منافع 11 هزار راننده تاکسی در کرج اسیر بازی تاکسیرانی و تامین اجتماعی/نهادهای نظارتی به بیمه رانندگان ورود کنند
اداره کل تامین اجتماعی استان البرز نسبت به رسیدگی به تخلفات تعاونی تاکسیرانی کرج و همچنین تغییر وضعیت بیمه رانندگان از گروهی به انفرادی به دلیل افزایش حجم کاری خود استقبال نمیکند.

اداره کل تامین اجتماعی استان البرز نسبت به رسیدگی به تخلفات تعاونی تاکسیرانی کرج و همچنین تغییر وضعیت بیمه رانندگان از گروهی به انفرادی به دلیل افزایش حجم کاری خود استقبال نمیکند.
خبرگزاری فارس البرز؛ میثم فیروزمند: شرکتهای تعاونی تاکسیرانی ازجمله تعاونیهای خصوصی هستند که امورات بیمهای رانندگان را انجام میدهند.
این شرکتها طرف حساب سازمان تأمین اجتماعی هستند و باید بهعنوان کارگزار و واسط با اخذ حق بیمههای رانندگان تحت عضویت خود، نسبت به تنظیم و ارسال فهرست و پرداخت حق بیمه ماهانه سهم بیمهشده رانندگان مزبور در مهلت مقرر قانونی ماده ٣٩ قانون تأمین اجتماعی و حداکثر تا بیستم ماه بعد به سازمان تأمین اجتماعی اقدام کند.
در سال های گذشته در برخی کلانشهرها از جمله تهران تخلفاتی از تعاونیهای تاکسیرانی دیده شد.
در این پروندهها تعاونی علی رغم دریافت حق بیمه از رانندگان تاکسی وجوه دریافتی را به حساب بیمه تامین اجتماعی واریز نکرده بودند و این موضوع باعث بلاتکلیفی رانندگان در تداوم بیمهای و همچنین تمدیدنشدن اعتبار دفترچه درمانی آنان شد.
بخشنامه ای که عمل نشد
سازمان تأمین اجتماعی وعده داد در حداقل زمان ممکن نسبت به اصلاح سیستم مربوطه اقدام کند به نحوی که رانندگان برای پرداخت حق بیمه و استفاده از خدمات تأمین اجتماعی مستقیما به واحدهای اجرائی این سازمان مراجعه کنند تا از تداوم سوءاستفاده شرکت تعاونی تاکسیرانی تهران جلوگیری به عمل آید.
با صدور بخشنامه جدید در اردیبهشت ماه سال 95 سازمان تامین اجتماعی، رانندگان درون شهری، برون شهری و کارگران باربر میتوانند حق بیمه خود را به صورت انفرادی پرداخت کنند.
براساس این بخشنامه واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی موظفند شرایطی را فراهم کنند تا امور رانندگان متقاضی پرداخت حق بیمه به صورت انفرادی با سهولت و سرعت انجام پذیرد.
عکس| بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون اختیاری شدن پرداخت بیمه رانندگان به شکل گروهی یا انفرادی
برخلاف تصریح بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای سال 95 تا کنون اقدام قابل توجهی برای اطلاع رانندگان درون شهری مبنی بر امکان تبدیل بیمه خود از گروهی به انفرادی صورت نگرفته است و جز معدودی از رانندگان که با مشکلات فراوان اقدام به تغییر وضعیت بیمه خود از گروهی به انفرادی کرده اند مابقی رانندگان از این امکان مطلع نیستند.
نمیتوانستیم به تک تک رانندگان اطلاع دهیم!
مرتضی سلامی مدیرکل تامین اجتماعی البرز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرج در رابطه با مطلع نبودن رانندگان تاکسی شهر کرج از امکان واریز حق بیمه به شکل انفرادی گفت: خود تاکسیرانی این رانندگان را به شکل گروهی هماهنگ کرده است.
رانندگان اگر درخواست میدادند بیمه انفرادی میشد و ما نمیتوانستیم به تک تک رانندگان اطلاع دهیم.
اطلاع رسانیهای رسمی ما از طریق سایت سازمان و بُردهای شعبههای سازمان انجام میگیرد و ما مکلف نیستیم هر قانونی را به تمام دستگاهها و نهادها اعلام کنیم.
مگر می شود هر قانونی را به تک تک نهادها اطلاع رسانی کرد؟
این در حالی است که بخشنامه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واحدهای اجرایی ادارات کل را مکلف کرده است که در صورت استنکاف شرکتهای تعاونی، سریعا ترتیبی اتخاذ کنند تا رانندگان راساً نسبت به پرداخت حق بیمه متعلقه اقدام کنند و اداره کل تامین اجتماعی البرز از سال 95 تا کنون هیچ اقدام موثری برای تغییر وضعیت بیمه رانندگان انجام نداده است.
یارانهتان قطع میشود!
م.ف یکی از رانندگان تاکسی خط 12 شهر کرج در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: بنده برای تغییر بیمه خودم از گروهی به انفرادی اقدام کردم اما مکرر با کارشکنی شعبه یک تامین اجتماعی مواجه شدم.
