سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«آموزش موزه‌ای»، از روش های نوین آموزش به کودکان

ایسنا | اجتماعی و حوادث | یکشنبه، 16 شهریور 1399 - 13:12
با بررسی ضوابط و استانداردهای طراحی و ساخت موزه‌ و نمایشگاه علم‌ و فناوری و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اعلام شد که موزه در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته، «آموزش موزه‌ای» یکی از رویکردها و گونه‌های مهم آموزش به کودکان به شمار می‌آید. اگر پیش از این طرح آموزش از طریق نمایش و تئاتر، تحولی در عرصه آموزش و پرورش فراهم کرد، امروز می‌توان «آموزش موزه‌ای» بر پایه آموزش تعاملی و مشارکتی کودکان در فضای موزه را بدان افزود.
آموزش،پرورش،كودكان،موزه،سند،فناوري،طرح،كشور،اساس،سازمان،استا ...

با بررسی ضوابط و استانداردهای طراحی و ساخت موزه‌ و نمایشگاه علم‌ و فناوری و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی اعلام شد که موزه در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته، «آموزش موزه‌ای» یکی از رویکردها و گونه‌های مهم آموزش به کودکان به شمار می‌آید.
اگر پیش از این طرح آموزش از طریق نمایش و تئاتر، تحولی در عرصه آموزش و پرورش فراهم کرد، امروز می‌توان «آموزش موزه‌ای» بر پایه آموزش تعاملی و مشارکتی کودکان در فضای موزه را بدان افزود.
به گزارش ایسنا، در راستای اجرائی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه‌های زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری و با توجه به تأکید این سند برای ایجاد محیط‌های یادگیری متنوع، طرح پژوهشی جهت تدوین ضوابط، استانداردها و برنامه فیزیکی فضاهای موزه و نمایشگاه علم و فناوری و پژوهش‌سراهای با حضور نمایندگانی از معاونت‌های آموزش ابتدائی، متوسطه، سازمان پژوهش، شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و محقق و مجری طرح مورد بررسی و تدقیق قرار گرفت.
بر اساس هدف عملیاتی شماره ۶ سند زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی عمومی است و راهکار شماره ۳-۶ این سند نیز، ایجاد موزه و نمایشگاه علم و فناوری در هر یک از شهرستان‌ها تا پایان برنامه ششم توسعه کشور است که به منظور فراهم‌آوردن زمینه مشاهده و تجربه فزون‎‎‌تر دانش‌آموزان و عینی‌تر کردن محتوای آموزشی کتب درسی باید طراحی و اجرا شود.
بر اساس این گزارش، سازمان نوسازی مدارس کشور با هدف نیازسنجی از دستگاه بهره‌بردار(آموزش و پرورش) و با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات طراحی و ساخت فضاهای مذکور بر اساس استانداردهای موجود در سند زیرنظام، اقدام به تدوین طرح پژوهشی در این زمینه کرده است و با برگزاری جلسات مقدماتی متعدد به مراحل اجرایی کردن آن پیش می‌رود.
بر اساس مطالب مطروحه در این جلسه، یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری میزان توجه به کودکان آن کشور است.
هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند ادعای توسعه‌یافتگی داشته باشد، مگر این که استانداردهای زیست و رفاه و دسترسی به آموزش و پرورش پیشرفته را برای کودکان و خانواده‌های آنها فراهم کرده باشد.
فضاهای زیست و بازی، مراکز بهداشتی ویژه، شمار کتابخانه‌های کودک، آموزشگاه‌هایی با فضای استاندارد و آسوده، روش‌های آموزشی کودک‌محور در حوزه میراث فرهنگی در موزه‌ها، همگی توسعه‌یافتگی و تلاش یک کشور برای رسیدن به جامعه پایدار را نشان می‌دهد.
موزه‌ها می‌توانند در کنار آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها یکی از نهادهای تاثیرگذار در عرصه آموزش، پژوهش، ارتباطات و البته تفریح برای کودکان و بزرگسالان باشند زیرا برای رسیدن به رشد و توسعه از ارکان سواد اطلاعاتی به خوبی می‌توانند بهره ببرند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، موزه در آموزش و پرورش کشورهای پیشرفته «آموزش موزه‌ای» یکی از رویکردها و گونه‌های مهم آموزش به کودکان به شمار می‌آید.
اگر پیش از این طرح آموزش از طریق نمایش و تئاتر، تحولی در عرصه آموزش و پرورش فراهم کرد، امروز می‌توان «آموزش موزه‌ای» بر پایه آموزش تعاملی و مشارکتی کودکان در فضای موزه را بدان افزود.
انتهای پیام