خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توسعه باغات خشکبار در لرستان/ ۲۱ هزار تن گردو تولید می‌شود

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 03 مهر 1399 - 10:46
خرم‌آباد- رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به توسعه باغات خشکبار در این استان، گفت: در لرستان ۱۳ هکتار باغ گردو وجود دارد که سالانه حدود ۲۱ هزار تن محصول برداشت می‌شود.
گردو،باغات،لرستان،استان،برداشت،سطح،حسني،مقدم

به گزارش خبرنگار مهر، اسفندیار حسنی مقدم امروز پنج شنبه در جمع خبرنگاران، گفت: توسعه باغات به ویژه درختان خشکبار مانند گردو، فندق، پسته، بادام و شاه بلوط، حمایت‌های تشویقی آموزشی و ترویجی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی است.
وی با اشاره به سطح زیر کشت باغات لرستان، عنوان کرد: سطح زیر کشت باغات استان ۴۲ هزار هکتار است که از این میزان ۳۱۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: شرایط اقلیمی و آب و هوایی مناسب در لرستان سبب تنوع درختان شده، به طوری که ۳۰ گونه درخت در استان وجود دارد.
حسنی مقدم، گفت: پیش بینی ما این است که ۸۰ هزار نفر در زیر بخش باغبانی استان مشغول فعالیت هستند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به سطح زیر کشت باغات گردو در استان اشاره کرد و گفت: در لرستان ۱۳ هکتار باغ گردو وجود دارد که سالانه حدود ۲۱ هزار تن محصول برداشت می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان کرد: به طور معمول دو تن در هر هکتار سطح زیرکشت گردو برداشت می‌شود.
حسنی مقدم با اشاره به تغذیه درختان میوه و برنامه‌های کنترل مبارزه با عوامل خسارت زا، بیان داشت: ضعیف بودن مکانیزاسیون به ویژه هنگام برداشت محصولاتی مانند گردو یکی از مشکلات موجود در استان است که در این راستا تأمین ادوات و تجهیزات مورد نیاز باغداران و کمک‌هایی مانند معرفی آنها برای دریافت تسهیلات در دستور کار است.
وی، تاکید کرد: همچنین برای بهره وری مناسب از آب و مجهز شدن باغات به سیستم آبیاری قطره‌ای کمک‌های بلاعوض پرداخت می‌شود.