خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 08 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پذیرش دانشجو در دانشگاه جامع علمی کاربردی از چهارم شهریور ماه/ایجاد 170 مرکز علم و فناوری در کل کشور

فارس | دانش و فناوری | شنبه، 01 شهریور 1399 - 12:13
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: از روز سه شنبه 4 تا 11 شهریور ماه پذیرش دوره کاردانی و 11 تا 17 شهریور پذیرش دوره کارشناسی را خواهیم داشت.
دانشگاه،علمي،كاربردي،مراكز،سطح،جامع،مركز،رئيس،پذيرش،گذشته،دا ...

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدحسین امید رئیس دانشگاه علمی کاربردی در نشست خبری که صبح امروز در دانشگاه علمی کاربردی با محوریت نحوه پذیرش مهرماه ۹۹ دانشگاه و سطح‌بندی مراکز آموزش علمی کاربردی تحت نظارت این دانشگاه برگزار شد، گفت: از روز سه‌شنبه ۴ تا ۱۱ شهریور ماه پذیرش دوره کاردانی و از ۱۱ تا ۱۷ شهریور پذیرش دوره کارشناسی را خواهیم داشت.
طبیعتا طبق روال با توجه به اینکه عده‌ای از متقاضیان در فرصت مقرر ثبت‌نام نتوانسته‌اند ثبت‌نام انجام بدهند چند روز تمدید خواهیم داشت.
وی افزود: در سال جاری حدود ۵۱۶ رشته برای پذیرش داریم که ۳۱۲ رشته در مقطع کاردانی و ۳۰۴ در رشته مقطع کارشناسی است که تمام حوزه‌ها را در بر می‌گیرد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: ما در ۴ حوزه صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر پذیرش دانشجو داریم.
ما تنها دانشگاهی هستیم که رشته‌های فرهنگ و هنر را به طور کامل در نقاط مختلف کشور داریم که این تعداد رشته در قالب ۵ هزار و ۲۹ کد رشته محل دانشجو می‌گیرد یعنی در نقاط مختلف کشور این تعداد گسترده‌ شده و با منطقی‌سازی ظرفیت‌های ما در سال جاری تعداد پذیرش امسال ما حدود ۳۴۰ هزار نفر خواهد بود.
امید افزود: ظرفیت دانشگاه‌ بیش از این است ولی با توجه به جمعیت متقاضی که در سال‌های گذشته داشته‌ایم و احتمال می‌دهیم در سال جاری هم با رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه باشیم این ظرفیت را پیش ‌بینی کردیم و برای نیم سال تحصیلی اول ۹۹-۴۰۰ ما در این رشته‌ها در ۴ گروه مختلف پذیرش داریم.
وی گفت: امسال با توجه به شرایط کرونا خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که فرزندان‌شان کنار خودشان باشند و از مسافرت جلوگیری کنند به همین دلیل توصیه می‌کنیم که رشته‌های علمی کاربردی را نیز مورد توجه قرار دهند ما در همه استان‌ها تمام رشته‌ها را داریم و این ظرفیت خوبی است که در مراکز استان‌ها در هر ۴ گروه صنعت، کشاورزی، مدیریت و خدمات اجتماعی و فرهنگ‌ و هنر رشته‌های ما گسترده هستند و دانش‌آموختگانی که هنرستان و دبیرستان را تمام کردند می‌توانند در این رشته‌ها شرکت کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه افزود: در آخرین نظرسنجی که در سال جاری انجام دادیم رشد 20 درصدی در میزان اشتغال دانش‌آموختگان در رشته‌ تحصلی خودشان داشتیم و نتیجه‌ای که سال گذشته بدست آوردیم از حدود 70 درصد شاغلینی که دانش آموخته دانشگاه جامع بودند تنها 20 درصد آنها شغل‌شان با رشته‌ تحصیلی‌ انطباق داشته و این عدد در نظرسنجی جدید حدود 40 درصد است که نشان‌دهنده این است دانشجویان می‌توانند براساس علائق خودشان تحصیل کنند.
وی اضافه کرد: امسال طرحی به عنوان، طرح رقبت سنجی داریم که قرار است افرادی که تقاضای تحصیل عالی را دارند و حتی دانش‌آموزانی که چند سالی مانده تا وارد دانشگاه شوند برای اینکه بتوانند آینده‌شان در چه حوزه شغلی موثرتر است ما یک طرحی را ارائه کرده‌ایم و اعلا می‌کنیم که با توجه به جواب‌هایی که شما به سوالات ما داده‌اید بهتر است درچه حوزه‌ای درس بخوانید که یک اقدام مناسب است.
امید گفت: ما تنها دانشگاهی هستیم که دوره‌های مهارتی خاص را ارائه می‌کنیم و برای آموزش‌های مهارتی عام دانشگاه‌های دیگری هم هست ولی برای دوره‌های مهارتی خاص که افراد را برای موضوعات بسیار دقیق و خاص تربیت می‌کند تنها دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: ما از سال گذشته دوره‌های پودمانی را مجددا احیا کردیم و امیدواریم بزودی شاهد توسعه تک پودمان و دوره‌های پودمانی که منجر به مدرک تحصیلی می‌شود باشیم.
