شهادت مکتب انسان شناسی اسلامی است
شیراز - نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه شهادت مکتبی برای تربیت انسان و اوج دادن او به مقام لقاءالله است، گفت: فرهنگ شهادت، انسان شناسی اسلام را به ما میآموزد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله لطفالله دژکام در جمع خانوادههای شهدای تیپ ۵۵ هوابرد شیراز، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر، گفت: شهادت جدای اینکه مکتبی برای تربیت انسان و اوج دادن او به مقام لقاءالله است، فرهنگ شهادت، انسان شناسی اسلام را به ما میآموزد و تاکید میکند که انسان کجا بوده است، من و شما به عنوان انسانی که روز کره زمین زندگی میکنیم به سوی چه سرنوشتی پیش میرویم.
نماینده ولی فقیه در فارس تاکید کرد: شهادت میخواهد گذشته، حال و آینده انسان مسلمان را به هم پیوند دهد و به ما یادآور شود و ما را از خواب غفلت بیدار کند مفهوم شهادت همراه با معنویت است، همراه با عروج و اعتقاد به یک مقام فراتر از مقام دنیا برای انسان بوده و این مقام بیش از آنکه ما در این دنیا بیاییم برای ما حاصل بوده است.
وی با اشاره به این بیت شعر "من ملک بودم و فردوس برین جایم بود / آدم آورده در این دار خراب آبادم"، گفت: حافظ شیراز میگوید انسان قبل از دنیا انسانی است که در اوج قرب الهی بود.
اینجا که من و شما هستیم آیا توجه دارید از آن مقامی که حافظ میگوید به کجا آمده ایم؟
این دار دنیا چه دار و دیاری است؟
انسان اسلام در دار دنیا خودش را در محل امتحان میداند.
آیت الله دژکام با اشاره به اینکه همه به اینکه در دیار شهدا و ایثارگران فراوانی زندگی میکنیم باید افتخار کنیم، گفت: همه ما یعنی همه کسانی که از جنگ باقی مانده اند باید حواسمان باشد تا وقتی که در این دنیا هستیم در معرض امتحان الهی قرار داریم و پس از اینکه از این دنیا میرویم، اگر بشود با شهدا هم نشین شویم.
شهید امتحان خودش را با نمره قبولی پس داده و رفته است ولی ما هنوز در عرصه امتحان هستیم و مشخص نیست پایان امتحان ما چه میشود.
امام جمعه شیراز گفت: خدای متعال میفرماید روز قیامت قوم و خویشی وجود ندارد و کار خوب است که باقی میماند.
در انسان شناسی علامه طباطبایی از قرآن کریم برداشت کرده که روز قیامت ارتباطات خانوادگی به این معنا نیست و هرکس با عملش محشور است.
آیت الله دژکام گفت: ببینیم بعد از شهدایی که خونشان برای عزت اسلام و ایران ریخته شده ما چه کار میکنیم؟
در کوچه و خیابان ما چه خبر است؟
اطراف ما چه میگذرد؟
و هر کدام از ما وظایفش را چگونه انجام میدهد؟
روز قیامت از روابط فامیلی و ارتباطات کاری ما نمیپرسند بلکه از اعمال ما میپرسند.