خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 08 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آموزش مجازی از شعار تا واقعیت/ دانشگاهی که ناجی 17 واحد دیگر شد

فارس | استان‌ها | پنجشنبه، 30 مرداد 1399 - 10:09
در روزهایی که کروناویروس کل دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان از محدودیت‌های کرونایی فرصت ساخت و در ارائه خدمات مجازی به دانشجویان تا جایی پیش رفت که پشتیبانی از 17 دانشگاه دیگر را هم انجام داد.
مجازي،آموزش،دانشگاه،واحد،دانشجويان،دانشگاهي،كرونا،موضوع،ارائ ...

در روزهایی که کروناویروس کل دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است یک واحد دانشگاه آزاد اسلامی در استان اصفهان از محدودیت‌های کرونایی فرصت ساخت و در ارائه خدمات مجازی به دانشجویان تا جایی پیش رفت که پشتیبانی از 17 دانشگاه دیگر را هم انجام داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مقوله آموزش مجازی موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست که در سطح دنیا این موضوع مطرح شده و اجرا می‌شود؛ آموزش مجازی و دوره‌های آموزش از راه دور در کشور هم از دهه هشتاد آغاز و در دهه نود به صورت جدی‌تر دنبال شد ولی هیچ‌گاه نتوانست حتی رقیبی کم‌رمق برای آموزش حضوری باشد.
شیوع کرونا در سطح جهان همه معادلات در حوزه‌های گوناگون را به هم ریخت؛ این پدیده شوم ایران را هم درگیر خود کرد و بسیاری از مشاغل و فعالیت‌ها را تحت تاثیر خود قرار داد.
بدون شک دانش‌آموزان و دانشجویان یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی بودند که در این ایام لطمات جدی از این ویروس دیدند و تعطیلی کلاس‌ها و برگزاری مجازی نیم‌بند آن‌ها، نتوانست جایگزین خوبی برای آموزش حضوری باشد.
کرونا آنقدر غیرمنتظره کل کشور را تحت تاثیر خود قرار داد که نظام آموزشی کشور با اینکه نیاز مبرمی به آموزش مجازی و تقویت زیرساخت‌های آن داشت، نتوانست به یک باره خود را با این موضوع وفق دهد.
علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد
در روزهایی که مدارس و دانشگاه‌ها یکی از پس دیگری در شهرها به دلیل جلوگیری از شیوع کروناویروس تعطیل می‌شد، فریاد و فغان کارشناسان آموزشی بلند می‌شد که چرا علاج پیش از واقعه انجام نشده و هنوز در حوزه زیرساخت‌های آموزش مجازی آن طور که باید شاید اقدامی انجام نشده است.
دانش‌آموزان به هر طریقی که بود، از کلاس‌های مجازی در شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی گرفته تا تلویزیون دوره تحصیلی خود را به پایان رساندند اما آیا همه دانشجویان هم می‌توانستند از این خدمات بهره بگیرند؟
جایی که احتمال می‌رفت زودتر و بهتر بتواند خدمات آموزشی‌اش را مجازی کند، دانشگاه‌ها بود ولی اوضاع آن‌جا خراب‌تر بود؛ از کلاس‌هایی که به دلیل نبود ترافیک اینترنت در ساعات پایانی شب برگزار می‌شد تا امتحانات اشتراکی و نیابتی!
معضلات در نیم ترم دوم ۹۸-۹۹ کم نبود و اگر بنا باشد از این مشکلات گفته شود، از مثنوی هفتادمن هم شاید عبور کند ولی در بین این ضعف‌های آشکار، هستند واحدها و دانشگاه‌هایی که علاوه بر ارائه خدمات مطلوب به دانشجویان خود، چتر حمایت‌شان را بر سر واحدهای دیگر هم باز کردند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد که با هدف تبدیل کلاس‌های حضوری به مجازی، پیش از شیوع کرونا به فکر تقویت زیرساخت‌های مجازی دانشگاه بود، از تهدید کرونا یک فرصت ساخت و توانست سربلند از این آزمون بیرون بیاید.
آن طور که محمد باقری رئیس این واحد دانشگاهی می‌گوید، این واحد پیشتر با هدف تبدیل ۲۰ درصد واحدهای حضوری به مجازی به سراغ تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی می‌رود و با شیوع کرونا مجبور می‌شود فوراً از تمام ظرفیت برای برقرار کلاس‌ها به صورت مجازی استفاده کند.
نتیجه این آینده‌نگری نام این واحد دانشگاهی را جزء معدود دانشگاه‌هایی در استان قرار می‌دهد که ترم بهمن را به موقع آغاز و به پایان می‌رساند و کلاس‌هایش را مرتب و منظم و طبق برنامه برگزار می‌کند.
مهدی حمیدخانی رئیس اداره پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد است که توانسته به همراه تیم خود این زیرساخت‌ها را فراهم کند؛ وی در این باره به خبرنگار فارس گفت: با شیوع کرونا از تمامی ظرفیت برای ارائه آموزش مجازی به سه دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد استفاده کردیم تا در آموزش دانشجویان خللی وارد نشود.
