گرههای مالی در بدنه آموزش و پرورش اردبیل/ وقتی اولیا به مدارس خرجی میدهند
گروه استانها- استقبال مدارس اردبیل از طرحهای حمایتی گویای ضعف بنیههای اقتصادی است تا جایی که مدرسه دست به دامن اولیا برای تامین هزینهها میشود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، هر چند مسئولان در حرف معتقدند هر هزینهای برای آموزش و پرورش به منزله سرمایه گذاری است اما نگاهی به اعداد و ارقام اقتصادی آموزش و پرورش استان اردبیل نشان میدهد، نه معلم و نه دانش آموز در حد مقبول از سرمایههای مالی برخوردار نیستند.
نتیجه چنین شرایطی موجب شده تا حتی مهارت فنی معلم و دانش آموز تحت الشعاع کمبودهای مالی قرار گیرد.
برخی مدارس به حدی با مشکلات مالی مواجه هستند که از ابتدای ثبت نام دانش آموز دریافت مبالغ حمایتی را مطرح میکنند.
کلاسهای کمک درسی را پولی میکنند و دامنه امکانات خود را محدود میسازند.
به ویژه در مناطق کم برخوردار، روستاها، سکونتگاههای غیررسمی کمبود امکانات به ابتداییترین نیازمندیها کشیده میشود.
و شاید دانشآموز از کلاس درس تمیز و مناسب با بخاری، کولر، پرده و حتی سرویس بهداشتی مناسب برخوردار نباشد.
آموزش و پرورشیها میگویند پرداخت این مبالغ اجباری نیست اما در عمل تمامی اولیا ملزم میشوند تا در بازههای زمانی مختلف به نوعی خرجی مدارس را تامین کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با اشاره به نیازمندی گسترده حوزه آموزش و پرورش استان اذعان دارد که در حال حاضر 250 هزار دانش آموز و 19 هزار نفر پرسنل داریم که تامین نیاز این تعداد، به منابع مالی قابل قبول نیاز دارد.
احمد ناصری با اشاره به چند گره اقتصادی در حوزه آموزش و پرورش استان تصریح کرد: هر امکانی و هزینه کردی در بدنه آموزش و پرورش ثمرات بلند مدت دارد و به همین دلیل این حوزه باید به صورت استثنا مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی متذکر شد: 60 درصد از حقوق بگیران دولت در کشور و به تبع در استان اردبیل، فرهنگیان هستند.
ما 19 هزار نفر پرسنل در بدنه آموزش و پرورش داریم که از این تعداد 950 نفر در بدنه اداری و مابقی در مدارس مشغول به کار هستند.
ناصری افزود: به اعتقاد بنده هر چند بخش عمده حقوق بگیران مربوط به این قشر است اما هزینه در آموزش و پرورش باید چند برابر هزینه فعلی باشد.
چرا که هر هزینهای به معنی سرمایه گذاری است.
1345 معلم فاقد مسکن در طرح اقدام ملی نام نویسی کردند
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اینطور نیست که همه معلمان از تمامی امکانات مکفی برخوردار باشند و در طرح اقدام ملی 1345 نفر از فرهنگیان ثبت نام کرده و حائز شرایط شناخته شدند.
این رقم نشان میدهد این تعداد در واقع مسکن ندارند و از کمکهای دولتی برای تامین مسکن استفاده نکردهاند.
وی تصریح کرد: تنها در مرکز استان 670 متقاضی داشتیم که در قالب تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی و وزارت آموزش و پرورش ساخت مسکن این تعداد به زودی عملیاتی میشود.
ناصری در خصوص تخلفات محرز شده در برخی تعاونی های مسکن فرهنگیان نیز افزود: در پروندهها متاسفانه مواردی دیده میشود که اراضی خریداری شده و افراد را عضو کردهاند اما بعدها موانع قانونی مطرح شده و به نتیجه نرسیدهاند.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در پارسآباد حدود 250 فرهنگی، در ناحیه دو اردبیل حدود 800 فرهنگی و در هیر حدود 60 فرهنگی درگیر این پرونده هستند که طی جلسات اخیر با تعاونیها مقرر شد مشکلات حل شده و مطابق قوانین حق و حقوق فرهنگیان به آنها پرداخت شود.
استقبال 91 درصدی از صندوق ذخیره فرهنگیان
ناصری از جمله اقدامات حمایتی از فرهنگیان را صندوق ذخیره عنوان کرد و ادامه داد: خوشبختانه این صندوق در اردبیل با کمترین حاشیه و مشکل فعالیت کرده است.
91 درصد معلمان استان عضو صندوق هستند و صندوق با نظم و بدون تاخیر سود سالانه خود را توزیع میکند.
وی متذکر شد: در سالهای اخیر هم میزان عضویت معلمان اردبیلی در صندوق افزایش یافته و هم سهم معلمان با افزایش همراه است.
حتی اگر فردی تمایل به خروج از صندوق داشته باشد طی دو ماه سهم وی پرداخت میشود.
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل بر اساس پیش بینی مرکز آمار ایران تا سال 1404 ما روند افزایشی در تعداد دانش آموزان داریم و جمعیت فعلی نیز از دوره ابتدایی به متوسطه اول و در ادامه متوسطه دوم حرکت میکند.
