طرح تاسیس سازمان نظام مدیریت کشور در مجلس تدوین شد
طرح تاسیس سازمان نظام مدیریت کشور توسط نمایندگان در مجلس تهیه و تدوین شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، طرح تاسیس سازمان نظام مدیریت کشور توسط جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه و تدوین شد.
متن این طرح به شرح زیر است:
طرح تاسیس سازمان نظام مدیریت کشور
متن طرح:
فصل اول: تعریف اهداف
ماده 1- سازمان نظام مدیریت کشور که در این طرح «سازمان» نامیده میشود، یک سازمان غیردولتی و مستقل است که به منظور تحقق بخشیدن به اهداف و انجام وظایف مقرر در این قانون تشکیل میشود.
ماده 2- اهداف سازمان عبارتند از:
1.
حفظ و توسعه استانداردهای شایستگی حرفهای مدیران در حوزههای مختلف و در سطوح متعدد 2.
تعالی اخلاق حرفهای در سازمانهای کشور
3.
زمینهسازی برای پیوند هرچه بیشتر دانش و تجربه صاحبنظران دانشگاهی و اجرایی در حوزه مدیریت 4.
فراهم ساختن فرصتهای یادگیری و یاددهی، نوآوری، مستندسازی و انتقال تجربیات مدیران در بخشهای عمومی، خصوصی و نهادهای مدنی
5.
ارتقای منزلت و کرامت مدیران کارآمد در سطح جامعه و سازمانها
6.
تجزیه و تحلیل مستمر وضعیت مدیریتی کشور و تهیه و ارائه توصیههای مستقل و کارشناسی برای عالیترین سطوح مدیریت
7.
ارتقای مهارتهای مدیران کشور در راستای افزایش سطح بهرهوری و رقابتپذیری
8.
توسعه کیفیت خدمات و فعالیتهای مدیران و نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای آنها
9.
همکاری، تبادل تجربه و استفاده از ظرفیتهای سازمانها و مجامع منطقهای و بینالمللی در جهت ارتقای خدمات مدیریتی فصل دوم: وظایف و اختیارات
ماده 3- وظایف و اختیارات سازمان با توجه به اهداف فوق به شرح زیر است:
1.
تعیین استانداردهای لازم سازمانهای دولتی و منابع انسانی آنها 2.
تعیین حدود صلاحیتهای تخصصی مدیران کشور و صدور شماره نظام برای مدیران سازمانهای دولتی و خصوصی
2.
نظارت، کنترل و ارزشیابی کیفیت کار تخصصی و ارزیابی کار سازمانهای دولتی و خصوصی
3.
تعیین ضوابط خاص صنفی مربوط به استاندارد کردن تابلوها، عنوانها، سربرگها و مهر شاغلین حوزه مدیریت
4.
همکاری با مؤسسات و سازمانها به منظور اجرای برنامههای بازآموزی و نوآموزی مستمر مدیران برای ارتقای دانش آنها
5.
انتشار نشریات حاوی آخرین دستاوردهای علمی مدیریتی- تخصصی و برگزاری همایشهای تخصصی برای ارتقای سطح دانش مدیریتی
6.
همکاری و هماهنگی با مراجعذی ربط برای گسترش و پیشبرد فعالیتهای علمی و تحقیقاتی در حوزه مدیریت
7.
ایجاد التزام به گذراندن دوره کارآموزی برای فارغ التحصیلان رشتههای مدیریتی جهت ادغام علم و تجربه و برنامهریزی و نظارت بر تأمین و تجهیز سرمایههای انسانی برای مصادر کلیدی کشور در حوزه مدیریت با هماهنگی سازمانها و ارگانهای ذیربط
8.
فراهم آوردن منابع و بانک اطلاعاتی روزآمد برای مدیران کارآمد 9.
برگزاری سمینارهای تخصصی در حوزههای مدیریتی
10.
تهیه لوایح، رویهها، آییننامهها و دستورالعملهای اجرایی لازم در رابطه با موارد این قانون
11.