یک گام جلوتر بودن این واحد دانشگاهی فرصتی را ایجاد می‌کند تا مشکلاتی که در زمینه آموزش مجازی در سطح کشور با آن روبرو بودیم را برطرف سازد؛ از جمله این واحد دانشگاهی سامانه احراز هویت دانشجویان را طراحی می‌کند تا اساتید با خیال راحت بدانند فرد حاضر در کلاس آنلاین دانشجویان خودشان است و این موضوع در امتحانات کاربرد بیشتری دارد.
همچنین زیرساخت مجازی کردن کلیه بخش‌های دانشگاه فراهم می‌شود به طوری که برای انجام همه امورات دانشجویی حتی مسائل فرهنگی مثل مشاوره و ...
دانشگاه بتواند به دانشجویانش خدمات بدهد و این موضوع وجه تمایز خدمات مجازی این واحد دانشگاهی با سایر واحدهاست.
ارائه مطلوب خدمات رضایت دانشجویان و اساتید را نیز به دنبال داشته است و سه تن از دانشجویان این دانشگاه در این باره به خبرنگار فارس گفتند: سرعت خوب این سامانه و پشتیبانی آن به صورت قوی بود به طوری که هرگاه نیاز ارتباط با پشتیبان بود، می‌توانستیم با آن‌ها صحبت کنیم.
محمدحسین رامشت رئیس سابق دانشگاه اصفهان که خود به عنوان عضو هیأت علمی دانشگاه تجربه کار با چندین سیستم آموزش مجازی در این ایام را داشته است، در این باره به فارس گفت: معمولاً دانشگاه‌ها زیرساخت‌هایی برای ارائه مجازی داشتند ولی با تشدید اوضاع مجبور بودند سیستم آموزشی خود را تغیر دهند و اینجا بود که آموزش مجازی به صورت جدی مطرح شد.
رئیس سابق دانشگاه اصفهان افزود: برای آنکه آموزش مجازی به توفیق برسد، نیازمند زیرساخت‌هایی است که اولین آن زیرساخت‌هاست که این واحد دانشگاهی دارای زیرساخت‌های نسبتا مناسبی برای این موضوع بود؛ دومین مورد توجیه کردن اساتید است مخصوصات اساتیدی که سن و سالی از آن‌ها گذشته کمتر رغبت به این نوع آموزش پیدا می‌کردند، همچنین خود واکنش خود دانشجویان نیز به آموزش مجازی مساله‌ای است که نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.
وی پیشنهاد کرد یک اتاق فکر از متخصصان آی تی و آموزش ایجاد شود تا یک ایده جدید در حوزه آموزش مطرح کنند تا یک نظریه جدید در این حوزه خلق و پیاده‌سازی شود.
اگر دانشگاه‌ها توانستند برای بحث آموزش به صورت مجازی اقداماتی را انجام دهند، ولی زیرساخت‌های آن‌ها برای برگزاری امتحانات به صورت مجازی فراهم نبود و بسیاری از واحدهای دانشگاهی در انجام این موضوع با مشکلاتی روبرو بودند.
از همین رو این واحد دانشگاهی باتوجه به زیرساخت‌هایی که داشت، توانست پشتیبانی و برگزاری امتحانات ۱۷ واحد دانشگاهی دیگر را نیز انجام دهد و حتی بسیاری از جلسات ستادی دانشگاه آزاد در استان را میزبانی کند.
سهیلا غلامی دکترای حرفه‌ای سیستم‌های اطلاعاتی در مورد عملکرد مجازی این واحد دانشگاهی گفت: استفاده از سایت این دانشگاه ساده است و حتی با تلفن همراه هم می‌توان از بستر این سیستم استفاده کنیم.
این کارشناس IT تصریح کرد: تیم پشتیبانی قوی که در این دانشگاه وجود دارد، در کمترین زمان با دانشجویان ارتباط می‌گیرند؛ سرور قوی که وجود دارد، امکان قطعی ارتباط از سمت مرکز وجود ندارد و اگر دانشجویی هم ارتباط خود را از دست دهد، چون که مرکز این ارتباط را دارد، می‌تواند بعدا از آن اطلاعات استفاده کند.
در ادامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت‌آباد با اشاره به تجربیات به دست آمده از آموزش مجازی ترم گذشته گفت: از ترم جدید احراز هویت دانشجویان برای کلاس‌ها نیز انجام خواهد شد که می‌تواند امنیت کلاس و سیستم‌های پشتیبانی را بالا ببرد؛ هدف دانشگاه حرکت به سمت دانشگاه فن‌آور و هوشمند است و در همین راستا زیرساخت‌های کلاس هوشمندی تدارک دیده شده که هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی کار فعالیت می‌کند.
باقری با بیا اینکه بیش از ۷۵ درصد خدمات دانشگاه در بستر مجازی در حال ارائه است، گفت: سایر بخش‌های دانشگاه از جمله فرهنگی و ...
نیز در حال تبدیل به مجازی شدن است.
علاج واقعه قبل از اتفاق، نوشدارویی بود که این بار پیش از مرگ سهراب به داد دانشجویان این واحد دانشگاهی رسید و در ایامی که تهدید کرونا کل دنیا را فرا گرفته است، باید آن را تبدیل به فرصت‌های شکوفایی کرد.
انتهای پیام/۶۳۰۷۷/ص۳۰/ی