خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تلاش‌های عربستان برای تعویق نشست سران گروه بیست

تسنیم | بین‌الملل | پنجشنبه، 03 مهر 1399 - 12:14
یک رسانه غربی از تلاش‌های سعودی برای به تعویق انداختن نشست سران گروه بیست به دسامبر آینده خبر داد.
سعودي،گروه،سران،عربستان،ايتاليا،مسئولان،گزارش،دسامبر،رسانه،ن ...

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العهد، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد عربستان سعودی به شکل غیر عرسمی از ایتالیا خواسته است نشست سران گروه بیست را تا دسامبر آینده به تعویق اندازد.
این رسانه افزود مسئولان سعودی تلاش می‌کنند این رویداد را که به عربستان اجازه میزبانی مهمترین رهبران سیاسی جهان را می‌دهد، نجات دهند، همچنانکه این نشست را فرصتی برای اصلاح وجهه عربستان می‌دانند که پس از ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در دو سال گذشته خدشه‌دار شد.
بلومبرگ به نقل از این مسئولان سعودی که به نامشان اشاره نکرد، اعلام کرد موعد مقرر برای برگزاری نشست سران گروه بیست بین 21 تا 22 نوامبر است و پس از آن پادشاهی سعودی ریاست دوره بعد را به ایتالیا در اول دسامبر تحویل خواهد داد.
یک مسئول سعودی گفته است مذاکرات و رایزنی ها در حال حاضر میان ایتالیا و عربستان در حال انجام است و هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است.
این در حالی است که سخنگوی دبیرخانه گروه بیست در ریاض گفته است ایتالیا ریاست گروه بیست را همانطور که برنامه ریزی شده در ابتدای دسامبر تحویل خواهد گرفت و نشست سران براساس طرح اصلی در ماه نوامبر آینده برگزار خواهد شد.
بر اساس گزارش این رسانه، مسئولان به مشکلات ساماندهی داخلی و شیوه ورود دعوت شدگان به نشست سران به سبب ویروس کرونا اشاره کرد که سبب به تعویق افتادن نشست به اواخر سال شده است.
مسئولان گفتند مدت زمان یک ماهه برای حل تمام مشکلات بهداشتی کافی نیست و برگزاری کنفرانس به صورت مجازی در ریاض را هم بعید می‌دانند.
این رسانه به نقل از یک دیپلمات که روند آماده‌سازی مقدمات نشست را دنبال می‌کند، اعلام کرد که مشکلات دیگری غیر از بحران ناشی از شیوع ویروس کرونا وجود دارد.
این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست اخیرا از کشورهای شرکت کننده در نشست سران گروه بیست خواسته بود تا زنان عربستانی بازداشت شده در زندانهای حکومت سعودی را که نقض گسترده حقوق آنها ادامه دارد، فراموش نکنند.
این روزنامه افزود محمد بن سلمان ولیعهد سعودی تلاش می کند جایگاه خود را به عنوان یک رهبر جهانی از طریق میزبانی سران و رهبران کشورهای گروه بیست بازیابد با وجودی که جنگ یمن را به راه انداخته و به سرکوب معارضان ادامه می دهد .
بر اساس این گزارش، 29 کشور غربی نگرانی خود را از ادامه بازداشت فعالان زن در عربستان ابراز کرده و خواستار محاکمه عاملان قتل خاشقجی شده‌اند که استرالیا، انگلیس، کانادا، دانمارک و آلمان از جمله این کشورها هستند.
انتهای پیام/