پاسخ به شایعات درباره پذیرش مسئولیت رایزنی فرهنگی
انتظامی در خوصوص خداحافظی از سازمان سینمایی و حضور به عنوان رایزن فرهنگی در کشوری اروپایی توضیحاتی ارائه داد.

رئیس سازمان سینمایی تشریح کرد؛
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی با اشاره به شایعاتی که درباره خداحافظی انتظامی از سازمان و حضور او به عنوان رایزن فرهنگی در کشوری اروپایی مطرح میشود آغاز شد که انتظامی در پاسخ به این موضوع گفت: اصل صحبتها درباره رفتن من از سازمان درست است، اما زمان آن به این زودیها نیست.
او در مورد زمان احتمالی ترک سازمان گفت: احتمالا اتفاق در سال آینده صورت میگیرد.
انتظامی همچنین در پاسخ به اینکه راهی کدام کشور خواهد بود، گفت: البته این موضوع هنوز قطعی نیست صحبتها بر این است که رایزن فرهنگی ایران در وین (اتریش) شوم.
رئیس سازمان سینمایی تاکید کرد با خروج دیرتر او از سازمان، احتمالا فرصتی برای خالی بودن سمت ریاست سازمان در جریان تغییر دولتها نخواهد بود.
او همچنین در پاسخ به سوال مجری برنامه نقد سینما مبنی بر اینکه این عزم رفتن یعنی به آنچه میخواسته در سازمان سینمایی نائل شده است، چنین پاسخ داد: دستگاهها به شکل سیستمی کار میکنند و فقط متاثر از حضور یک فرد نیستند و نهایتا آن فرد میتوانند هماهنگیهای بهتری انجام دهد.
سیاستهای کلان سازمان سینمایی هم تابع سیاستهای کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همه تلاش ما در سازمان و سایر معاونتهای تخصصی وزارتخانه این است که آن سیاستها را دنبال کنیم.
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره اینکه عزم رفتن موجب نمیشود تا انگیزه او و گروه همراه کمتر شود؟، بیان کرد: کسانیکه با روحیه من آشنایی دارند میدانند من تا آخرین روزی که مسئولیت دارم تلاش میکنم با نشاط کار کنم.
درحال حاضر هم برنامههایی داریم که به کمک همکاران انجام میدهیم، مخصوصا جشنواره فیلم فجر که در پیش است و همچنین سایر موارد را با جدیت دنبال میکنیم ضمن اینکه در ابتدا هم گفتم هنوز رفتن من نهایی نشده است.
پیگیری سیاست شفافیت در سازمان سینمایی
انتظامی در پاسخ به سوالی درباره شفافیت درسازمان سینمایی و الزام زیرمجموعههای سازمان به امر شفافیت این پرسش را مطرح کرد که آیا فضای تصمیم گیری برگزاری جشنواره فیلم فجر به شفافیتی که مدنظر است نزدیک شده، پاسخ داد: بیماری کرونا برای برگزاری جشنوارهها شرایط جدیدی به وجود آورده است؛ این شرایط جدید در تولید و تصمیم گیری و اجرا هم حاکم است.
در مواجهه با این وضع یک راه این است که کاملا منفعل بنشینیم، اما وظیفه دیگر چه در زمینه تولید و چه عرصه مدیریت فرهنگی این است که برای زیست کرونایی طراحیهای لازم را انجام دهیم.
ما پنج جشنواره داریم، اولین آن جشنواره جهانی فیلم فجر بود که ابتدا به دلیل مشخص نبودن شرایط اعلام شد با تاخیر برگزار میشود، اما زمانیکه شرایط سختتر شد اعلام کردیم در سال آینده برگزار خواهد شد.
جشنواره بعدی مان جشنواره کودک و نوجوانان اصفهان است که اواخر مهرماه برگزار میشود، بعدی جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران است و پس از آن جشنواره مستند سینما حقیقت و آخری هم جشنواره فیلم فجر که ابعاد و اهمیت آن بیشتر است.
او ادامه داد: در جلساتی که با پنج دبیر جشنوارهها داشتیم همیشه حرفمان این بوده که با همفکری و مشورت جویی از نظرات فعالان و اهالی صنوف، طراحی متناسب با شرایط امروز و اقتضاعات سینما داشته باشیم.
یک جشنواره شامل چند بخش است که در ابتدای آن رقابت قرار میگیرد و اصل و پایه آن است، در مرحله بعد نمایش قرار دارد که شوری ایجاد میکند و برخی جشنوارهها بخش بازار و آموزش نیز دارند.
توجه و صحبتمان این بود که در شرایط فعلی سناریوهای مختلف داشته باشیم؛ یعنی ترکیبی از جشنواره مجازی و حضوری و تا جایی که امکان دارد در بخش مجازی حضورمان بیشتر باشد.
رئیس سازمان سینمایی گفت: البته در بخش نمایش و مخصوصا در جنبه فیلمهای تجاری به دلیل احتمال سرقت نمیتوانیم به نمایش آنلاین اتکای زیادی کنیم و راه حل فنی مبنایی نیز تا به امروز در دنیا برای این مشکل پیدا نشده است.
اولین جشنواره پیش رو جشنواره فیلم کودک و نوجوانان اصفهان است در این شرایط درحال اجرا است قطعا بازخوردهایی که از این جشنواره میگیریم برای سایر جشنوارهها نیز موثر خواهد بود.
رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه آیا سناریوهای طراحی شده تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر کفایت خواهد کرد یا خیر، گفت: فکر میکنم چنین باشد.
البته هرچه زمان جلوتر میرود شرایط برای ما روشنتر میشود یعنی الان نمیتوانیم بگوییم در بهمن ماه شرایط کرونایی به چه شکل است؛ بنابراین باید ترکیب اقتضایی داشته باشیم تا طراحیهای بخشهای مختلف را روی آنها سوار کنیم.
یکپارچگی تهیه کنندگان
او گفت:بحث با صحبت درباره تهیه کنندگان سینما و اختیاراتی که به آنان تعلق گرفته ادامه یافت.
انتظامی درباره اختیاراتی که به تهیه کنندگان داده شده است، گفت: تشتت موجود بین تهیه کنندگان یکی از آسیبهای جدی سینما بود به دلیل اینکه تهیه کننده در موقعیتی قرار دارد که کل پروژه به او مرتبط است و همیشه گفته میشد که اگر تهیه کنندگان یکپارچه شوند شرایط بهتری برای سینما رخ میدهد.
خوشبختانه با توجه خودشان و همفکریهایی که سازمان سینمایی با آنها داشت این اتفاق افتاد که امیدواریم با جدیت دنبال شود.
او گفت: ما به عزیزانمان قول داده بودیم که اگر یکپارچه شوند زمینه تفیض اختیار و واگذاری بعضی از امور به اتحادیه تهیه کنندگان وجود دارد که اجرای این قول شروع شده است.
رئیس سازمان سینمایی در مورد موارد واگذار شده گفت: از جمله اینکه تایید متقاضیان تهیه کنندگی جدید سینما به عهده آنها گذاشته شده است.
آنها در شورای پروانه ساخت یک نماینده دارند و امروز اتحادیه میتواند آن نماینده را معرفی کند.
من پیشنهاد دادم در اولین تغییراتی که در شورای پروانه نمایش داریم تلاش کنیم اولین جایگزین مان از نماینده اتحادیه تهیه کنندگان باشد.
در حال تکمیل...