دستگاههای متولی بافت پیرامونی حرم رضوی باید پای کار بمانند/ منابع خارج از مشهد هزینه نشود
رئیس شورای شهر مشهد بر تصمیم قاطع شورا و مدیریت شهری مشهد برای پای کار ماندن دستگاههای متولی حوزه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تاکید کرد و گفت: تاکید داریم این منابع و املاک در بافت پیرامون حرم رضوی متعلق به شهر و بافت شهری مشهد است و نباید از این شهر خارج شود.

رئیس شورای شهر مشهد بر تصمیم قاطع شورا و مدیریت شهری مشهد برای پای کار ماندن دستگاههای متولی حوزه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تاکید کرد و گفت: تاکید داریم این منابع و املاک در بافت پیرامون حرم رضوی متعلق به شهر و بافت شهری مشهد است و نباید از این شهر خارج شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا حیدری امروز در یکصد و هفتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد، ضمن بیان پیشینهای از طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر، وزارت راه و شهرسازی را مسئول ساماندهی و تعیین تکلیف این منطقه دانست و اظهار کرد: سال ۱۳۷۱ در زمان تصدی مرحوم کازرونی در وزارت مسکن و شهرسازی وزارت مسکن وقت بخاطر اعلام وضع نابسامان اطراف حرم مطهر رضوی به استناد نامههای شورای تامین خراسان، به امر خطیر ساماندهی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی گمارده شد.
رییس شورای شهر مشهد ادامه داد: پس از هفت سال از این تاریخ وقتی متوجه شدند کار پیش نمیرود، وزارت مسکن، شهرداری مشهد و آستان قدس رضوی کنار هم قرار گرفتند و به این ترتیب "شرکت عمران و مسکنسازان ثامن" شکل گرفت.
حیدری متذکر شد: ۵۵ درصد سهام این مجموعه مربوط به همین شرکت، ۳۵ درصد متعلق به آستان قدس رضوی و ۱۰ درصد از آن شهرداری مشهد شد بنابراین طی این سالها بیشترین کرسی هیات مدیره نیز در اختیار خودشان بوده است.
وی با انتقاد از تداوم وضعیت بلاتکلیف طرح بازسازی بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع)، عنوان کرد: ساماندهی این بافت تکلیف وزارت مسکن و شهرسازی بوده و همین وزارتخانه باید پاسخگوی آن باشد.
رییس شورای شهر مشهد با اشاره غیرمستقیم به نامه سازمان بازآفرینی در خصوص مفاسد بافت پیرامون حرم، گفت: وزارت مسکن و شهرسازی ظرف ۱۰ سالی که تعیین شده بود، نتوانست بافت فرسوده این محدوده را اصلاح کند و اکنون هم به جای پاسخگویی، با فرار به جلو دنبال خروج املاک و مستغلات خود از بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد است.
حیدری ادامه داد: در مقطعی قرار داریم که سازمان بازآفرینی شهری به جای پاسخگویی نسبت به عملکردش درباره بافت پیرامون حرم رضوی، به دنبال فرافکنی است.
وی افزود: با این تفاسیر ساماندهی بافت پیرامون حرم رضوی تکلیف وزارت مسکن وشهرسازی بوده و همین وزارتخانه باید پاسخگو باشد اما ظرف ۱۰ سالی که تعیین شده بود بافت فرسوده این محدوده را اصلاح نکرد و اکنون هم به جای پاسخگویی، با فرار به جلو دنبال خروج املاک و مستغلات خود از بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد است.
رییس شورای شهر مشهد خطاب به مسوولان اداره راه و شهرسازی خراسان رضوی هم گفت: چه کاری اولویت دارتر از فعالیت در مرکز قدسی حرم مطهر رضوی است؟
اگر قرار بود سازمان بازآفرینی طی این مدت در مشهد بنگاهداری کند، بهتر بود برود به خطه شمال کشور و در محدوده دریای خزر فعالیت کند.
حیدری بر تصمیم قاطع شورای شهر و مدیریت شهری مشهد برای پای کار ماندن دستگاههای متولی حوزه بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی تاکید کرد و گفت: تاکید داریم این منابع و املاک در بافت پیرامون حرم رضوی متعلق به شهر و بافت شهری مشهد است و نباید از این شهر خارج شود.
وی با بیان اینکه طرح اصلاح بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) سالانه فقط ۲.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، گفت: با چنین وضعیتی، تداوم اجرای طرح بطور عملی قفل خواهد شد اما مبانی و موضع شورای شهر مشهد کاملا در خصوص این بافت روشن است.
رییس شورای شهر مشهد بیان کرد: اعتقاد داریم باید مردم و ساکنان بافت پیرامونی در این منطقه باقی بمانند و از ارزش افزوده آن بهره ببرند.
پنج دفتر تسهیلگری به همین منظور و برای کمک به مردم تاسیس شده تا نه تنها اصلاح بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) توسط مردم صورت گیرد بلکه آنها از ارزش افزوده این طرح نیز سود برند.