تامین اجتماعی به هیچ عنوان تمایل ندارد که بیمه رانندگان انفرادی شود و به صورت ضمنی در صحبت هایشان تهدید میکنند که اگر بیمه را انفرادی کنیم در مراحل بازنشستگی با مشکل میشویم یا اینکه یارانه مان قطع میشود!
فیلم | صحبتهای رانندگان در مورد تمایل نداشتن تامین اجتماعی برای انفرادی کردن بیمه رانندگان
بیمه برخی ماهها واریز نشده است
حسین میرزایی نماینده خط 14 تاکسیرانی کرج در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: برای اکثر بچه های راننده تاکسی این اتفاق افتاده است که بیمه برخی ماهها به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است.
این در حالی است که ما حق بیمه را به حساب تعاونی تاکسیرانی واریز کردهایم و فیش واریزی تمام ماهها را داریم ولی وقتی سابقه بیمه خود را از تامین اجتماعی گرفتیم دیدیم برخی ماه ها واریزی صفر منظور شده است.
شکایت کردیم اما بیمه تامین اجتماعی میگوید اگر مربوط به قبل از سال 92 باشد نمی توانم رسیدگی کنم!
شکایتهای ما به بیمه بی نتیجه بوده است!
ماهانه حدود 20 هزار تومان از هر راننده تاکسی بابت تامین اجاره تاکسیرانی و تامین هزینههای آن پول میگیرند
وی اظهار داشت: از نکات دیگری که باید نهادهای نظارتی در آن ورد کنند این است که در اسفند که ماه 29 روز است تاکسیرانی هزینه بیمه 30 روز کامل را از رانندگان میگیرد.
حساب کنید ببینید همین مبالغ به ظاهر کم وقتی از 11 هزار راننده تاکسی به ناحق اخذ میشود چه میزان میشود؟
فیلم | توضیحات نماینده خط 14 در مورد دریافت مبالغ اضافی از رانندگان بابت بیمه
باقری رئیس تعاونی تاکسیرانی کرج در گفتوگو با خبرنگار فارس در رابطه با واریز نشدن حق بیمه برخی رانندگان به حساب تامین اجتماعی گفت: چنین موردی وجود ندارد.
تعدادی از رانندگان هستند که تاریخ کارنامه شان گذشته است و پولی که واریز میکنند سیستم به عنوان حق بیمه نمیپذیرد و متاسفانه نسبت به تمدید کارنامه اقدام نمیکنند.
وی افزود: ما حق بیمه را تا تاریخ بیستم هر ماه جمع آوری میکنیم و یک فرجهای هم برای جا ماندگان در نظر میگیریم و نهایتا ما 26 یا 27 هر ماه با یک هماهنگی و پالایشی که با بیمه انجام میدهیم پول را به حساب بیمه واریز میکنیم و اگر ما اینکار را انجام ندهیم سه برابر مبلغ حق بیمه را باید جریمه بدهیم.
این ادعای تعاونی تاکسیرانی در حالی است که موارد متعددی از واریز حق بیمه توسط رانندگان و عدم واریز به حساب بیمه تامین اجتماعی در گزارش بیمه تامین اجتماعی دیده می شود.
عکس| علی رغم دریافت مبلغ بیمه از یک راننده تاکسی توسط تعاونی تاکسیرانی در گزارش بیمه تامین اجتماعی در ماههای مذکور واریزی حق بیمه صفر لحاظ شده است!
به شکایات قبل از سال 95 رسیدگی نمیکنند!
علی احمدی یکی از رانندگان تاکسی شهر کرج در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: بعد از اینکه اقدام به انفرادی شدن بیمه خود اقدام کردم متوجه شدم سه ماه از ماههایی که در سنوات گذشته حق بیمه خود را واریز کردهام و رسید آن را نیز دارد در کارنامه بیمه تامین اجتماعی صفر لحاظ شده است یا برخی ماه ها جابهجا واریز شده است.
این راننده تاکسی ادامه داد: به بیمه مراجعه کردم اما گفتند اگه برای قبل از سال 95 باشد امکان رسیدگی نداریم!
چرا باید چنین باشد؟
مگر همه اسناد مربوط به بیمه افراد در بایگانی موجود نیست؟
این چه ادعایی است که بیمه میکند؟
ما شکایت هم کردیم اما پاسخ مشخصی دریافت نکردیم.
امیدواریم دادستان محترم به این موضوع رسیدگی کنند.
موارد متعددی از واریز حق بیمه توسط رانندگان و عدم واریز به حساب بیمه تامین اجتماعی در گزارش بیمه تامین اجتماعی دیده می شود
مبالغ دریافتی غیر شفاف است
ه.ن از دیگر رانندگان تاکسی شهر کرج در گفتوگو با خبرنگار فارس گفت: وضعیت بیمه گروهی کاملا غیر شفاف است.
