مأموریتهای مربوط به ثبت شرکتها برون سپاری میشود
اراک- معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از برون سپاری مأموریتهای مربوط به ثبت شرکتها به دفاتر اسناد رسمی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد هاشمی مقدم عصر شنبه در آئین تودیع و معارفه مدیرکل ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: سازمان ثبت از سازمانهای بسیار قدیمی است اما در انجام امور از حالت سنتی به شکل الکترونیک غفلت نکرده است.
وی ادامه داد: تاکنون بسیاری از خدمات در سازمان ثبت و دفاتر ازدواج و طلاق به شکل الکترونیک ارائه میشود اما نیازمند ارتقا است.
چهار محور برنامههای تحولی سازمان تصویب شدهاند
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اجرای کاداستر، اعتبار دادن به سند رسمی، ساماندهی و تسریع در اجرای اسناد رسمی، توسعه فناوری در حوزههای ثبت و ارائه خدمات هوشمند را چهار محور برنامههای تحولی این سازمان برشمرد که تصویب شدند.
هاشمی مقدم افزود: یکی از خلاءهای کشور که موجب زمین خواری در اراضی ملی شدهاست، خلأ قانون کاداستر بود که با اجرای آن زمین خواری حرفهای پایان پیدا میکرد از این رو سال ۹۴ با اجرای این قانون تمامی اراضی ملی و املاک دولتی زیر پوشش این قانون به طور یکجا ثبت شدند.
مدت زمان لین طرح پنج سال بود اما با بررسیهای انجام شده در سال پنجم اجرای این قانون صرفاً ۲۰ درصد تکلیف تعیین شده به هدف خود رسیده است.
وی وجود موانعی از قبیل مشکل بودجه و عدم همکاری سازمانهای مربوطه در ماده ۹ قانون کاداستر را از جمله دلایل خوب اجرایی نشدن آن در سال پنجم عنوان کرد و گفت: امسال سازمان ثبت با پیگیری با مجلس و دولت مشکل بودجههای چندین سال گذشته را که تخصیص یافته بود را حل کردند.
با همکاری دادگستریهای کل کشور با ارائه نقشههای متناسب به ادارات ثبت در زمان کمتری موانع اجرای قانون کاداستر به پایان میرسد.
سازمان ثبت از نبود نقشه بردار رنج میبرد
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: سازمان ثبت از نبود نقشه بردار رنج میبرد، عمده پستهای سازمانی خالی است در این راستا سازمان ثبت با انعقاد قراردادهایی از نقشهبرداران بخش خصوصی دعوت به عمل آورد تا متناسب با نیاز سازمان ثبت نقشهها را تحویل دهند و ادارات ثبت برای جانمایی و تثبیت مالکیت اراضی اقدام کنند.
هاشمی مقدم عنوان کرد: اجرای کاداستر تکمیل نشده و امکان خلل در بحثهای اراضی ملی وجود دارد و انتظار میرود جا نماییها به تثبیت مالکیت منتهی شود.
وی با اشاره به انباشت پروندههای مختومه نشده در سازمان ثبت گفت: در این راستا آئین نامهها، دستورالعملها و شیوه نامههایی تصویب و ابلاغ شده است.
برون سپاری ثبت شرکتها به دفتر اسناد رسمی محول میشود
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با توجه به اهمیت برون سپاری بسیاری از فعالیتها سازمان ثبت به دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: مردم در این راستا به نزدیکترین دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه و آن را به شیوه الکترونیکی دنبال میکنند.
برون سپاری ثبت شرکتها نیز به دفتر اسناد رسمی محول میشود.
هاشمی مقدم گفت: در حوزه اجرای اسناد رسمی با انبوهی از پروندههای باقیمانده مواجه هستیم و مکلفیم پروندهها را خارج و اگر آماده اجراست اخطار دهیم و در راستای شناسه اموال اقدام کنیم.
بنابراین تسریع در انجام اقدامات قانونی مربوط به این پروندهها لازم است.
وی وصول معوقههای بانکی در پروندههای اجرایی را مهم برشمرد و گفت: همه این پروندهها باید به پایان برسند و از این حالت خارج شوند.
معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که دادگستریها و مردم را رنج میدهد، قراردادهای عادی است چرا که اصل مقررات قانون در آن رعایت نمیشود و فرد حقوقدان در تنظیم آن نقشی ندارد بنابراین راهکار سازمان ثبت در این زمینه اعتبار بخشی اسناد رسمی و ممنوع کردن تنظیم قراردادهای عادی در کشور است این پیشنهاد را مجلس تصویب کرده و امیدواریم پس از رفع اشکالات مربوطه اجرایی شود.
به گزارش مهر، در این مراسم از زحمات چندین ساله سیدرضا صدری مدیرکل قبلی ثبت اسناد و املاک استان مرکزی قدردانی و شایانمهر به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.