ایمنسازی مدارس در برابر کرونا نیازمند مشارکت همگانی است
هدف از حضور فیزیکی دانشآموزان در مدرسه، نحوه یادگیری آنان به بهترین شکل ممکن است و تنها زمانی ایمن خواهد بود که جامعه بتواند ویروس را تحت کنترل قرار دهد و یک رویکرد مناسب برای ایمنی دانشآموزان، معلمان و کارکنان در نظر بگیرد.

ایسنا/خراسان رضوی هدف از حضور فیزیکی دانشآموزان در مدرسه، نحوه یادگیری آنان به بهترین شکل ممکن است و تنها زمانی ایمن خواهد بود که جامعه بتواند ویروس را تحت کنترل قرار دهد و یک رویکرد مناسب برای ایمنی دانشآموزان، معلمان و کارکنان در نظر بگیرد.
به نقل از هلثی چیلدرن، با شروع سال تحصیلی جدید، موارد زیادی لازم است تا دانشآموزان بتوانند بدون افزایش خطر شیوع بیماری کووید- ۱۹ به تحصیل ادامه داده و رشد کنند.
مدارس، مطالبی فراتر از آموزش، به کودکان و نوجوانان میآموزند.
علاوه بر خواندن، نوشتن و آموزش ریاضی، دانشآموزان مهارتهای اجتماعی و عاطفی یاد میگیرند، ورزش میکنند و از حمایتهای بهداشت روان و سایر خدمات استفاده میکنند که در یادگیری آنلاین امکانپذیر نیست.
در این روزها بسیاری از والدین و مدیران مدارس مشغول به کار هستند تا برای بسیاری از کودکان و نوجوانان، مدارس را به مکان امنی تبدیل کنند.
برای بسیاری از خانوادهها، مدارس مکانی است که برای فرزندان آنان دسترسی به وعده غذایی سالم، دسترسی به اینترنت و سایر خدمات ضروری را فراهم می کنند.
شیوع بیماری همهگیر کروناویروس، برای کودکان و نوجوانان خانوادههای کمدرآمد، مشکلاتی ایجاد کرده است و این کودکان نمیتوانند کارهای مدرسه را در خانه انجام دهند، زیرا به ابزار لازم، همچون رایانه و اینترنت دسترسی ندارند.
مدارس میتوانند، برای رعایت موارد ایمنی و جلوگیری از شیوع بیماری کووید- ۱۹ موارد ذیل را رعایت کنند:
فاصله فیزیکی
رعایت فاصله در حدود دو متر(حداقل ۶ فوت) برای جلوگیری از شیوع ویروس لازم است.
بااینحال، تحقیقات نشان داده که رعایت فاصله میز در حداقل نصف این اندازه و رعایت از تماس نزدیک، با توجه به اینکه دانشآموزان از ماسک استفاده کنند و علائم بیماری نداشته باشند، میتواند عاملی برای جلوگیری از تماس و انتقال بیماری باشد.
معلمان و کارکنان نیز باید این فاصله را از دانشآموزان و دیگر افراد رعایت و از ماسک استفاده کنند، همچنین جلسات حضوری با دیگران محدود و از تجمع در اتاقهایی مانند اتاق کارکنان اجتناب شود.
برای کمک به رعایت فاصله فیزیکی در مدارس باید از فضاهای بیرونی و فضاهایی که تاکنون استفاده نمیشده برای آموزش و ساعات استراحت استفاده کرد.
استفاده از ماسک و رعایت بهداشت دست
همه کودکان بالای دو سال و بزرگتر برای جلوگیری از شیوع ویروس باید از پوشش ماسک استفاده کنند و دهان و بینی خود را بهدرستی بپوشانند.
در صورت پوشیدن صحیح ماسک، حضور در مدرسه برای ساعات طولانی در روز بیخطر است.
البته شستن مکرر دستها با آب و صابون نیز برای همه اهمیت دارد.
تغییر در کلاس
برای کاهش تعامل دانشآموزان در خارج از کلاس، بهجای اینکه دانشآموزان در فواصل زمانی مانند زنگ تفریح در راهروها تجمع کنند، جابجایی معلمان بین کلاسها، انجام شود.
اجازه دادن به دانشآموزان برای خوردن چاشت یا وعده غذایی در میز خودشان یا در گروههای کوچک در فضای باز بهجای حضور در سالنهای غذاخوری شلوغ موثر است.
باز گذاشتن درهای کلاس، برای کمک به کاهش سطح تماس با وسایلی مانند دستگیره درها مفید است.