حیدری افزود: دومین رویکرد شورای شهر، ساخت و تقویت مسیرهای تشرف به حرم مطهر رضوی و راستههای تاریخی و دارای هویت است، ما در این راستا اعتبار لازم را منظور کرده و اقدامی را نیز در خصوص ۱۵ راسته در دست اقدام دارد؛ این طرحها از منظر پدافند غیرعامل نیز قابل توجه هستند.
وی با اشاره به اینکه اصلاح طرح بافت پیرامون حرم مطهر رضوی باید توسط یک مشاور ذیصلاح انجام شود و بعد طرح نیز در اختیار شورای شهر و شهرداری قرار گیرد، تصریح کرد: البته تاکید میشود این طرح باید از جنس و در قالب طرحهای تفصیلی باشد و همین فرایند را طی کند.
رییس شورای شهر مشهد گفت: اگر قرار است شورای شهر مشهد تغییری در طرحها ایجاد کند باید حقوق مردم، شهر و سرمایهگذاران را هم در نظر داشته باشد.
افرادی که مدعی اجرای این تغییرات هستند باید منابع لازم را برای تامین حقوق مکتبسه مردم و کارآفرینان در نظر گیرند.
حیدری افزود: شورای شهر مشهد آمادگی لازم را برای تغییر تراکمها و تغییر کاربری دارد.
باید توجه کرد مردم و سرمایهگذاران به نظام جمهوری اسلامی و سیاستهای ما اعتماد کردهاند بنابراین در تغییرات باید به این ذینفعان توجه و محل پرداخت حقوق مکتسبه را معین کرد.
وی ادامه داد: آنهایی که امروزه برای بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) در مشهد دلسوزی کرده و مدعی وقوع فساد نظاممند در این مورد هستند، این اظهارات را با چه هدفی عنوان میکنند؟
برخی اقدامات در این راستا تنها به انسداد طرح خواهد انجامید.
رییس شورای شهر مشهد گفت: این افراد منتقدی که ظرف ۲۰ سال اخیر مسوول اجرایی و نماینده مجلس بودهاند اکنون پاسخ دهند چرا در این مدت به وظیفه خود عمل نکردهاند.
وی افزود: شورای اسلامی شهر مشهد به دنبال رفع مشکلات بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا (ع) است اما باید دغدغههای مردم نیز مورد توجه قرار گرفته و رفع شود.
مهمترین مصوبات صد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای شهر مشهد
۱) تصویب لایحه کمک به احداث اردوگاه نگهداری معتادین متجاهر
لایحه کمک به احداث اردوگاه نگهداری معتادین متجاهر در صد و هفتمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس تصویب شد.
طبق این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده میشود، در راستای حمایت از مراکز خدمات اجتماعی ویژه معتادان، نسبت به مشارکت در احداث اردوگاه نگهداری و درمان معتادین متجاهر، از محل اعتبارات ردیف کمک به سایر سازمانها و نهادها، با رعایت تبصرهها اقدام کند.
براین اساس سهم مشارکت شهرداری مشهد مقدس از اعتبارات مورد نیاز برای احداث مرکز فوق، ۴۰ درصد (تا سقف مبلغ ۷۰ میلیارد ریال برای فاز اول) و به تناسب تحقق مشارکت ۶۰ درصدی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی خواهد بود.
۲) تصویب لایحه تعرفه بهای خدمات عمومی سازمان فردوس ها برای متوفیان ۷ و زیر ۷ سال
طبق این مصوبه به سازمان فردوسهای شهرداری مشهد اجازه داده میشود، بهمنظور افزایش سطح رضایتمندی شهروندان و همچنین کاهش تألمات بازماندگان متوفیان خردسال، تعرفههای خدمات عمومی پیوست آلبوم بودجه سال ۱۳۹۹ مربوط به کودکان ۷ و زیر ۷ سال را به میزان یک دوم (۱/۲) محاسبه و دریافت کند.
بر این اساس شهرداری مشهد مکلف است، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، نسبت به ارایه تعرفه خدمات سازمان مذکور منطبق بر گروهبندی سنی متوفیان مطابق مبانی جمعیتی (جنین، نوزاد، کودک، نوجوان و ...) به شورای اسلامی شهر اقدام کند.
۳) تصویب لایحه مجوز تملک و آزادسازی املاک واقع در امتداد مسیر بلوار ابوطالب شمالی
به شهرداری مشهد اجازه داده مییشود، با توجه به عدم اجرای تعهدات شرکت سپاد در خصوص توافقات مورخ ۱۳۷۵/۰۳/۳۰ و ۱۳۸۱/۰۱/۱۷ و کمیسیون ماده ۵ مورخ ۱۳۷۵/۰۴/۱۲ در موعد مقرر، نسبت به تملک املاک در مسیر به شرح نقشه پیوست (مهر شده توسط شورای اسلامی شهر) و اجرای محور ابوطالب شمالی از طریق توافق با مالکان یا اعمال ماده ۹ لایحه قانون نحوه خرید و تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت اقدام کند.