وی درباره آخرین اقدامات دانشگاه در بحث کیفیت افزود: سومین دوره سطح‌بندی دانشگاه جامع علمی کاربردی انجام شد.
هیچ زیرنظام دیگری در کشور موفق به انجام این مهم نشده است.
این کار بسیار پرتنش، سخت و حساس است که در سال 97 انجام شد که اشکالات زیادی هم داشت که در سال 98 این کار را تکرار کردیم و بخشی از مشکلات رفع شد و برای دومین بار سطح‌بندی در دانشگاه جامع انجام شد و بالاخره در سال 99 برای سومین بار سطح‌بندی مراکز انجام شد که در این مراکز از 8 عوامل استفاده کردیم.
امید اضافه کرد: این عوامل شامل آموزش‌های مدیریت، دوره‌های آموزشی، مدرسان، فضای کار و تجهیزات، اداری مالی، امور دانشجویان دانش‌آموختگان، دانشجوی فرهنگی و پژوهش و فناوری است که با 58 ملاک و 183 نشانگر مراکز علمی کاربردی سراسر کشور مورد ارزیابی قرار گرفتند و در 4 سطح مختلف طبقه‌بندی شدند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ما در سال جاری حدود 520 مرکز علمی کاربردی را براساس امتیازاتی که از ملاک‌‌ها، نشانگرها و عوامل کسب کردند در سطوح مختلف ارزیابی و در سطوح مختلرف قرار دادیم.
وی افزود: مراکز علمی کاربردی در سال جاری نسبت به سال گذشته اغلب ارتقا پیدا کردند و این نشان‌دهنده این است که به دلیل اعمال نتایج سطح‌بندی در سال گذشته و جدی گرفتن مراکز در سال جاری سطح‌بندی منجر به ارتقای کیفیت شده است و امیدواریم در تداوم این شیوه در سال آینده عدد بالاتری را دا شته باشیم.
وی ادامه داد‌:در پذیرش دوره‌های جدید افزایش داشته‌ایم به طوری که حدود ۸۳۰ کد رشته محل جدید امسال به کدرشته‌محل‌های ما اضافه شده است.
در بسیاری از رشته‌ها که مرکز نداشتند برایشان مرکز ایجاد کردیم.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اضافه کرد: در بحث سطح‌بندی در سال جاری هیچ مرکزی موفق نشد که در سطح یک قرار بگیرد.
ما در سطح یک براساس اجازه‌ای که هیات امنا داده پیش‌بینی کرده‌ایم که میزان بالاسری پرداختی مراکز دانشگاه یک سوم کاهش پیدا می‌کند که عدد بزرگی است.
وی یادآور شد: امسال بعضی از مراکز به سطح یک نزدیک شده‌اند ولی به سطح یک نرسیده‌اند اما آنهایی که در سطح ۲ ارتقا پیدا کردند یا از سطح ۳ به سطح ۲ آمده‌اند امتیازاتی برایشان پیش‌بینی کرده‌ایم.
در حال حاضر ۱۰ مرکز برتر کشوری داریم که مردم می‌توانند این مراکز را بشناسند که برای مراکز، سرمایه اجتماعی ایجاد کرده است و در هر استانی یک یا دو مرکز داریم که در مجموع ۲۶ مرکز برتر استانی شناخته‌ شده‌اند به طوری که دوره‌های جدید و ظرفیت‌های جدید در این مراکز افزایش پیدا کرده است.
امید گفت: امسال تعداد مراکزی که در سطح ۴ قرار گرفته‌اند کاهش داشته است در حالی که سال گذشته ۴۰ مرکز در سطح ۴ وجود داشت و امسال ۱۸ مرکز در این سطح وجود دارد و این نشان‌دهنده این است که این سطح‌بندی در افزایش کیفیت موثر بوده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اضافه کرد: در سال جاری ۲۲۹ مرکز ما در سطح ۲ قرار دارند و تعداد ۲۳۱ مرکز نیز در سطح 3 قرار گرفته‌اند که امیدواریم این مراکز در سال آینده ارتقا پیدا کنند.
مراکزی که در سطح ۴ هستند اگر ۲ سال پیاپی در سطح ۴ باشند از ادامه فعالیت و همکاری با دانشگاه محروم خواهند شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش شهریه‌های دانشگاه علمی کاربردی افزود: ما در مجموع زیر نظام‌ها کمترین شهریه را داریم و رشد امسال هم کمترین مقدار است.
علی‌رغم تورم بسیار بالایی که در یکسال اخیر در کشور تجربه کرده‌ایم حداکثر افزایش شهریه ما در سال جاری ۲۰ درصد خواهد بود و این در رشته‌های مختلف متفاوت است و ممکن است در برخی رشته‌ها نیز کمتر باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: سال گذشته حدود ۲۰ مرکز به دلیل تداوم در سطح ۴ در ۲ سال پیاپی تعطیل شدند ولی این تعداد در سال جاری چیزی کمتر از ۱۰ دانشگاه بود.