آزمایش و بررسی دما
در حال حاضر، مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری ایالاتمتحده (CDC)، آزمایش بیماری کووید- ۱۹ برای دانشآموزان و کارکنان را توصیه نمیکند، زیرا این آزمایش نشان میدهد که آیا فرد در آن زمان، آلوده است یا خیر و این موضوع برای جلوگیری از شیوع بیماری در مدارس مناسب نیست.
ممکن است آزمایش تبسنجی در مدارس انجام نشود، اما میتوانید این آزمایش را در خانه انجام دهید و اگر کودک تب دارد، به مدرسه نرود.
مدارس باید بهطور مرتب به دانش آموزان، معلمان و کارمندان یادآوری کنند، در صورت داشتن تب ۳۸ درجه یا علائم دیگر بیماری کووید- ۱۹ در خانه بمانند و در مدرسه حضور پیدا نکنند.
بروز علائم در مدرسه
پرستاران مدرسه میتوانند در طول روز افرادی که علائم بیماری دارند را کنترل کنند و مکانی برای جدا کردن آنان از دیگر دانشآموزان وجود داشته باشد و از تجهیزات محافظتی ماسک، دستکش، روپوش یکبارمصرف و محافظ صورت استفاده کنند.
تمیز کردن و ضدعفونی کردن مدارس
مدارس باید از دستورالعملهای مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری ایالاتمتحده (CDC)، برای ضدعفونی و رعایت بهداشت مناسب کلاس و مکانهای عمومی پیروی کنند.
سرویس مدارس، راهرو و زمینبازی
ازآنجاکه این مکانها اغلب شلوغ هستند، باید برخی از موارد در آنها رعایت شود، برای مثال، به افراد در سرویس، صندلی اختصاصی داده شود و از افراد درخواست شود تا در سرویس از پوشش ماسک استفاده کنند.
در راهروها و راهپله مدرسه با فلشهای یکطرفه بر روی زمین، مسیر حرکت مشخص شود تا ازدحام جمعیت در سالنها کاهش یابد.
انجام فعالیت در فضای بازمانند ورزش باید در گروههای کوچکتر باشد و تجهیزات بازی و ورزش نیز بهطور مرتب ضدعفونی شود.
دانشآموزانی که مشکلات زمینهای دارند
رعایت موارد بهداشتی میتواند خطر ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ را کاهش دهد، اما از آن جلوگیری نمیکند.
برخی از دانشآموزان مبتلابه بیماریهای زمینهای در معرض خطر هستند و باید مشورتهای پزشکی برای آنان انجام شود تا ببینید این دانشآموز، نیاز به رعایت موارد اضافی برای اطمینان از ایمنی حضور در مدرسه دارد یا خیر.
دانش آموزان معلول
تاثیر تعطیلی مدارس بر دانش آموزان دارای معلولیت و ناتوان بیشتر بوده است.
این دانشآموزان با از دست دادن زمان آموزش و خدمات مدرسه محور مانند کادر درمانی، خدمات جسمی و گفتاردرمانی و رواندرمانی برای بازگشت به مدرسه با مشکل مواجه هستند.
مدارس باید نیازهای هر کودک را قبل از بازگشت به مدرسه و یا ارائه خدمات مجازی با یک برنامه آموزش فردی بررسی کند.
بسیار مهم است که دانشآموزان و کارکنان در سال جاری نسبت به آنفلوآنزا ایمن باشند تا شیوع آن در پاییز و زمستان کاهش یابد، بنابراین تزریق واکسن میتواند در این مورد اهمیت داشته باشد.
آزمایشهای غربالگری
آزمایشهای غربالگری بینایی و شنوایی در مدارس باید ادامه یابد، زیرا این خدمات به شناسایی کودکانی که نیاز به درمان دارند در زمان مناسب و جلوگیری از تداخل در یادگیری کمک خواهد کرد.
ارائه حمایتهای روانی برای دانشآموزان که با استرس ناشی از بیماری همهگیر مواجه هستند و شناخت دانشآموزانی که علائم اضطراب یا پریشانی دارند، بسیار مهم است.
بازگشت به مدرسه در زمان بیماری همهگیر کووید- ۱۹ ممکن است حداقل برای مدتی، طبیعی نباشد، اما مدرسه برای اطمینان از سالم بودن، ایمن بودن و برابری دانش آموزان، معلمان، کارمندان و خانوادهها به حمایت همه نیاز دارد.
انتهای پیام