تبصره ۱- به شهرداری مشهد اجازه داده میشود، در صورت توافق با شرکت سپاد، هزینههای تملک و اجرای اراضی باقیمانده محور ابوطالب شمالی (نقشه پیوست) را ظرف مدت حداکثر سه ماه با اراضی و املاک شرکت سپاد به نرخ همزمانی تهاتر کند.
در صورت عدم توافق با شرکت مزبور در موضوع تهاتر، صدور هرگونه مجوز ساخت و ساز برای این شرکت، منوط به تعیین تکلیف انجام تعهدات موضوع این مصوبه میباشد.
تبصره ۲- شهرداری مشهد مکلف است حداکثر ظرف مدت ۳ ماه نسبت به تعیین تکلیف توافقات فوقالذکر با شرکت سپاد در خصوص آزادسازی املاک و اجرای بلوار ابوطالب شمالی اقدام و در صورت عدم اجرای تعهدات از سوی شرکت مذکور، موضوع به مراجع قضایی ارجاع و پیگیری شود.
۴) تصویب لایحه هبه عوارض صدور پروانه ساختمانی مجتمع مهدیه مشهد
به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود، در اجرای مصوبه شماره ۳/۹۱/۲۰۷۰/ش مورخ ۱۳۹۱/۰۵/۰۹ شورای اسلامی شهر، نسبت به صدور پروانه ساختمانی احداث بنای جدید مسجد و حسینیه مجتمع مهدیه مشهد (مشروط به انتقال واحدهای تجاری حاشیه خیابان امام رضا به معبر جنوبی حاشیه ملک)، به صورت رایگان و با رعایت تبصرههای زیر اقدام نماید.
تبصره ۱: مستفاد از مصوبه مزبور، در تجدید بنا بهرهبرداری انتفاعی مدنظر در مجتمع مهدیه، علاوه بر شرایط مندرج در تبصره ۱ ماده ۲۴ مصوبه شماره ۳/۳۸۸۱/ش مورخ ۱۳۸۹/۰۸/۰۴، به میزان زیربنای دارای گواهی قبلی، این مجتمع از پرداخت حقوق شهرداری معاف خواهد بود.
تبصره ۲: درصورت عدم تخریب و عدم جابجایی تجاریهای حاشیه خیابان امام رضا (ع) تا زمان پایانکار بهرهبرداری، باید کلیه حقوقات شهرداری برای فضای مذکور به نرخ روز محاسبه و اخذ شود.
۵) تصویب لایحه دو فوریتی لغو بند " الف" ماده واحده مصوبه شماره ۴۶۸۸/۹۶/۴/ش مورخ ۲۹/۰۳/۹۶ و اصلاحات بعدی آن
ماده واحده: بندهای " الف" ماده واحده مصوبه شماره ۴۶۸۸/۹۶/۴/ش مورخ ۲۹/۰۳/۹۶ و " الف" مصوبه شماره ۸۹۹۴/۹۶/۴/ش مورخ ۳۱/۰۵/۹۶ و "۹" مصوبه شماره ۲۱۵۵۴/۹۸/۵/ش مورخ ۰۸/۱۱/۹۸ لغو شد.
۱- شهرداری مشهد مکلف است حداکثر درصد تعیین شده در تبصره ۴ ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها و قانون اصلاح ماده ۱۰۱ قانون شهرداری را از مالکین متقاضی استفاده از مزایای طرحهای توسعه شهری، تفکیک یا افراز دریافت کند.
تبصره۱- برای املاک دارای سند عادی که به تأیید کمیته فنی منطقه در بافت پر قرار داشته (منظور از بافت پر آن است که در هر بلوک شهری، حداقل ۷۰ درصد قطعات بلوک احداث شده باشد) و عرصه در تصرف آنها ۵۰۰ مترمربع و یا کمتر باشد و نیز املاک دارای سند رسمی با همین متراژ، سهم شهرداری برای حوزه ۱ و۲ درآمدی برمبنای ۶۰ درصد و در حوزه ۳ و۴ و۵ درآمدی بر مبنای ۴۰ درصد محاسبات این بند برای عرصه در تصرف مدنظر محاسبه و دریافت میشود.
تبصره ۲- به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود سهم فوقالذکر را در قالب زمین و یا در صورت درخواست مالک برای خرید سهم مذکور و موافقت شهرداری، معادل قیمت روز زمین (طبق نظر کارشناس رسمی منتخب شهرداری) دریافت نماید.
۲- شهرداری مشهد مقدس مکلف است لایحه پیشنهادی خود در خصوص نحوه دریافت سهم شهرداری از محل تبصره ۴ ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرحهای دولتی و شهرداریها و قانون اصلاح ماده ۱۰۱ قانون شهرداری را ظرف مدت ۳ ماه برای تصویب به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارسال کند.
انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ح