ما علاوه بر دانشگاه‌هایی که در سطح ۴ هستند مراکز دیگری هم داریم که بنا به دلایلی امسال از پذیرش دانشجو منع شدند.
وی افزود: با توجه به اینکه رصد شغلی دانشجویان برای ما مهم است در تمام مراکز علمی کاربردی مراکز نوآوری راه‌اندازی می‌کنیم.
حدود ۱۷۰ مرکز نورآوری در کشور ایجاد شده که این دانشجویان می‌توانند در کنار مدرسین خود در مراکز نوآوری شرکت تاسیس کنند و در کنار آنها ایده‌های خودشان را به کسب و کارهای کوچک تبدیل کنند و ما برای این نوع فعالیت‌ها تسهیلات ارزان‌ قیمت تا ۵۰ میلیون تومان وام ۲ درصد به شرکت‌هایی که در این مراکز وارد می‌شود پرداخت می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما سه سال است تلاش می‌کنیم برای دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی از دولت کمک بگیریم که تا به این لحظه موفق نشده‌ایم.
سال گذشته پیشرفت خوبی داشتیم و پیشنهادمان به کمیسیون تلفیق رفت ولی به دلیل محدودیت‌های سال 99 که دولت در بحث کسری بودجه داشت موفق نشدیم.
اما در کنار آن میزان تسهیلاتی که صندوق رفاه دانشجویان ارائه می‌کند را افزایش دادیم.
وی افزود: دانش‌آموزانی که برای ادامه تحصیل به دانشگاه جامع علمی کاربردی می‌آیند می‌توانند ۷۰ درصد شهریه خود را تسهیلات از صندوق رفاه دریافت کنند.
همچنین با بانک‌ها رایزنی شده است تا این میزان به 100 درصد افزایش یابد به طوری که دانشجویان پس از اتمام تحصیل و فعالیت در یک حوزه کاری به صورت خرد خرد شهریه را پرداخت کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ثبت‌نام دانشگاه‌ علمی کاربردی از طریق آزمون انجام نمی‌شود گفت: متقاضیان می‌توانند براساس سوابق تحصیلی که عملا معدل است ارزیابی می‌شوند.
کلاس‌های دانشگاه در سال جاری از شنبه 15 شهریور آغاز خواهد شد.
بخش نظری کلاس‌ها حتما به صورت مجازی است.
در حال حاضر در دانشگا‌ه رویه جدید برای آموزش‌های مجازی مقداری تجربه اندوخته است به همین منظور مرکز تولید محتوا و یادگیری الکترونیکی را دایر کرده‌ایم ما در نیم سال اول سال 1400-99 آموزش‌های نظری به صورت نظری خواهد بود و استان‌ها تمام مقدمات را فراهم کردند.
بخش عملی که مهمترین امتیاز دانشگاه در بخش‌های نظری است حتما به صورت غیرحضوری با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد.
برای ترم گذشته مراکز علمی کاربردی مهلت دارند تا ۳۱ شهریور ماه کلاس‌های عملی خود را به صورت حضوری برگزار کنند در حقیقت اگر کلاس‌های عملی به صورت حضوری برگزار نشوند نمره‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نخواهد شد.
امید گفت: احتمالا ورودی‌های جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی از نیمه مهر ماه خواهد بود.
دانشجویان جاری ما از ۱۵ شهریور درس‌شان را شروع می‌کنند و اصرار داریم از 15 شهریور درس‌های عملی را تا قبل از پیک جدید کرونا انجام شود تا اواخر مهر یا اواسط آبان بخش‌های عملی تمام شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: از سال 95 برای جذب مدرسین شیوه فراخوان را دنبال می‌کنیم که تمام مدرسین این دانشگاه ارزیابی شدند و فراخوان سوم که در سال 98 بود انجام شد و نتایج بزودی اعلام خواهد شد و مدرسینی که متقاضی تدریس بودند در فراخوان 98 حتما در نیم سال اول 1400-99 سرکلاس خواهند رفت البته اگر درسی برایشان وجود داشته باشد.
فراخوان مربوط به سال 99 در اواخر شهریور اعلام خواهد شد و نتیجه به گونه‌ای خواهد بود که مدرسین بتوانند در نیم‌سال 1400-99 به جمع مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی بپیوندند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود مدرس و پذیریش برای نیروهای حق‌التدریس گفت: همیشه بحث کمبود مطرح نیست.
830 کد رشته جدید دارند.
مدرسین در طرح ساماندهی ممکن است در همکاری با دانشگاه بازمانده باشند که چنین امری هر ساله اتفاق می‌افتد ما در سال 98 در فراخوانی که داشتیم حدود 20 هزار نفر شرکت کردند ولی حدود 8 هزار نفر در مصاحبه شرکت کردند که بتوانند این مراحل را پاس کنند حدود 6 نفر به جمع دانشگاه می‌پیوندند.
ادامه دارد/