آموزش قرآن نباید صرفا برای یک عده خاص باشد
مختار دهقان گفت: آموزش قرآن صرفا برای یک عده خاص نباشد و نباید در مدارس فقط دانشآموزان مستعد را انتخاب کنیم و آموزش دهیم.

ایسنا/خراسان رضوی مختار دهقان گفت: آموزش قرآن صرفا برای یک عده خاص نباشد و نباید در مدارس فقط دانشآموزان مستعد را انتخاب کنیم و آموزش دهیم.
این قاری برجسته قرآن در گفتوگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت آموزش و جلسات قرآن، اظهار کرد: فکر میکنم اتفاقات خوبی در آینده رقم بخورد، اما به نظر من فضای آموزش قرآن در مشهد بهتر است و این به برکت جلسات سنتی بوده که از قدیم وجود داشته است.
یعنی در مشهد غیر از ایام کرونا، در هر چند کوچه تابلوی جلسه قرآن خواهید دید که این خیلی خوب است در حالی که در شهرهای دیگر چنین چیزی وجود ندارد.
بنده چون در شهرهای دیگر هم سابقه سکونت داشتم، میدانم که این فضا وجود ندارد و شاید در طی هفته کلا دو جلسه قرآن برگزار شود، اما در مشهد هر شب جلسات بزرگ فراوان است و جلسات خانگی هم از قدیم زیاد بوده که ما نیز در همین جلسات رشد پیدا کردهایم.
وی ابرازعقیده کرد: به نظر من اتفاقات خوبی صورت گرفته، اما به دلیل اینکه یک کشور اسلامی هستیم قطعا باید بیشتر شود و به جایگاهی که باید باشیم برسیم و این اتفاقات کارایی لازم را داشته باشد و صرفا نباید به دنبال این بود که برای انجام فعالیت ها آمار ارائه دهیم و به کیفیت آن توجهی نداشته باشیم.
دهقان تصریح کرد: البته اتفاقات خوبی نیز صورت گرفته و بسیاری از ارگانها و موسسات مخلصانه کار انجام میدهند و به برکت همان کارهاست که فضای قرآنی حاکم به وجود آمده است.
این قاری قرآن خاطرنشان کرد: ما در فضای قرآنی گذشته، حال و آینده داریم.
تا جایی که بنده اطلاع دارم برای آینده اتفاقات خوبی در حال برنامهریزی است، به عنوان مثال شنیدهام که قرار بر این شده تا آموزش قرآن در مدارس خیلی پررنگتر انجام شود، جایی شنیدم که یکی از نمایندگان مجلس این طرح را در کمیسیون فرهنگی و قرآن و عترت مطرح کرده که هر دانشآموزی که میخواهد از آموزش و پروش فارغ التحصیل شود و به مقاطع دانشگاهی برود باید حداقل بتواند قرآن را خوب و روان از رو بخواند و اگر این اتفاق نیفتد مانند اینکه یک درسش مانده باشد مدرکش ناقص خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر این اهتمام را داشته باشند خیلی خوب است، یعنی آموزش قرآن صرفا برای یک عده خاص نباشد و اینطور نباشد که ما در مدارس ببینیم کدام دانشآموزها مستعد هستند و آنها را انتخاب کنیم و فقط با آنان در زمینه قرآن کار کنیم.
این صحبتهای بنده بیشتر پیرامون آموزش و پرورش است، اما آموزش و پروش هم تصویر کوچکی از جامعه است و کلیت جامعه به همین شکل است.
دهقان با اشاره به پیشرفت و تکامل قرائت قرآن در طول مدت، ابرازعقیده کرد: روز به روز شیوه تلاوت قرآن تکامل داشته و هر فرد یک سری مطالب به آن اضافه کرده است، از بین قدیمیترین قاریهایی که از آنها صوت موجود است میتوان به شیخ رفعت، شیخ شعشاعی و احمد ندا اشاره کرد، نمیتوان گفت آنها سنتی بودند چون آنان هم نسبت به افراد پیش از خود مدرنتر بودهاند، اما به نظرم قاریان قدیمی بیشتر به محتوا پایبند بودند و شاید کمتر دغدغههای موسیقایی داشتند.
این اتفاق در نسل جدید قاریان مصر و به تبع قاریان کشور خودمان تفاوت پیدا کرده و بیشتر قاریان، رویکردشان رویکرد موسیقیایی است.
این قاری قرآن در خصوص فعالیت موسسات مردم نهاد و موسسات دولتی قرآنی گفت: فکر میکنم کارکرد موسسات مردم نهاد خیلی بیشتر است و طبق آنچه که من میبینم در موسسهای که خود مردم آن را اداره میکنند قطعا انگیزه بیشتر است، یعنی فردی که وارد این فضا میشود دغدغههای این فضا را میداند و به خاطر پول وارد این موضوع نمیشود.
قطعا اگر موانعی هم جلوی راه او قرار بگیرد سعی میکند صبورانهتر و با سعه صدر بیشتری برخورد کند.
وی در رابطه با فعالیتهای خود در زمینه قرآن، عنوان کرد: من به عنوان معلم قرآن در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستم و جدای از آن جلسه قرآنی برگزار میکنم که چند مدتی است که به دلیل بیماری کرونا تعطیل است و در آینده هم قصد دارم جلسه قرآنی با محوریت آموزش به کودکان و نوجوانان برگزار کنم.
انتهای پیام