کاهش تصادفات درونشهری در فارس/ حداکثر ظرفیت سرویس مدارس ۳ نفر است
رئیس پلیس راهور استان فارس گفت: طی ۵ ماه گذشته در این استان شاهد کاهش ۳۸ درصدی در تعداد تصادفات درونشهری بودهایم، اگرچه در برخی از شهرستانها نظیر نیریز، لارستان، بوانات و مرودشت در این شاخص هنوز وضعیت مناسبی نداریم.

ایسنا/فارس رئیس پلیس راهور استان فارس گفت: طی ۵ ماه گذشته در این استان شاهد کاهش ۳۸ درصدی در تعداد تصادفات درونشهری بودهایم، اگرچه در برخی از شهرستانها نظیر نیریز، لارستان، بوانات و مرودشت در این شاخص هنوز وضعیت مناسبی نداریم.
سرهنگ مصطفی عباسی چهارشنبه ١٢ شهریور در یک کنفرانس خبری خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی هفت سال گذشته با همکاری خوب سازمانهای ذیربط در حوزه ترافیک، روند رو به کاهش در تعداد کشتههای ناشی از تصادفات درون شهری را تجربه کردهایم.
رئیس پلیس راهور فارس با بیان اینکه نیاز به تغییر تاکتیکهایی در حوزه ترافیک و همراه سازی سازمانها داریم، یادآور شد که ۳۶ درصد از کشتههای ناشی از تصادفات درون شهری، در صحنه حادثه، ۳۱ درصد در مراکز درمانی و مابقی در حین انتقال به بیمارستان فوت کردهاند.
بیشترین موارد فوت ناشی از تصادف متعلق به موتورسواران است
به گفته عباسی، ۳۴.۵ درصد از کشتههای تصادفات درون شهری راکب یا ترک نشین موتورسیکلتها و ۳۳.۵ درصد از قربانیان این حوادث عابران پیاده هستند و ۶۳ درصد حوادث رانندگی بین ساعت ۱۸ تا ۲۴ حادث شده است.
این مقام انتظامی استان فارس گفت: بیتوجهی به جلو در حین رانندگی و استفاده از تلفن همراه عامل ۳۵ درصد حوادث رانندگی بوده و ۱۹ درصد از حوادث به دلیل تخطی از سرعت مطمئنه رخ داده است.
رئیس پلیس راهور فارس با بیان اینکه سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه مهمترین عناصر بروز تصادف محسوب میشوند، گفت: برخی کارشناسان اعتقاد دارند که در بیش از ۹۰ درصد سوانح رانندگی عامل انسانی دخیل بوده است.
افزایش ۴۵ درصدی اعمال قانون در تخلفات حادثه ساز
عباسی با بیان اینکه طی ٥ ماه گذشته برخورد با تخلفات حادثه ساز در دستور کار قرار گرفته و افزایش ۴۵ درصدی اعمال قانون را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به دنبال داشته است، گفت: با اصلاح نقاط حادثه خیز، فرهنگسازی و اطلاع رسانی، برخورد با رانندگی خطرناک، انجام اقدامات فرهنگی ویژه موتورسواران و ...شاهد اثرات خوبی در کاهش تصادفات بودهایم.
رئیس پلیس راهور فارس در عین حال گلایه کرد که مسئولان در برخی از شهرستانها، همکاری لازم را در رفع نقاط حادثه خیز و ایمن سازی راهها با پلیس نداشتهاند.
تلاش برای کاهش مراجعات مردم/ شلوغی مراکز تعویض پلاک
عباسی با اشاره به ارائه خدمات متفاوت پلیس راهور استان در وضعیت شیوع کرونا، گفت: روزانه ١٥٠٠ تا ٢٠٠٠ مراجعه حضوری به واحد ترخیص خودروهای توقیفی داشتیم که این خدمات تقسیم شده و برای جلوگیری از ازدحام، دفاتر پلیس +۱۰ این کار را انجام میدهند.
او خاطرنشان کرد: برای گرفتن استعلام و شکایات مربوط به توقیف خودرو نیز نیازی به حضور مالکین و شاکیان نیست و رفع توقیف به صورت سیستمی انجام میشود.
رئیس پلیس راهور فارس در خصوص مراکز تعویض پلاک نیز گفت: هنوز با شلوغی در این مراکز مواجه هستیم به همین دلیل تا ساعت ۴ بعد از ظهر خدمات تعویض پلاک انجام میشود.
البته نوبت دهی و مکانیزهشدن در دستور کار قرار گرفته که کمک خوبی برای مراجعه غیر حضوری است.
او همچنین گفت: در تصادفاتی که خسارتی زیر ٩ میلیون تومان به وسیله نقلیه وارد میشود نیازی به حضور کارشناس در محل تصادف نیست و با توافق، طرفین میتوانند به بیمه مراجعه کنند.
حداکثر ظرفیت سواری سرویس مدارس ۳ مسافر است
عباسی در ادامه به بازگشایی مدارس و تمهیدات لازم در صورت فعالیت سرویس مدارس اشاره و عنوان کرد: مقرر شده در شهرهایی که کلاسها حضوری برگزار میشود، سرویسهای مدارس با حداکثر سه سرنشین فعال شوند.
او گفت: رانندگان دارای گواهی نامه با ٢٣ سال سن و دارای گواهینامه پایه سه نیز میتوانند در ناوگان سرویس مدارس فعالیت کنند.
رئیس پلیس راهور فارس همچنین با بیان اینکه دوچرخه از نظر راهنمایی و رانندگی یک وسیله نقلیه محسوب میشود که قانون آن با دیگر وسایل نقلیه تفاوتی ندارد، گفت: مسیر ویژه دوچرخه در شیراز پیشبینی شده و اگر راننده موتورسیکلت یا خودرو در این مسیر تخلفی ایجاد کند، مقصر شناخته میشود.
عباسی با بیان اینکه دوچرخه یک شیوه حمل و نقلی بسیار خوب بوده و تاثیر مثبتی بر سلامت و کاهش آلودگی هوا و ترافیک دارد، ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری در شیراز را شروعی موثر بر ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه دانست و گفت: امیدوار هستیم فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه تسری پیدا کند؛ اگرچه باید زیرساختهای امنیت و ایمنی را هم برای دوچرخهسواران فراهم کنیم.
انتهای پیام