نیاز به تلاش خیلی بیشتر
وقتی روز پنجشنبه و درست ۴۸ ساعت قبل از آغاز اولین سال تحصیلی در روزهای کرونایی خبرهایی از برگزاری حضوری مدارس در خراسان رضوی که وضعیت قرمز داشته و دارد، به گوش رسید؛ کسی باور نمیکرد صبح شنبه واقعا دانشآموزان باید به مدرسه بروند، اما بالاخره سال تحصیلی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ با تمام سردرگمیهایش روز گذشته فرا رسید و به صورت حضوری آغاز شد.

ایسنا/خراسان رضوی وقتی روز پنجشنبه و درست ۴۸ ساعت قبل از آغاز اولین سال تحصیلی در روزهای کرونایی خبرهایی از برگزاری حضوری مدارس در خراسان رضوی که وضعیت قرمز داشته و دارد، به گوش رسید؛ کسی باور نمیکرد صبح شنبه واقعا دانشآموزان باید به مدرسه بروند، اما بالاخره سال تحصیلی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ با تمام سردرگمیهایش روز گذشته فرا رسید و به صورت حضوری آغاز شد.
وارد یکی از دبستانهای پسرانه میشوم.
اولیا نزدیک به در ورودی مدرسه تجمع کردهاند و چهار صف حدودا ۱۰ نفره از دانش آموزان کلاس اولی در وسط حیاط مدرسه ایستادهاند.
آنها در حال گوش دادن به حرفهای مربی بهداشتشان هستند که روپوش سفید پوشیده و علاوهبر ماسک و دستکش از شیلد هم استفاده کرده است.
تمام بچهها ماسک دارند، فاصله آنها کمتر از یک و نیم متر است و هراز چندگاهی هم بعضیهایشان به یکدیگر بسیار نزدیک میشوند.
مربی بهداشت در صحبتهایش بیان میکند: «والدین محترم حتما اسپری ضدعفونی کننده در کیف بچهها قرار دهید.
خوراکی فقط یک ساندویچ از خانه برای بچهها بگذارید و به آنها حتما تاکید کنید بعد از اینکه به دستشویی میروند دستهایشان را ضدعفونی کنند و...
».
بعد از تمام شدن صحبتهای مربی بهداشت، اسم بچهها را یکی یکی میخوانند، هدیهای به آنها میدهند و بچهها وارد کلاس میشوند.
در هر میز فقط یک نفر دانش آموز مینشیند اما فاصله میزها به اندازه یک و نیم متر نیست.
اگرچه دانشآموزان سر کلاس رفتهاند، اما انگار اضطراب و نگرانی مانع رفتن والدین به خانه است و بسیاری از آنها همچنان در حیاط ایستادهاند و با یکدیگر صحبت میکنند.
تعدادی از والدین هم تازه فرم سنجش سلامت تحصیلی میگیرند.
وقتی از مادر یکی از دانشآموزان نظرش را در مورد بازگشایی مدارس میپرسم، میگوید: من دلم نمیخواهد بچهام را به مدرسه بفرستم، اما مجبورم چون او کلاس اول است و از طریق آموزش مجازی چیزی یاد نمیگیرد.
مادر دانشآموز دیگری هم که فرزندش کلاس سوم است عنوان میکند: فرزند من امروز کلاس ندارد، اما اطلاعرسانی نشده بود.
گفتند برویم خانه و گروهبندیها در کانال مدرسه اعلام خواهد شد.
در گوشهای از حیاط یکی از دبستانهای دخترانه هم تعداد زیادی از اولیای دانشآموزان روی صندلی نشستهاند و مدیر مدرسه در حال سخنرانی است.
«بچهها را به گروههای ۸-۱۰ نفره تقسیم کردهایم.
هر گروه دو روز در هفته و به مدت یک ساعت در مدرسه حضور دارند.
از ساعت ۸ تا ۹ صبح گروه اول و از ساعت ۱۰ تا ۱۱ گروه دوم باید در مدرسه حاضر باشند.
در فاصله بین تعویض گروهها یعنی ساعت ۹-۱۰ کلاسها ضد عفونی میشود.
به دانش آموزان تاکید کنید از یکدیگر وسیله نگیرند و ماسک و دستکش داشته باشند
ساعتهای حضور مدرسه برای درسهای مهم مثل علوم، ریاضی است.