وضع مقررات ملی مدیریتی
فصل سوم: شرایط عضویت
ماده 4- کلیه افرادی که دارای حداقل مدرک کارشناسیارشد معتبر و مورد تأیید وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری در رشتههای وابسته به مدیریت باشند میتوانند به عضویت سازمان درآیند.
تبصره - اعضای سازمان همه ساله مبلغی را به عنوان حق عضویت به سازمان پرداخت خواهند نمود.
میزان و نحوه وصول حق عضویت اعضا، مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط شورای مرکزی تهیه میشود.
فصل چهارم: ارکان و واحدهای تابعه ماده 5 – ارکان و واحدهای تابعه سازمان به شرح زیر است:
الف) ارکان
• مجمع عمومی
• شورای مرکزی سازمان نظام مدیریت
• هیأت مدیره
• رئیس کل
• شورای نظام مدیریت و سازمان استانها (شورای استانی)
• هیأت بازرسان ملی و استانی
ب) واحدهای تابعه
• هیأت رسیدگی به صلاحیت تخصصی مدیران
• شعب شورای مرکزی در مناطق و استانها
• هیأت رسیدگی به تخلفات واحدهای تابعه توسط شورای مرکزی تعیین خواهد شد.
ماده 6 – اعضای شورای مرکزی عبارتند از:
• ده نفر از مدیران کارآمد کشور (دارای مدرک و مدارج بالای دانشگاهی) به انتخاب مدیران عضو
• سه نفر از مدیران حرفهای (دارای سوابق ممتد مدیریت) کشور (بخش دولتی) به انتخاب مدیران عضو
• دو نفر از مدیران کارآمد بخش خصوصی به انتخاب مدیران عضو تبصره 1- جلسات شورای مرکزی نظام مدیریت با حضور دو سوم کل اعضای شورا رسمیت مییابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرا معتبر و لازم الاجراست.
ماده 7- ریاست سازمان که مسئولیت اجرای مصوبات شورای مرکزی و اداره کلیه امور سازمان و واحدهای تابعه را به عهده دارد، یکی از اعضای شورای مرکزی با درجه تحصیلی دکتری خواهد بود که توسط شورای مرکزی برای مدت چهار سال انتخاب و با حکم ریاست جمهوری منصوب میشود.
عزل وی نیز به پیشنهاد شورای مرکزی و با تأیید ریاست جمهوری خواهد بود.
انتخاب متوالی رئیس سازمان در صورت موافقت و رأی اکثریت اعضا فقط برای دو دوره متوالی مجاز است.
ماده 8- بودجه واحدهای سازمان از محل حق عضویت اعضا و هدایا و کمکهای دولت و اشخاص حقیقی و حقوقی و انجام پروژههای علمی و فروش نشریات، کتابها و دیگر منابع علمی تأمین میشود.
تبصره- میزان و نحوه وصول حق عضویت سالانه اعضا و دیگر مقررات اداری و مالی سازمان و نحوه هزینه بودجه مطابق آئین نامه مصوب شورای مرکزی خواهد بود.
ماده 9- وظایف شورای مرکزی سازمان به شرح زیر است:
1.
اجرای دقیق وظایف مقرر در ماده (3) این قانون و نظارت مستمر بر حسن اجرای آنها از طریق رئیس کل سازمان.
2.
نظارت بر عملکرد سایر ارکان و شعب کلیه واحدهای تابعه سازمان.
3.
تشکیل هیأتهای رسیدگی به صلاحیت تخصصی مدیران کشور و رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای مدیران کشور.
4.
تهیه و تصویب دستورالعملهای اجرایی لازم.
ماده 10- هیأت بازرسان:
1.
هیات بازرسان از سه نفر منتخب اعضای سازمان تشکیل می شود که همزمان با انتخابات شورای مرکزی انتخاب میشوند.
وظیفه این هیات نظارت بر عمکرد سازمان و ارائه گزارش سالانه به مجمع عمومی بر اساس مفاد این قانون است.
2.
انحلال شورای مرکزی به پیشنهاد هیأت بازرسان و با تصویب مجمع عمومی صورت میگیرد.
