کرونا
به سراغ رئیس اداره پست اردکان نیز رفتیم تا از سختیهای این شغل و خدمات این دو برادر به این حوزه در اردکان جویا شدیم.
«علی اکبر راجی» در گفتوگو با ایسنا از همدلی همه پرسنل پست اردکان در شرایط کورنایی اعلام رضایت میکند و میگوید: در بخش مرسولات و توزیع، تمام همکارانم زحمات زیادی را متقبل میشوند و همیشه شاهد زحمات شبانهروزی آنها هستم و میبینم که چگونه ارسال به موقع بستههای پستی، باعث شادی مردم شهرم میشود.
وی خاطرنشان میکند: نامهرسانی و باعث شادی مردم شدن از خاطرات شیرین دوران خدمت در پست است که من نیز همچون دیگر همکارانمان در سراسر ایران به این شغل افتخار میکنم.
راجی اضافه میکند: خوشبختانه قبل از کرونا نیز مردم از خدمات پست اردکان به خوبی استفاده میکردند، ولی از اسفندماه گذشته و با شدت گرفتن بیماری کرونا تاکنون استفاده از خدمات پستی چند برابر شده است.
وی به افزایش خریدهای اینترنتی در این مدت اشاره و بیان میکند: پست تمام توان خود را بکار گرفته تا با توزیع به موقع مرسولات پستی و تحویل درب منزل از خارج شدن مردم در شرایط کنونی جلوگیری و رضایت آنان را جلب کند.
رئیس اداره پست اردکان در پایان نیز تصریح میکند: فعالیت پست اردکان از آغاز بیماری کرونا تاکنون ۴۰ درصد افزایش داشته چرا که علاوه بر فعالیتهای قبلی، کسب و کارهای اینترنتی نیز رونق گرفته که این امر بر ارائه خدمات پستی تاثیر مستقیم داشته است.
انتهای پیام