خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 07 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دستیابی محققان کشور به فناوری تولید نبات رژیمی کم‌کالری

ایسنا | دانش و فناوری، اقتصادی، اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 08 مهر 1399 - 15:08
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم کالری توسط محققان این موسسه خبر داد.
توليد،نبات،ساكارز،كالري،قندهاي،پژوهشي،غذايي،علوم،مؤسسه،پروژه ...

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی از دستیابی به فناوری تولید نبات رژیمی کم کالری توسط محققان این موسسه خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر قدیر رجب زاده با اعلام این خبر گفت: این فناوری حاصل اجرای پروژه مشترک این موسسه با بخش خصوصی بود که با هدف دستیابی به فناوری تولید نبات با کالری کاهش‌یافته انجام شده است.
وی افزود: به دلیل پیچیدگی فرایند کریستالیزاسیون قندهای کم کالری و تفاوت آن با ساکارز، در این پروژه بعد از جایگزینی کامل ساکارز با قندهای کم کالری و اصلاح فرمولاسیون، فرآیند کریستالیزاسیون با قندهای انتخابی طراحی و بهینه‌سازی شد.
رجب زاده تصریح کرد: در این پروژه برای اولین بار کریستال بزرگ رشدیافته به هم پیوسته از قندهایی غیر از ساکارز و با کالری کاهش یافته به شکل نبات تولید شد.
رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی بیان کرد: محصول نهایی تولید شده در این پروژه قابل مصرف برای همه افراد جامعه به ویژه افراد حساس به مصرف ساکارز و قندهای پرکالری است.
در ادامه دکتر سمیرا یگانه زاد، مدیر گروه فرآوری مواد غذایی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی و مجری این طرح پژوهشی بیان اینکه نبات علاوه بر ایران در آمریکا و برخی دیگر از کشورها تولید می‌شود، گفت: یکی از محصولات پر مصرف که امروزه به صورت صنعتی تولید می‌شود و در جهان و به ویژه در کشور ایران به میزان زیادی به عنوان شیرین کننده نوشیدنی‌هایی نظیر چای استفاده می‌شود، نبات است.
نبات کریستال رشد یافته ساکارز است که مکان اولیه تولید آن ایران و هندوستان ذکر شده است، در فرآیند تولید نبات کریستال‌های درشت ساکارز در اثر سردشدن محلول فوق اشباع شکر تولید می‌شوند.
وی بیان کرد: عوامل مختلفی نظیر دما، درجه فوق اشباعی و تلاطم در زمان فرآیند، بر شکل، اندازه و ظاهر کریستال نهایی موثر است.
بر اساس اعلام وزارت علوم، عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی ادامه داد: از آنجا که ساکارز قند اصلی تشکیل دهنده‌ این محصول است، مصرف آن برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افراد مبتلا به عارضه چاقی و اضافه وزن مضر است، این درحالی است که می‌توان با تولید نبات حاوی قندهای کم کالری این مشکل را برطرف کرد.
انتهای پیام