نکات بهداشتی را به بچهها آموزش بدهید.
به آنها تاکید کنید از یکدیگر وسیله نگیرند و ماسک و دستکش داشته باشند، زنگ تفریح هم نخواهیم داشت چون کنترل کردن ۱۲۰ دانشآموز در حیاط مدرسه کار آسانی نیست.»
انتخاب بین بد و بدتر
مدیر مدرسه تاکید میکند:«سلامتی بچهها و همکارانمان از همه چیز برای ما مهمتر است.
آموزش مرحله دوم است».
مادر دیگری میپرسد: «اگر نخواهم بچهام را به مدرسه بفرستم چه میشود؟.
معاون مدرسه پاسخ میدهد «آیا دانشآموز شما از طریق فیلمها آموزش میبیند؟
مشکلی در دانلود فیلمها ندارید؟
آیا نبود آموزش حضوری را در خانه میتوانید جبران کنید و...».
این مادر پاسخ میدهد:« ما باید بین بد و بدتر انتخاب کنیم.
من خودم معلم هستم.
آوردن و بردن دخترم برایم خیلی سخت است.
چون زمان کلاسهایش با زمانی که من باید سر کار باشم جور در نمیآید.
اگر بخواهم او را به مدرسه بیاورم و بعد از تمام شدن کلاسش به مدرسه محل کارم برویم و او آنجا بماند، از نظر کرونا خیلی خطرناک است».
خیلی خوشحالم مدرسهها باز شده چون دوستانم را میبینم
سارا که دانشآموز پایه پنجم است با لباس فرم آبی، مقنعه سفید و ماسک سیاه یکی از معدود دانشآموزانی است که به همراه مادرش به مدرسه آمده.
او در گوشهای از حیات و نزدیک به مکان جلسه والدین نشسته و در مورد بازگشایی مدارس میگوید: «خیلی خوشحالم مدرسهها باز شده چون دوستانم را میبینم.
از این هم میترسم که شاید کرونا بگیریم ولی بیشتر خوشحالم».
او در مورد چند ماه پایانی سال تحصیلی گذشته که به دلیل کرونا مجازی برگزار شد، ادامه میدهد: «یاد گرفتن درسها در شاد سخت بود، زیاد متوجه نمیشدیم چون معلمها نمیتوانستند به ما راحت درس بدهند».
غافلگیری از تصمیم وزارتخانه
لیدا کاشانی، مدیر مدرسه ۲۲ بهمن بعد از تمام شدن جلسه در مورد بازگشایی مدارس به من میگوید: صبح پنجشنبه بود که فهمیدیم باید مدارس حضوری باشد.
از آن روز یکسره در حال تلفن جواب دادن هستیم.
خیلی تحت فشار بودیم و همه ما از تصمیم وزارتخانه غافلگیر شدیم، از آنجا که یک نفری هم گفته بود، صبح شنبه خانوادهها به مدارس زنگ بزنند، امروز هر دو تلفن مدرسه یکسره درحال زنگ خوردن بود، البته ما از روز پنجشنبه برنامهریزیها را انجام دادیم و درکانال مدرسه هم اطلاعرسانی کردیم که فعلا دانشآموزان به مدرسه نیایند و فقط با والدین جلسه خواهیم داشت تا گروهبندیها و...
انجام شود، امروز گروهبندی تمام میشود و از فردا دانشآموزان به مدرسه میآیند.
برای تهویه هوای کلاسها در زمستان چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
او درمورد نگرانی والدین از پاییز و زمستان اینگونه اظهار میکند: الان کولر را روشن میکنیم و پنجرهها را باز میگذاریم تا هوا عوض شود، اما دو روز دیگر در زمستان چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
آنفلوآنزا با کرونا ترکیب میشود و استرس زیادی را هم ما و هم خانوادهها و دانشآموزان تحمل خواهند کرد، بسیاری از والدین میگویند ما دانش آموزمان را نمیفرستیم و باید آموزش مجازی ادامه پیدا میکرد.
