خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 11 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری نگرش و عملکرد افکار عمومی جامعه

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 27 شهریور 1399 - 10:31
اصفهان - رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده اصفهان گفت: در جامعۀ امروز، رسانه‌ها یکی از عوامل مهم جامعه‌پذیری شناخته شده‌اند و در شکل‌گیری نگرش و عملکرد افکار عمومی نقش عمده ای دارند.
رسانه،خانواده،اجتماعي،اسلامي،الهيات،پژوهشكده،كتاب،سياسي،احمد ...

حجت الاسلام و المسلمین عبدالرسول احمدیان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: رسانه‌های جمعی نقشی دوگانه در جوامع دارند؛ گاهی با دست‌کاری و تحریک، بافت اجتماعی و سیاسی و فرهنگی جامعه را تغییر داده و تهدید می‌کنند و به نابسامانی‌های اجتماعی دامن می‌زنند و گاه با مدیریت صحیحِ اخبار و محتوا از ایجاد شکاف‌های اجتماعی جلوگیری می‌کنند.
وی افزود: در کتاب «فریب‌کاری و رسانه» که به تازگی توسط پژوهشکده الهیات و خانواده تهیه و توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان منتشر شده است، رویکرد مربوط به رسانه بر مبنای عملکردی است که باعث فریب‌کاری شده و مخاطبان تحت‌تأثیر رسانه قرار می‌گیرند.
البته این بدان معنا نیست که هر اثرگذاری رسانه گونه‌ای از فریب قلمداد شود.
رسانه‌ها ابزاری مؤثر در دست قدرت‌های سیاسی و اقتصادی
رئیس پژوهشکده الهیات و خانواده با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، به عملکرد رسانه برای رسیدن به اهداف خودش به هر شکل ممکن، به‌شدت توجه شده است، گفت: دلیل این توجه این است که رسانه‌ها ابزاری مؤثر در دست قدرت‌های سیاسی و اقتصادی هستند و برای بقا ناچارند در جهت اهداف قدرت‌های هدایت‌کننده خود حرکت و عمل کنند.
وی افزود: در اینجا، پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها ضروری است، آیا رسانه‌ها فریب‌کاری می‌کنند؟
اگر رسانه‌ها فریب‌کار هستند، علت‌ها و زمینه‌ها و شیوه‌های فریب مخاطبان در آن‌ها چگونه است؟
این فریب‌کاری در خانواده و به‌خصوص در میان کودکان به چه شکلی است و زمینه‌های آن چیست؟
حجت الاسلام احمدیان یکی از رسالت‌های مراکز علمی و پژوهشی در جمهوری اسلامی را پاسخ به پرسش‌هایی که بر زندگی اجتماعی و مسائل فرهنگی جامعه اثرگذار است، بیان کرد و گفت: این مراکز از سویی رسالت پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و معضل‌های فکری را بر عهده دارند و از سوی دیگر، به فرهنگ‌سازی و تولید فکر و اندیشه با عنوان عناصر و لوازم اصلی احیای تمدن اسلامی الویت می‌دهند.
وی گفت: کتاب «فریب‌کاری و رسانه» دستورد تلاش فکری پژوهشگر فرهیخته، فائزه تقی‌پور، با هدف شناسایی عوامل زمینه‌ای و بیان راهکارهای برون‌رفت از چالش فریب‌کاری رسانه در عرصه فرهنگ و رسانه است و این نوشتار گامی برای فراهم‌ساختن زمینه‌های لازم برای شناسایی زمینه‌ها و فنون فریب‌کاری رسانه است.
گفتنی است کتاب «فریب‌کاری و رسانه» تألیف خانم فائزه تقی پور در پژوهشکده الهیات و خانواده تهیه و توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تابستان امسال در ۵۳۶ صفحه منتشر شده است.