وی افزود: در مقابل وضعیت کشوری در نیروی انسانی آموزش و پرورش برعکس است و با خروج گسترده نیرو و بازنشستگی مواجه هستیم.
در خود استان اردبیل طی سال گذشته 980 نفر بازنشسته داشتیم که حدود 200 نفر بیشتر از سال قبل بود.
ناصری تصریح کرد: در خود اردبیل هرچند جایگزیی نیرو به شکل مطلوب انجام میشود و وضعیت شکننده نداریم اما انتظار میرود دانشگاه ها نسبت به افزایش ظرفیت خود برای تربیت نیروی معلم اقدام کنند.
شهریه گران ترین مدرسه ما 6 میلیون تومان است
در کنار مشکلات مالی معلمان بنیه ضعیف مالی مدارس نیز قابل لمس است.
تا جایی که سرمایه گذاری بخش خصوصی قابل توجه نبوده و مدارس خاصی که در شهرهای بزرگ شکل گرفتهاند در این استان قادر به ایجاد نمایندگی نبودهاند.
امکانات مدارس غیر انتفاعی به حدی نیست که شهریه با افزایش چشمگیر همراه شود و نتیجه آن گردش مالی ناچیز مدارس غیر انتفاعی است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در خصوص کفایت سرانه مدارس برای هزینهها نیز متذکر شد: سرانه در واقع هزینه آموزش و پرورش هر دانش آموز است که در حال حاضر مبلغ 3.5 تا 4 میلیون تومان تعریف شده است.
تمامی هزینهها از جمله حقوق کارکنان، مواد مصرفی، ساختمان، استهلاک و غیره در سرانه تعریف و تجمیع میشود.
ناصری افزود: این رقم رو به افزایش است و به اعتقاد بنده باید افزایش یابد.
در خصوص بومی سازی برخی نیازها در نظر گرفته میشود از جمله در خود اردبیل موضوع بدی آب و هوا پیش بینی شده است اما در کل رقم سرانه را چندان متفاوت نمیکند.
وی با تاکید به اینکه آموزش و پرورش از سرمایه گذاری بخش خصوصی استقبال میکند تا سطح کیفی و کمی خدمات افزایش یابد، اظهار کرد: حداکثر شهریه مدارس غیرانتفاعی ما 6 میلیون تومان است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اذعان به اینکه مدارس غیر انتفاعی بر اساس امکانات خود شهریه تعریف میکنند و البته آموزش و پرورش نیزبر قیمت ها نظارت دارد، گفت: بی شک با افزایش امکانات شهریه افزایش دارد و ما در استان های دیگر شاهد فعالیت مدارس با شهریه ها و امکانات به مراتب بیشتر هستیم.
دسترسی به برنامه شاد را افزایش میدهیم
داستان به اینجا ختم نمی شود.
از سویی اردبیل به دنبال افزایش مدارس است و از سوی تجهیز مدارس یک دغدغه جدی است.هر معضلی مانند شیوع یک بیماری هم میتواند بنیه مالی ضعیف مدارس را تکانی بدهد.
ناصری در خصوص زیرساختهای فیزیکی آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید نیز تاکید کرد: 10 هزار کلاس درسی در استان دایر میشود که مجموع تراکمها طی برنامه ششم وضعیت عادی دارد.
وی افزود: به منظور برگزاری کلاسهای درس تمامی مدارس برنامه تحصیلی خود را آماده کردهاند و با توجه به شیوع کرونا منتظر دستور العمل ها خواهیم بود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل اضافه کرد: اما خوشبختانه توانستیم تمامی مدارس را به اینترنت پرسرعت تجهیز کنیم و تمام مدارس به شبکه ملی اطلاعات وصل شدند.
همچنین قطعی تلفن برخی مناطق و نصب مودم در برخی مناطق دیگر نیز عملیاتی شده است.
به گفته ناصری تا خرداد ماه سال جاری 30 درصد از دانش آموزان به برنامه شاد دسترسی نداشتند با اقدامات صورت گرفته بخشی از این مشکل که به مشکلات فنی مرتبط بود حل و فصل شد و در وضعیت فعلی بیش از 85 درصد از دانش آموزان استان به برنامه شاد دسترسی پیدا کردهاند.
وی افزود: متاسفانه محل سکونت برخی دانش آموزان تحت پوشش اینترنت پرسرعت نبود و برخی در مناطق روستایی و عشایر مشکل گوشی همراه را داشتند.
تمامی امکانات خود را به کار گرفته ایم تا سال تحصیلی را با وجود محدودیت منابع با کمترین مشکل آغاز کنیم.
این اظهارات در حالی است که عملا بسیاری از مدارس با کمبود امکانات مواجه هستند.
بخشی از بار منفی این کمبود در آموزش دانش آموزان خود را نشان داده است و به عینه یکدستی آموزشی در مدارس دیده نمیشود.
هر قدر توان مالی خود دانش آموز بهتر باشد، میتواند در جای بهتری درس بخواند و این آیا منافاتی با قانون اساسی و تامین آموزش و پرورش رایگان ندارد؟
گفت و گو: ونوس بهنود
انتهای پیام/136/ی