آموزش و پرورش به مدارس تبلت امانت بدهد/ کار سخت معلمان در آموزش توامان مجازی و حضوری
کاشانی تصریح میکند: از سال گذشته حدود ۲۰ الی ۳۰ دانشآموز در مدرسه ما گوشی و تبلت نداشتند که بتوانند در فضای مجازی آموزش ببینند، کاش آموزش و پرورش امکاناتی را به امانت در اختیار مدارس قرار میداد تا همه دانشآموزان بتوانند آموزش مجازی داشته باشند.
در اردیبهشت یکی از معلمان ما که نسبت به دانشآموزان ضعیف احساس مسئولیت میکرد، با رضایت خانوادههای دانشآموزان آنها را یکی دو جلسه در حیات خانه خود آموزش داد.
همچنین بعضی از معلمان تلفنی به دانشآموزان درس میدادند و پیگیری میکردند.
بسیاری از معلمان اینگونه تلاش میکنند و از وقت زندگی و خانه خود میزنند تا بتوانند آموزش بدهند و تکالیف دانشآموزان را بررسی کنند.
کار معلمان با آموزش مجازی خیلی سخت است اما الان سلامتی دانشآموز و معلم برای ما مهمتر است.
اگرمعلم کرونا بگیرد، چه کسی را میخواهیم جایگزین کنیم؟
او ادامه میدهد: ما حاضریم این سختی را تحمل کنیم، اما دانشآموزان و همکارانمان سلامت باشند.
اگر معلم کرونا بگیرد، چه کسی را میخواهیم جایگزین او در مدرسه کنیم؟
همین طوری آموزش و پرورش نیرو کم دارد.
در این شیوه جدید معلم هم باید در مدرسه حضور داشته باشد و هم مجازی کار کند این موضوع کار معلمان را سختتر میکند.
آموزش و پرورش برای مواد ضدعفونی و ماسک کمکی نکرده است
کاشانی بیان میکند: آموزش و پرورش هیچ حمایتی در مورد ماسک و مواد ضدعفونی نداشته است.
ما هزینههای جانبی زیادی داریم که برای آموزش نیست بلکه برای سلامتی دانشآموزان و معلمان است.
ما فقط یک دستگاه ضدعفونی کننده دست داریم که آن هم در دفتر مدرسه است.
البته میتوانیم آن را به سالن مدرسه منتقل کنیم تا دانشآموزان هم بتوانند از آن استفاده کنند.
آموزشها فقط در وضعیت سفید باید حضوری باشد
یکی از معلمان این مدرسه هم نظرش را در مورد بازگشایی مدارس اینطور بیان میکند: حضوری شدن مدارس با این آلودگیها اصلا درست نیست.
دانشآموزان ما بچههای ابتدایی هستند و رعایت نمیکنند.
من خودم پسر ابتدایی دارم و هر چند به او آموزش میدهم، اما او بازیگوش است و بسیاری موارد را رعایت نمیکند.
او ادامه میدهد: در سرویسهای بهداشتی که عمومی است.
دانشآموزان مجبورند کنار هم باشند.
در وضعیتهای زرد و قرمز اصلا خوب نیست آموزش حضوری برگزار کنیم.
اگر وضعیت سفید باشد خوب است.
در مدرسه دیگری در کوی آبوبرق مشهد فقط حدود ۶۰ دانشآموز به مدرسه آمدهاند و آنطور که مدیر مدرسه بیان میکند طبق گروهبندی آنها باید ۱۲۰ دانشآموز امروز در مدرسه حاضر میشدند.
در این مدرسه که جزو مدارس شاهد است، ۴ دستگاه ضدعفونی نصب شده و از نظر رعایت نکات بهداشتی در شرایط خوبی قرار دارد.
شاد هنوز بهروزرسانی نشده است
مدیر یک مدرسه دیگر نیز از عدم بهروزرسانی نرم افزار شاد میگوید و گلایه دارد که نرم افزار هنوز به طور کامل در دسترس نیست و او نتوانسته همکارانش را در این سامانه دعوت کند.
مایع دستشویی نداشتیم/ کاش مدارس از اول شهریور باز میشد
کوثر دانشآموز پایه دهم است و روز اول مدرسهاش را این طور روایت میکند: صبح که به مدرسه رفتم همه دانشآموزان پایه دهم آمده بودند چون به ما اطلاعرسانی نشده بود و فقط دانشآموزان یازدهم و دوازدهم که سال پیش هم در این مدرسه بودند و اطلاع داشتند، نیامده بودند.
