خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 19 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بازار کساد مهدهای کودک اصفهان/اما واگرهای واگذاری به آموزش وپرورش

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 01 مهر 1399 - 12:40
اصفهان- با وجود دغدغه رهبر معظم انقلاب از رها شدن کودکان در مهدهای کودک‌، مسئولان آموزش و پرورش اصفهان هر نوع اقدام در این ارتباط را در کل استان وابسته به تصمیمات کشوری در سطح کلان می دانند.
كودك،آموزش،پرورش،مهد،مهدهاي،بهزيستي،اصفهان،دوران،كودكي،مراكز ...

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها، عاطفه علیان: سه شنبه، یازدهم شهریورماه بود که رهبر معظم انقلاب در سی و چهارمین اجلاس وزارت آموزش و پرورش هشدار دادند که مهدهای کودک در ایران «رها» شده‌اند و بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت آنها به هیچ وجه خوب نیست.
ایشان فرمودند که نباید به مهدهای کودک نگاه مراکز خدماتی داشت؛ بلکه این مراکز، مراکز مهم آموزش و پرورش هستند.
سخنان رهبر معظم انقلاب نشان از اهمیت دوران کودکی است که نیاز به بازتعریف و بازسازی اساسی مراکزی دارد که از آنها به عنوان متولیان دوران کودکی یاد می‌شود.
در استان اصفهان بالغ بر ۷۵۰ مهدهای کودک زیر نظر اداره کل بهزیستی استان اصفهان، مسئولیت نگهداری و آموزش بالغ بر چهل هزار شیرخواره شش ماهه تا قبل از ورود به دبستان را دارد.
در خیابان آپادانا بر روی دیوار خانه‌ای دو طبقه نماد فیل نقش بسته است و تابلو نام مهد کودک و پیش دبستانی را با همان فرمت خط نستعلیق و به رنگ آبی بر سر در خانه زده شده که نشان می‌دهد این مهدکودک زیر نظر اداره کل بهزیستی اصفهان است.
زنگ خانه‌ای را می زنم که به یکی از لاکچری ترین مهدهای کودک اصفهان شناخته شده است.
شهریه بالا و تجهیزاتی که در اتاق‌هایی نصب شده است نشان می‌دهد طبقه‌ای خاص می‌توانند در این مهدکودک ثبت نام کنند.
بازار کساد مهدهای کودک اصفهان
از آنجا راهی چند خیابان آن طرف تر می‌شوم، این یکی خانه‌ای کلنگی است که در بدو ورود در از پشت قفل شده است.
در را باز می‌کنم و وارد حیاطی می‌شوم که با موکت‌های چمن نما پوشیده شده است.
در گوشه حیاط باغچه‌ای از درخت مو و سیب به چشم می‌زند و کنار نرده‌های رنگین با استفاده از وسایل بازیافتی گلدان‌هایی آویزان هستند.
در گوشه حیاط سرسره زهوار دررفته ای که به زور رنگ سرپا مانده وجود دارد.
کرونا بازار این مهد کودک را هم کساد کرده است.
خبری از شور و شوق بچه‌ها نیست.
پشت در شیشه‌ای که به راهرو و دو کلاس مهد کودک ختم می‌شود می‌ایستم.
مربی در را باز می‌کند و پس از چک کردن تب و پاشیدن محلول ضدعفونی کننده وارد ساختمانی می‌شوم که با نقاشی و کاردستی‌های بچه‌ها تزئین شده است.
رؤیا نم نبات، دکترای روانشناسی کودک دارد و مدیر همین مهد کودک و پیش دبستانی است که تعداد نوآموزانش به یک سوم کاهش یافته است.
وی در گفت و گو با خبرنگار مهر در ارتباط با حال و هوای این روزهای مهدهای کودک اظهار داشت: دوران کودکی بسیار مهم است و شاید بتوان از کودکی به عنوان مهمترین دوران زندگی هر انسانی یاد کرد.
کودکان خلاق و پرسشگر در گرو آموزش غیرمستقیم
نم نبات با تاکید بر اینکه متأسفانه برخی از واحدهای مهد کودک تنها جنبه نگهداری دارند، گفت: اینکه از این فرصت بتوان با آموزش غیرمستقیم کودکان را خلاق و پرسشگر پرورش داد، مهم است.
فعالان حوزه کودک در هر بستری اعم از بهزیستی و آموزش و پرورش نباید با تأسیس مرکزی صرفاً به نگهداری کودکان بسنده کنند بلکه باید زمینه رشد و خلاقیت کودکان را فراهم کنند.
آموزش و پرورش دو رکن اساسی در دوران کودکی است اما متأسفانه عده‌ای با ایجاد موسسه‌هایی که از حداقل دانش دوران کودکی برخوردار هستند و برنامه‌ای برای آموزش و پرورش کودکان ندارند.
وی افزود: در این راستا برای فعال شدن مهدهای کودک می‌توان به این نکته توجه کرد که هرکس با بضاعتی اندک و گذراندن دوره‌ای یک ماهه می‌تواند مدرک مربی گری مهد کودک بگیرد و محلی را اجاره کند و فعال حوزه کودک شود.
نمی‌توان برای حوزه مهم کودکی چندین متولی را متصور شد و لازم است وزارت آموزش و پرورش با تربیت متخصصان زبده در دانشگاه فرهنگیان زمینه آموزش و پرورش کودکان را برعهده بگیرند تا این دوران مهم با کمترین آسیب طی شود
عضو هیئت علمی دانشگاه هم نظری مشابه دارد و بر اهمیت دوران کودکی تاکید می‌کند.
