قطارهای پرسرعت رجا زمینگیر شدند
انتخاب
|
اجتماعی و حوادث
|
چهارشنبه، 19 دی 1397 - 23:04
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا ضمن اعلام نیاز ۳۰ میلیون یورویی جهت آغاز به کار مجدد فعالیت قطارهای پرسرعت (ترنستها)، نسبت به وضعیت اورژانسی و نامناسب قطارهای حومهای هشدار داد و گفت که از دو ماه قبل نسبت به توقف فروش بلیت قطارهای پرسرعت از ۱۵ دیماه سال جاری هشدار داده بودیم و این موضوع به راه آهن اعلام و به صورت بخشنامه ارائه شد، چرا که امکان فعالیت این قطارها با توجه به هزینههای بسیار بالای تعمیر و نگهداری و نبود بودجه کافی و لازم امکانپذیر نبود.

خلاصه خبر
این قطارها نیاز به لوکوموتیو ندارند و بهترین سازندههای دنیا موتور و گیربکسهای آن را طراحی و تولید و به صورت خودکشش میکنند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰ مورد قطار پرسرعت در کشور فعالیت میکنند و طبق قراردادهای مدنظر باید تعداد آنها به ۱۲۰ مورد افزایش یابد، ادامه داد: تعدادی از واگنها در حال حاضر در واگن پارس مونتاژ میشود و حدود ۱۰ مورد دیگر نیز به دلیل تحریمها و نبود قطعات لازم قابل استفاده نیست و امیدوار هستیم مشکل مربوط در این رابطه حل شود.
از سال ۸۸ یارانه رجا قطع شد
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تاکید بر اینکه در صورت فعالیت مجدد ترنستها باید حدود ۳۰ میلیون یورو ارز دولتی که به کالاهای اساسی اختصاص مییابد مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: در دهه ۸۰ به رجا یارانه تعلق میگرفت، اما متاسفانه از سال ۱۳۸۸ به بعد یارانه رجا قطع شده است و طی ۹ سال اخیر هیچ پولی به ما تخصیص نیافته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت یک ترنست با پنج واگن رقمی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان است که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هشت یورو هزینه دارد، اظهار کرد: این ترنستها امکان جابهجایی ۴۰۰ مسافر را دارند و اگر قرار باشد این تعداد مسافر با اتوبوس جابهجا شوند نیازمند ۱۰ اتوبوس هستیم که اگر هزینه آنها یک میلیارد تومان باشد معادل ۱۰ میلیارد تومان میشود که تفاوت معناداری در این بین وجود دارد و هزینه بلیتها باید حدود ۱۰ برابر شود.
این قطارها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پنج یورو هزینه خواهند داشت و با احتساب ارز دولتی بلیت آنها معادل ۲۵ هزار تومان میشود، اما در حال حاضر قیمت تمام شده برای رجا رقمی معادل ۳۸ هزار تومان است، در حالی که به ازای هر نفر جابهجایی هماکنون ۳۰۰۰ تومان اخذ میشود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود: اگر قصد داریم شاهد فعالیت قطارهای حومهای باشیم، باید این بخش را همانند مترو ببینیم، در حالی که به ازای هر نفر جابهجایی در مترو ۹ سنت اختصاص مییابد.
تامین اجتماعی نمیتواند زیان رجا را پرداخت کند
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۰۰ مورد قطار پرسرعت در کشور فعالیت میکنند و طبق قراردادهای مدنظر باید تعداد آنها به ۱۲۰ مورد افزایش یابد، ادامه داد: تعدادی از واگنها در حال حاضر در واگن پارس مونتاژ میشود و حدود ۱۰ مورد دیگر نیز به دلیل تحریمها و نبود قطعات لازم قابل استفاده نیست و امیدوار هستیم مشکل مربوط در این رابطه حل شود.
از سال ۸۸ یارانه رجا قطع شد
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با تاکید بر اینکه در صورت فعالیت مجدد ترنستها باید حدود ۳۰ میلیون یورو ارز دولتی که به کالاهای اساسی اختصاص مییابد مدنظر قرار گیرد، بیان کرد: در دهه ۸۰ به رجا یارانه تعلق میگرفت، اما متاسفانه از سال ۱۳۸۸ به بعد یارانه رجا قطع شده است و طی ۹ سال اخیر هیچ پولی به ما تخصیص نیافته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت یک ترنست با پنج واگن رقمی معادل ۱۲۰ میلیارد تومان است که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هشت یورو هزینه دارد، اظهار کرد: این ترنستها امکان جابهجایی ۴۰۰ مسافر را دارند و اگر قرار باشد این تعداد مسافر با اتوبوس جابهجا شوند نیازمند ۱۰ اتوبوس هستیم که اگر هزینه آنها یک میلیارد تومان باشد معادل ۱۰ میلیارد تومان میشود که تفاوت معناداری در این بین وجود دارد و هزینه بلیتها باید حدود ۱۰ برابر شود.
این قطارها به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پنج یورو هزینه خواهند داشت و با احتساب ارز دولتی بلیت آنها معادل ۲۵ هزار تومان میشود، اما در حال حاضر قیمت تمام شده برای رجا رقمی معادل ۳۸ هزار تومان است، در حالی که به ازای هر نفر جابهجایی هماکنون ۳۰۰۰ تومان اخذ میشود.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود: اگر قصد داریم شاهد فعالیت قطارهای حومهای باشیم، باید این بخش را همانند مترو ببینیم، در حالی که به ازای هر نفر جابهجایی در مترو ۹ سنت اختصاص مییابد.
تامین اجتماعی نمیتواند زیان رجا را پرداخت کند