کلاسهای ما ۱۵ نفره و ۳۵ دقیقهای است و ۱۰دقیقه هم زنگ تفریح داشتیم.
ما دو روز در هفته و از ساعت ۷ و نیم تا ۱۳ به مدرسه میرویم.
در شاد هم برنامهای نخواهیم داشت.
معاون مدرسه به ما گفت دو حالت داریم؛ یا کلا در شاد هستیم یا کلا آموزش حضوری.
مایع دستشویی در آبخوریهای مدرسه ما وجود نداشت و فقط دو شیشه ضدعفونی کوچک در مدرسه وجود داشت که میتوانستیم از آن استفاده کنیم.
او از اینکه فقط دو روز در هفته به مدرسه میرود ناراضی است و میگوید: دوروز در هفته فایدهای ندارد.
بقیه روزها بیکار هستیم و کار خاصی نداریم.
کاش آموزش و پرورش از اول شهریورماه مدارس را باز میکرد تا بازه زمانی بیشتری برای آموزش حضوری میداشتیم چون ممکن است باز از اسفند و بهمن دوباره تعطیل شویم.
در یکی از مدارس متوسطه هم یکی از والدین از نبود تب سنج در ورودی مدرسه و انجام نشدن تبسنجی گلایه دارد و بیان میکند: از فردا دیگر فرزندم را به مدرسه نمیفرستم و از طریق شبکههای تلویزیونی آموزش او را دنبال خواهم کرد.
امیرحسین هم دانشکلاس ششم است.
او از اینکه مدرسهها حضوری شده خوشحال است و میگوید: ما سال گذشته برای شاد خیلی مشکل داشتیم.
برای هر دانشآموز یک گوشی نیاز بود و من و برادرم هر کدام با گوشیهای پدرومادرمان درس میخواندیم و چون پدر من از صبح تا شب سرکار بود من فقط شبها میتوانستم از شاد استفاده کنم.
همچنین خیلی در شاد درک مطلب نداشتیم.
نتیجه حداقلی با کار سه برابری
یکی از معلمان پایه دوازدهم میگوید: وقتی من میخواهم هم به صورت حضوری و هم مجازی به دانشآموزانم تدریس کنم و باید به صورت فیلم، صوت و متن و در کلاس کار انجام بدهم، عملا ۲۴ ساعت شبانه روز را درگیر خواهم بود و کار من ۳ برابر خواهد شد و در آخر نتیجه حداقلی ببینیم.
مادر یک دانشآموز پایه دهم نیز در ادامه بیان میکند: کلاسها باید حضوری باشد.
آموزش مجازی برای ما که زیرساخت نداریم خوب نیست.
تا بچهها بخواهند به آموزش آنلاین عادت کنند، افت میکنند.
من راضیام از اینکه بچهام را به مدرسه بفرستم.
باوجود اینکه وزارت بهداشت وضعیت خراسان رضوی را در دو روز گذشته و حتی مدتها قبلتر از آن قرمز اعلام کرده است، اما مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی روز گذشته در مراسم بازگشایی مدارس خبر از وضعیت زرد خراسان رضوی داد.
قاسمعلی خدابنده همچنین تاکید کرد که آموزشها در شهرهای قرمز غیرحضوری خواهد بود.
آنچه اکنون در مشهد اجرا میشود آموزش در وضعیت زرد است.
در این وضعیت تصمیمگیری در مورد گروهبندی دانشآموزان، زمان شروع فعالیت کلاسها و...
بر عهده شورای مدرسه است.
با وجود اینکه در وضعیت زرد ،هم آموزش حضوری و هم آموزش مجازی باید انجام شود، اما گویا برخی از مدارس تصمیم دارند آموزش مجازی را انجام ندهند.
همچنین تعداد محدودی از مدارس نیز کلا تصمیم بر برگزاری غیرحضوری کلاسها گرفتهاند.
نبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک در مدارس، نظارت بر ساعتهای تفریح دانشآموزان، انجام شدن یا نشدن آموزش مجازی، غیبت دانشآموزان و...
از جمله نگرانیهای خانوادهها، دانشآموزان و معلمان است.
باید دید در روزهای آینده مسئولان چه تصمیماتی برای کاهش سردرگمیهایی که روز گذشته خانوادهها با آن روبهرو بودند، خواهند گرفت.
انتهای پیام