کمبود معلم و مدرسه مهمترین مشکل آموزش و پرورش کاشان است
مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: آموزش، کار سخت و طاقتفرسایی است که نیازمند افراد عاشق و صبور است و با توجه به سن مخاطب، این سختی نیز افزایش پیدا میکند.

ایسنا/اصفهان مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: آموزش، کار سخت و طاقتفرسایی است که نیازمند افراد عاشق و صبور است و با توجه به سن مخاطب، این سختی نیز افزایش پیدا میکند.
حسین مقنی، امروز (دوشنبه-۱۴ مهرماه) در دیدار کارکنان و مربیان اداره سوادآموزی با امام جمعه کاشان، اظهار کرد: بنا به سرشماری سال ۹۵، آمار بیسوادان شهرستان ۸۵۰۰ نفر ثبت شده است در حالی که واقعیت بیشتر از این رقم است.
وی افزود: بیشترین رقم بیسوادی در شهرستان کاشان مربوط به اتباع افغانستان است که در شهرستان ساکن هستند و سهمیه سوادآموزی اختصاص یافته از استان اصفهان جوابگوی این نیاز نیست.
به گزارش ایسنا، مدیر آموزش و پرورش کاشان، تصریح کرد: همزمان با سراسر کشور، مدارس شهرستان کاشان با حضور ۶۵ هزار دانشآموز در ۱۵ شهریور بدون هیچ مشکلی بازگشایی شد، اما کمبود معلم مهمترین مشکل آموزش و پرورش شهرستان است.
مقنی تأکید کرد: امروز ۳۴ درصد فرهنگیان شهرستان کاشان بالای ۲۵ سال سابقه دارند و برای رفع این مشکل باید چارهجویی کرد.
در سال جاری ۳۶۰ نفر از معلمان ما بازنشسته شدند و ۳۰۰ نفر ادامه کار دادند، اما معلوم نیست سال آینده حاضر به همکاری باشند.
مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: کمبود فضای آموزشی، دومین مشکل آموزش و پرورش است به طوری که در منطقه پرجمعیت ناجی آباد، با وجود دو نوبت فعالیت مدارس، هنوز کمبود مدرسه داریم و سرانه ناچیز دولتی جوابگوی رفع این نیاز نیست.
وی افزود: با وجود همه کمبودها و محدودیتها، دانش آموزان کاشان در آزمون سراسری سال جاری ۲۰ رتبه زیر ۱۰۰ و ۱۳۷ رتبه کمتر از ۱۰۰۰ را کسب کردند.
همچنین کسب سه رتبه در المپیادهای علمی و ۱۵ رتبه در مسابقات فرهنگی و هنری دانش آموزان کشور از دیگر افتخارات شهرستان است.
مقنی تصریح کرد: کانونهای دانشآموزی جوانهها و الزهرا در چند سال گذشته موفق به کسب رتبه برتر استان اصفهان شدهاند و فرهنگیان کاشان در گروههای درسی و جشنوارههای علمی، رتبههای برتر استان اصفهان و کشور را به دست آوردهاند.
همچنین رییس اداره سواد آموزشی مدیریت آموزش و پرورش کاشان، گفت: نرخ باسوادی در جامعه آماری بین ۱۰ تا ۴۹ سال در شهرستان کاشان به عدد ۹۵ درصد رسیده است.
جواد متقی نژاد اظهار کرد: آمار جمعیت بیسواد این شهرستان ناشی از سرشماری واقعی نیست و آمار اتباع بیسواد ساکن در مناطق مختلف شهرستان کاشان در برنامههای استان اصفهان محاسبه نمیشود.
وی افزود: برنامههای آموزش یاران در سه مرحله سوادآموزی، تحکیم و انتقال پیگیری میشود و بسیاری از کسانی که این دوره را به پایان رساندهاند در دورههای متوسطه و حتی دانشگاه ادامه تحصیل داده و امروز به جامعه خدمت میکنند.
رییس اداره سواد آموزشی مدیریت آموزش و پرورش کاشان، تصریح کرد: آموزش یاران با همت و ایثار خود در تمام روستاها بازماندگان از تحصیل سوادآموزی را شناسایی میکنند تا نرخ بیسوادی به صفر برسد حتی با مشارکت اداره زندان کاشان، سوادآموزی را در داخل زندان انجام میدهیم و با همکاری اداره بهزیستی، شهروندان تحت پوشش این اداره را آموزش میدهیم.
امام جمعه کاشان نیز گفت: نهضت سوادآموزی یکی از ابتکارها و دغدغههای امام خمینی(ره) بود تا سرمایههای انسانی کشور و تواناییهای آنها شناسایی و آموزش داده شود.
آیتالله عباسعلی سلیمانی، اظهار کرد: حرکت نهضت سوادآموزی، محدود به خواندن و نوشتن نشد و بسیاری از افرادی که در بیسوادی مطلق بودند به درجه بالای رتبههای علمی رسیدهاند.
وی افزود: در آموزش و پرورش، پدر و مادرها، بچهها را به معلم میسپارند، اما آموزش یاران نهضت سوادآموزی، جامعه مخاطب خود را از بین گروههایی شناسایی میکنند که از آموزش فراری هستند.
امام جمعه کاشان تصریح کرد: در سالهای اخیر که ایران در امر آموزش در رتبههای برتر جهان قرار گرفته است به واسطه ایثار و تلاش مربیان سوادآموزی است.
کسانی که با همه توان و با همه محبت خود، بازماندگان از تحصیل را به کلاس آوردند و این هنر شماست.
سلیمانی تأکید کرد: منطقه کاشان یک منطقه فرهنگی و دینی است و بسیاری از بانوان شهرستان حتی اگر بیسواد هستند بخشی از قرآن را حفظ کردهاند و بر این اساس میتوان برای این منطقه طرح جامع سوادآموزی را تعریف کرد و به صورت گام به گام به پیش برد تا در همه روستاها زنگ پایان بیسوادی به صدا درآید.
امام جمعه کاشان گفت: بیشتر بیسوادها در روستاها ساکن هستند.
دهه ۴۰ تا پیش از انقلاب، آمار بیسوادی منطقه کاشان تا ۷۵ درصد میرسید و برای کشوری با این تاریخ و تمدن با وجود ابوعلی سینا و ابوریحان و شیخ بهایی هیچ رقمی از بیسوادی زیبنده نیست.
وی افزود: مکتب خانههای قدیم از شیوههای خوبی است که اهل سنت آن را حفظ کرده است و به برکت آن تمام بچههای چهار سال به بهانه آموزش دین و قرآن به مکتبخانه میروند.
در منطقه لتحر نیز آقای ذاکری، به بچهها در مکتبخانه قرآن یاد میداد و این شیوهای است که امروز فراموش شده است.
سلیمانی تصریح کرد: امروز مهد کودکها و مراکز پیشدبستانی به آموزش و پرورش واگذار شده است، اما نیازمند یک تحول اساسی است و امیدوارم این اتفاق بیفتد.
انتهای پیام