باید شورای عالی سیاستگذاری و برنامهریزی برای مهدهای کودک ایجاد شود
در برنامهای تلویزیونی با موضوع مهدهای کودک، یک روانشناس پیشنهاد کرد که شورای عالی سیاستگذاری و برنامهریزی برای مهدهای کودک ایجاد شود.
در برنامهای تلویزیونی با موضوع مهدهای کودک، یک روانشناس پیشنهاد کرد که شورای عالی سیاستگذاری و برنامهریزی برای مهدهای کودک ایجاد شود.
به گزارش ایسنا، سعید صالح مدیرکل مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش در برنامهای تلویزیونی در خصوص وضعیت مهدهای کودک گفت: در قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ تدوین شاخصهای آموزشی و پرورشی مهدهای کودک در حوزه وظایف وزارت آموزش و پرورش تعیین شد و تدوین آییننامه آن را بر عهده هیات دولت یا هیات وزیران قرار داد.
وی ادامه داد: این آیین نامه اواخر اردیبهشت ماه به تصویب رسید و وزارت آموزش و پرورش برای اجرایی شدن این سیاست، آییننامه این قانون را تدوین کرد و به دولت ارائه داد و تصویب شد.
پس از ابلاغ قانون، دو طرح پژوهشی در مجموعه آموزش و پرورش برای تدوین شاخصها طراحی شد.
صالح با بیان اینکه اختلاف نظری بین سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش در نوع ورود و محتوای دستگاهی بین بحث مهدها و پیش دبستانیها وجود داشت، گفت: مجموعه پیش دبستانیها به دلیل اینکه در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت؛ چهارچوب نظارت در شورای سیاستگذاری برای پیش دبستانیها تدوین و ابلاغ شد.
وی افزود: همچنین نیروی انسانی نیز طراحی و ابلاغ شد.
در بحث محتوای مهدهای کودک نیز، با تعاملی که انجام شد محتوایی که استفاده میشد محتوای مورد تایید سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش رخ میداد اما از این حیث که وزارت آموزش و پرورش نظارت فیزیکی در مهدهای کودک داشته باشد، تا زمان تصویب این آیین نامه؛ وزارت اموزش و پرورش امکان ورود به این حوزه کمتر داده میشد و به نوعی تفاهم و ارتباط بین دستگاهی وجود داشت.
مدیرکل مدارس غیرانتفاعی وزارت آموزش و پرورش افزود: آییننامه در اردیبهشت ماه در دولت تصویب و به دستگاهها ابلاغ شد که از آن زمان جلسات سازندهای با بهزیستی داشتیم.
صالح در بخش دیگری بیان کرد: اکنون شهریه مهدهای کودک را سازمان بهزیستی با هماهنگی که با مجموعه سازمان حمایت دارند، تعیین میکنند.
صالح در پاسخ به این سوال که آیا پیشنهاد سازمان بهزیستی که گفته شده اگر آموزش و پرورش بخواهد اداره و مسئولیت مهدهای کودک را برعهده بگیرد ما حاضریم واگذار کنیم را قبول میکنید؟، گفت: هدف غایی همه ما این است که بهترین اتفاق برای کودکی رخ دهد که وارد مهدهای کودک میشود و هر تصمیمی گرفته شود که به نفع آنها باشد، مورد قبول آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، سازمان مدارس غیردولتی مکاتبهای داشت و اعلام کرد که در راستای فرمایشات ایشان سازمان آمادگی دارد که هرگونه اقدامی که لازم است، در خصوص مهدهای کودک و پیش دبستانیها داشته باشد.
به گزارش ایسنا، در ادامه مسعودی فرید- معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: آییننامه کار مشترک بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش بود و به کمیسیون اجتماعی دولت فرستاده شد و پس از اصلاحات فراوانی که صورت گرفت درنهایت در هیات دولت مصوب شد.
وی گفت: حدود ۳۰ سال گذشته شورای انقلاب فرهنگی در مصوبهای اعلام کرد که مراکز مهدکودک به عنوان مراکز آموزشی تلقی میشوند.
مسعودی فرید با بیان اینکه مهدکودکها چندین کارکرد دارند، تصریح کرد: مهد فضایی برای رشد، تکامل و تعالی همهجانبه کودکان است، چندین سال است که در سازمان بهزیستی طرح مشترکی با آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به عنوان تکامل اوان کودکی داریم.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ادامه داد: کمک به بحث سیاستهای جمعیتی نیز از دیگر کارکردهای مهدهای کودک است.
همچنین غربالگری کودکان از لحاظ معلولیتها در مهدها انجام میشود.
وی گفت: در قانون نیز گفته شده است که شاخصهای آموزشی و پرورشی با آموزش و پرورش است، در ماده یک نیز برنامه اینطور تعریف شده است که برنامه مجموعه فعالیتها و خدماتی است که در حوزههای مرتبط از نظر فضای فیزیکی، تجهیزات، نیروی انسانی، ایمنی و مراقبت، شهریه، رتبهبندی و خدمات اجتماعی پیشگیرانه از معلولیتها باید توسط بهزیستی انجام شود.
در بخشی از این برنامه نیز غلامعلی افروز_ روانشناس نیز درباره عملکردهای مهدهای کودک معتقد است که مهدهای کودک و پیش دبستانی اهمیتاش بیشتر از دبستان است.
این مراکز از نظر پرورشی و رشد عاطفی فوقالعاده مهم و ضروری است.
این روانشناس تاکید کرد: خمیر مایه شخصیت انسان قبل از پنج سالگی شکل میگیرد.
وی در بخش دیگری نیز با بیان اینکه باید به سلامت زیستی، بهداشتی، تعذیه و بهداشت روانی، مهارتهای ارتباطی، رشد شناختی کودکان در پیش از پنج سالگی توجه خاصی شود، تصریح کرد: متاسفانه در بیشتر موارد این توجه به گونهای که بایسته و شایسته است، مشاهده نمیشود.
ما باید صبورترین، فهیمترین و خوشروترین و تحصیل کردهترین مربیان را در مراکز مهدها بگذاریم.
این روانشناس گفت: باید یک شورای عالی سیاستگذاری و برنامهریزی برای مهدهای کودک ایجاد شود و این شورا را باید یا شورای انقلاب فرهنگی یا سران سه قوه، یا رئیسجمهوری تعیین کند.
انتهای پیام