وی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه آموزش و پرورش دو رکن اساسی در دوران کودکی است، تاکید کرد: متأسفانه برخی افراد در شرایطی که از حداقل دانش دوران کودکی برخوردار هستند موسسه‌هایی در این ارتباط تأسیس می‌کنند در حالی که هیچ برنامه‌ای برای آموزش و پرورش کودکان ندارند.
برنامه‌های رده‌های سنی مختلف در مهدهای کودک باید متفاوت باشد
محمد رجایی افزود: هر مقطع سنی در دوره کودکی ویژگی‌های خاص خود را دارد و لازم است فعالان این حوزه برای هر رده سنی از دو تا شش سال برنامه‌های مشخصی داشته باشند که متأسفانه در اکثر مهدهای کودک رعایت نمی‌شود و جنبه نگهداری دارد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه بسیاری از شاغلان در مهدهای کودک با اندک دستمزدی که دریافت می‌کنند از کمترین دانش برخوردارند، گفت: نمی‌توان برای حوزه مهم کودکی چندین متولی را متصور شد و لازم است وزارت آموزش و پرورش با تربیت متخصصان زبده در دانشگاه فرهنگیان زمینه آموزش و پرورش کودکان را برعهده بگیرند تا این دوران مهم با کمترین آسیب طی شود.
در این ارتباط معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در استان اصفهان بالغ بر ۷۵۰ مهد کودک زیر نظر اداره کل بهزیستی استان اصفهان است، اظهار داشت: با شیوع کرونا در سال تحصیلی جاری بسیاری از مهد کودک‌های استان اصفهان با ورشکستگی مواجه شدند.
تا امروز بالغ بر ۹۹ مهد کودک درخواست تعطیلی موقت یک ساله دادند.
بحران مالی مهدهای کودک در شرایط کرونایی
مجتبی ناجی با اشاره به اینکه برخی از مهدهای کودک با ۱۰ درصد ظرفیت و برخی هم با ۲۰ درصد ظرفیت به فعالیت مشغولند، تصریح کرد: در خوش بینانه ترین حالت مهدهای کودک می‌توانند هزینه‌های جاری خود را تأمین کنند و بسیاری از واحدهای مهد کودک با بحران‌های مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.
وی افزود: پیرو سخنان رهبر معظم انقلاب سازمان بهزیستی آمادگی کامل خود را در واگذاری مهدهای کودک از بدو تولد تا شش سالگی به آموزش و پرورش اعلام کرده است.
ناجی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در حال بررسی زیرساخت‌های این واگذاری است، گفت: مقرر شده نشست‌هایی در سطح ملی و کلان برای واگذاری مراکز مهد کودک زیر نظر بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش برگزار شود.
وی اضافه کرد: تا این لحظه مراکز مهد کودک در استان اصفهان طبق سنوات گذشته به فعالیت مشغولند.
طبق ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت سازمان بهزیستی مکلف به صدور مراکز مهد کودک تا ۶ سالگی است، چنانچه قوه قانونگذار سازمان بهزیستی را از این مسئولیت معاف کند متولی مراکز مهد کودک وزارت آموزش و پرورش خواهد شد.
به گفته کارشناسان، وزارت آموزش و پرورش دستگاه عریض و طویلی است که در امر آموزش بیش از آنچه که تاکنون انجام شده می‌تواند مؤثر واقع شود و با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری نیز لازم است که این وزارت خانه در تعامل با بهزیستی بتواند کودکان را در مسیر آموزش و پرورش هدایت کند.
با توجه به توصیه مقام معظم رهبری لازم است در یک عزم ملی در سطح کلان تصمیم گیری برای سپردن مراکز مهد کودک به آموزش و پرورش اتخاذ شود
واگذاری مراکز مهد کودک زیر نظر بهزیستی به آموزش و پرورش تصمیمی در سطح کلان است
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان هم با تاکید بر اینکه واگذاری مراکز مهد کودک زیر نظر بهزیستی به آموزش و پرورش تصمیمی در سطح کلان است، در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان متولی کودکان ۴ تا ۶ سال در مقطع پیش دبستانی است.
شهین جوانی افزود: با توجه به توصیه مقام معظم رهبری لازم است در یک عزم ملی در سطح کلان تصمیم گیری برای سپردن مراکز مهد کودک به آموزش و پرورش اتخاذ شود.
وی ادامه داد: با اضافه شدن مجموعه بهزیستی به آموزش و پرورش لازم است زیرساخت‌ها فراهم شود که یکی از این زیرساخت‌ها نیروی انسانی است که قطعاً برای اجرایی شدن این مهم اقدامات کارشناسی در سطح کلان انجام می‌شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اضافه کرد: متأسفانه در سال تحصیلی جدید، با افت ۲۲.۵ درصدی ثبت نام در مقطع پیش دبستانی مواجه بودیم و در مقاطع پیش دبستانی یک و دو بالغ بر ۱۳ هزار و ۷۰۰ ثبت نام کرده‌اند؛ این در حالی است که در سال گذشته این آمار ثبت نامی بیش از ۶۰ هزار نفر بود.
اهمیت دوران پیش دبستانی در راستای ارتقای ضریب هوشی نوآموزان بر کسی پوشیده نیست، در واقع کودکانی که دوران پیش دبستانی را می‌گذراند از نظر مهارت‌های کلامی و غیرکلامی، حرکتی ارتقا پیدا می‌کنند اما متأسفانه در سال تحصیلی جدید با عدم استقبال از مراکز پیش دبستانی برای ورود نوآموزان به پایه اول در سال آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد که باید در ای زمینه تصمیمات جدی اتخاذ شود.