بده تا چند ماه گذشته بیمه گروهی واریز میکردم و مبلغ 309 هزار تومان بابت حق بیمه از من دریافت میشد این در حالی است که بعد از انفرادی شدن بیمه مبلغ 289 هزار تومان واریز میکنم و بعد از بررسی متوجه شدیم که تعاونی در طول سال برای تمامی ماهها مبلغ 309 هزار تومان از ما میگرفته است.
حساب کنید ببینید اگر از 11 هزار راننده تاکسی مبلغ 18 هزار تومان اضافی دریافت شود که مبلغی خواهد شد؟
تمام شکایت های ما در رابطه به تاکسیرانی یا بیمه تامین اجتماعی و سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج در این مدت بی نتیجه بوده است.
فیلم | توضیحات یک راننده تاکسی در رابطه با دریافت هزینه های اضافی توسط تاکسیرانی
تاخیر از خود رانندگان بوده است
مرتضی سلامی مدیرکل تامین اجتماعی البرز در گفتوگو با خبرنگار فارس در رابطه با مغایرت های پیش آمده بین واریز رانندگان به حساب تعاونی تاکسیرانی و گزارش بیمه تامین اجتماعی گفت: تاکسیرانی هر ماه لیست بیمه اش را برای ما ارسال میکند و اگر حق بیمه رانندگان را پرداخت نکند ما بازخواستشان میکنیم.
ممکن است رانندگان خودشان بیمهشان را واریز نکرده باشند یا با تاخیر واریز کنند و یا مورد خاص دیگری بوده باشد.
قانون چه میگوید؟
اگر قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مبنای بررسی این موضوع قرار دهیم بخشنامه ارسالی وزارتخانه به صراحت از ادارات کل استانها و واحدهای اجرایی آن میخواهد در صورت شکایت رانندگان مبنی بر ناقص واریز شدن حق بیمه توسط تعاونی های تاکسیرانی و مغایرت مبالغ واریزی با کارنامه بیمه تامین اجتماعی ضمن پیگیری و و صول مطالبات مربوطه وفق ماده 50 قانون و آئیننامه اجرایی آن خودداری از اخذ لیست مجدد از تعاونی تاکسیرانی متخلف رانندگان یادشده را به نحوی راهنمایی کند تا شخصا اقدام به پرداخت حق بیمه خود به صورت انفرادی کنند و جالب اینجاست که در همین بخشنامه تصریح شده است که مسؤولیت اقدام مغایر با این دستور به عهده مسؤولین بلافصل شعبه و اداره کل استان خواهد بود.
عکس | تاکید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر رسیدگی به ارسال ناقص بیمه رانندگان توسط تعاونی تاکسیرانی
تاکسیرانی: 20 هزار تومان هزینه اجاره بدهید!
مصطفی وفایی از رانندگان خط 14 کرج در گفتوگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: ما 15 هر ماه حق بیمه خود را واریز میکنیم اما مکرر برای همکاران پیش آمده است که 30 ام ماه برای تمدید دفترچه بیمه خود مراجعه کردهاند و تامین اجتماعی نسبت به تمدید دفترچه درمانی خودداری کرده است چون هنوز حق بیمه به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است!
وی ادامه داد: ماهانه حدود 20 هزار تومان از هر راننده تاکسی بابت تامین اجاره تاکسیرانی و تامین هزینههای آن میگیرند.
بر اساس کدام ماده قانونی تاکسیرانی مجاز به دریافت چنین مبلغی از 11 هزار راننده تاکسی در کرج است؟
اگر این تعاونی یک کارگزاری دولتی است دریافت این مبالغ چه معنی دارد؟
بر اساس کدام قانون و کدام آئین نامه یا تفاهم نامه این مبالغ دریافت میشود؟
این هزینه هایی که بایت حق العمل از همکاران دریافت میکنند کجا تعیین شده است؟
عکس | قبض دریافت هزینه های جاری تاکسیرانی از رانندگان
با وجود ده ها مورد مغایرت در واریزی بیمه رانندگان و دریافت مبالغ غیر شفاف از آنها و شکایتهای متعدد رانندگان از تاکسیرانی انتظار میرفت اداره کل تامین اجتماعی استان البرز نسبت به رسیدگی به تخلفات تاکسیرانی و قطع همکاری با این تعاونی و همچنین تغییر وضعیت بیمه رانندگان از گروهی به انفرادی اهتمام جدیتری داشته باشد اما بر خلاف این امر بیمه از انفرادی شدن بیمه رانندگان به دلیل افزایش حجم کاری خود استقبال نمیکند.
نکته قابل توجهی که در این موضوع وجود دارد خنثی بودن و عدم پیگیری سازمان حملونقل بار و مسافر شهرداری کرج است.
اگرچه امور مربوط به بیمه رانندگان در حیطه وظایف شهرداری نیست اما سازمان حمل و نقل شهرداری به عنوان متولی امور رانندگان تاکسی میتواند قدم موثری در پیگیری و استیفای حقوق رانندگان و حل مشکلات آن ها به وسیله مذاکره با سایر نهادها را داشته باشد.
ورود مجموعه استانداری، دادستان محترم و نهادهای نظارتی استان و همچنین نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد نسبت به این موضوع لازم به نظر میرسد.
انتهای پیام/ب/خ