خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 29 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

استفاده از نیروهای شرکتی و حجمی در جایگاه اداری تخلف است

مهر | استان‌ها | چهارشنبه، 09 مهر 1399 - 14:25
همدان - رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان گفت: مجموعه شورا و شهرداری همدان از نیروهای شرکتی و حجمی در جایگاه نیروهای اداری استفاده می‌کنند که قانونی نیست.
شهرداري،همدان،انساني،كميسيون،اداري،نيروهاي،نظارت،امور،بازرسي ...

به گزارش خبرنگار مهر، علی فتحی ظهر چهارشنبه در کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان گفت: با توجه به اینکه شکایت رسیده با محوریت مدیریت‌شهری در حوزه کمیسیون حقوقی و رسیدگی به شکایات مردمی شورا به صورت تخصصی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد؛ از این‌رو این مهم از دستور کار کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورا خارج می‌شود.
وی ضمن قدردانی از مرتضی حضرت‌زاده، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار همدان در راستای جلوگیری از تنش‌ها و رفع مسائل خانواده شورا و شهرداری، اظهار کرد: انتظار می‌رود این معاونت آمار دقیقی از نیروهای انسانی شهرداری از رسمی، پیمانی و شرکتی گرفته تا مشاوران، حجمی و خدمات‌رسان به همراه جزئیات مورد نظر به تفکیک مناطق و سازمان‌ها تا هفته آینده در اختیار این کمیسیون قرار گیرد.
فتحی اعلام کرد: بسیاری از نیروهای انسانی شهرداری همدان به‌ویژه در حوزه اداری بازنشسته شده‌اند، اما مجوز اخذ نیروی انسانی جدید از سوی دستگاه‌های فرادستی صادر نشده از این‌رو متأسفانه مجموعه شورا و شهرداری همدان از نیروهای شرکتی و حجمی در جایگاه نیروهای اداری استفاده می‌کنند.
رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان ضمن انتقاد از مشکلات کمبود نیروی انسانی و عدم استخدام نیروی جدید بر اساس ضوابط قانونی، گفت: این معضل در سراسر کشور برقرار است و چاره‌ای هم جز استخدام به شیوه‌های شرکتی وجود ندارد در حالی که باید مجوز استخدام از سوی دستگاه‌های فرادستی صادر شود.
فتحی درخواست کرد: از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری آمار دقیقی از بازنشستگان مدیریت‎شهری همدان در مدت زمانی فعالیت شورای پنجم به کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان ارائه شود.
وی با تأکید بر اینکه در نظر گرفتن اهرم تشویقی نیروهای انسانی برای بالاتر بردن راندمان کاری و ایجاد انگیزه بیشتر برای خدمت به مردم از ضرورت‌هایی محسوب می‌شود که مورد غفلت واقع شده است؛ گفت: باید کارمند نمونه در تمامی مناطق، سازمان‌ها به صورت ماهیانه معرفی شود تا عامل تشویقی برای سایر نیروهای شهرداری باشد و انتخاب کارمند نمونه شهرداری همدان هر شش ماه یک بار از اهمیت بالایی برخوردار است.
فتحی با تأکید بر بررسی و تدوین فرآیند مناسب نحوه اعطای تعطیل‌کاری و اضافه‌کاری در شهرداری، اعلام کرد: با توجه به سیستماتیک نبودن روابط شهرداری و شورا، باید روند آشنایی نیروهای انسانی این دو مجموعه و تقویت ارتباط‌گیری آنان، اصلاح شود؛ از این‌رو کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورا به صورت ماهیانه از مناطق، سازمان‌ها بازدید خواهد داشت.
وی پیشنهاد داد: صندوق انتقادات و پیشنهادات کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورا در تمامی ساختمان‌های شهرداری همدان نصب شود.
رئیس کمیسیون نظارت شورای شهر همدان با تأکید بر افزایش بهره‌وری نیروهای انسانی و تقویت سرمایه اجتماعی مجموعه شهرداری، ادامه داد: معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری باید این صندوق پیشنهادی کمیسیون را طراحی و در ساختمان‌های موردنظر نصب کنند.
فتحی همچنین بر ضرورت فعال‌تر شدن کانون بازنشستگان شهرداری همدان تأکید کرد و گفت: فعال شدن این مجموعه با رویکرد بهره‌گیری از تجارب و نظرات بازنشستگان به‌منظور پیشبرد هر چه بهتر امور شهری، امری غیرقابل انکار محسوب می‌شود که متأسفانه به فراموشی سپرده شده است.
وی توصیه کرد: سیستم پیامکی، حداقل اقدام شایسته‌ای است که می‌توان در حوزه کانون بازنشستگان فعال کرد.
فتحی گفت: تمامی پروژه‌های مدنظر معاونت برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری از جمله مدیریت دانش به منظور بهره‌گیری از تجارب بازنشستگان، اصلاح و بازنگری فرآیندها و… ردیف بودجه مستقل نیاز دارد که باید در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری همدان دیده شود.
رئیس کمیسیون نظارت، بازرسی و امور اداری شورای شهر همدان در پایان با اشاره به اهمیت پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع، توصیه کرد: برخی حوزه‌های شهرداری با ارباب رجوع بیشتری سروکار دارند که انتظار می‌رود نیروهای انسانی متخصص، متعهد و با اخلاق در این حوزه‌ها، فعالیت داشته باشند و خدمت به ارباب رجوع مهمترین تعهد مجموعه باشد تا موجب بالا رفتن رضایتمندی هر چه بیشتر شهروندان شود.