ماده 11- گروههای تخصصی عبارتند از:
• گروه تخصصی مدلسازی شایستگی • گروه تخصصی ارزیابی مدیران
• گروه تخصصی توسعه مدیران
• گروه تخصصی صدور پروانه مدیریت ماده
12- کمیتههای تخصصی عبارتند از:
• کمیته آموزش
• کمیته نظام پیشنهادها
• کمیته داوری
• کمیته طرح و برنامه
• کمیته روابط بینالملل
• کمیته پژوهش
فصل پنجم: انتخابات
ماده 13- مدت فعالیت هر دوره شورای مرکزی سازمان مدیریت چهار سال تمام است.
مسئول برگزاری اولین دوره انتخابات شورای مرکزی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور میباشند که هیأت پنج نفره ای را برای برگزاری این انتخابات منصوب میکنند.
یک نفر نماینده از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به انتخاب مجلس، بر انتخاب این هیأت نظارت خواهد کرد.
هزینه برگزاری انتخابات از محل حق عضویت اعضا تأمین میشود.
ماده 14-شرایط انتخابکنندگان عبارتست از:
1.
تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
2.
عضویت در سازمان نظام مدیریت به استثنای دوره اول.
3.
ساکن بودن در منطقه انتخاباتی در زمان انتخاب ( برای داوطلبین شورای منطقه) به تأیید شورای منطقه.
ماده 15- شرایط انتخابشوندگان اعضای شورای مرکزی عبارتند از:
1.
تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.
2.
نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم اشتهار به فسق و فساد اخلاقی.
3.
نداشتن پرونده محکومیت در هیأت رسیدگی به تخلفات صنفی و نیز عدم تخلف از اصول نظام نامه اخلاقی.
4.
اظهار التزام به دین مبین اسلام و وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
5.
دارا بودن حداقل سه سال عضویت در سازمان به استثنای دوره اول.
ماده 16- وظیفه مجمع عمومی عبارتند از:
1- انتخاب اعضای هیات مدیره.
2- استماع گزارش عملکرد سالیانه هیات مدیره و اعلام نظر نسبت به آن.
3- بررسی و تصویب ترازنامه سالانه سازمان استان و بودجه پیشنهادی هیات مدیره.
4- تعیین و تصویب حق ورودیه و حق عضویت سالانه اعضا و سایر منابع درآمد برای سازمان بر اساس پیشنهاد هیات مدیره.
5- بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری که طبق قوانین و آییننامههای مربوط به عهده سازمان استاد در صلاحیت مجمع عمومی باشد.
ماده 17- کلیه شوراهای استانی شامل رئیس، نائب رئیس، دبیر، خزانهدار و بازرس هستند و تحت نظارت شورای مرکزی منصوب و فعالیت میکنند.
هر سازمان حسب مورد دارای یک یا چند بازرس میباشد که موظفند در چارچوب قانون و آییننامه اجرایی آن و آییننامه مالی سازمان به حسابها و ترازنامه سازمان استان رسیدگی و گزارشهای لازم را جهت ارایه به مجمع عمومی تهیه نمایند.
فصل ششم: موارد متفرقه
ماده 18-به منظور رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفهای شاغلان حوزه مدیریت دولتی کشور، هیأت مرکزی رسیدگی به تخلفات صنفی و حرفه ای در سازمان مرکزی تشکیل میگردند.
ماده 19- منابع مالی سازمان عبارتند از:
1.
اعتبارات و داراییهای موجود سازمان
2.
حق عضویت سالانه اعضای سازمان
3.
کمکهای اختیاری دولت، مؤسسات و افراد داوطلب به سازمان
4.
انجام پروژههای علمی و فروش نشریات، کتابها و دیگر منابع علمی ماده 20-شورای مرکزی سازمان مؤظف است حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از تشکیل نسبت به تهیه آرم سازمان با رعایت اهداف متعالی اسلام و حفظ شئون مدیریت و با تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اقدام کند.
نخستین مجمع عمومی جهت عضویت مدیران دولتی و تعیین شورای مرکزی نظام مدیریت پس از فراخوان گسترده از طریق رسانهها تشکیل خواهد شد.
انتهای پیام/