پیشنهادهایی برای فعالیت مدارس در دوران کرونا/ لزوم توجه به "آموزش ترکیبی" دانشآموزان
پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پیشنهادی برای فعالیت مدارس در دوره کرونا گفت: یادگیری ترکیبی دانشآموزان باید فعال شود و کلاسهای آموزش حضوری تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ پژوهشکده برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پیشنهادهای راهبردی ناظر بر فعالیت مدارس در دوره شیوع ویروس کرونا را ارائه کرده است.
در پیشنهادهای این پژوهشکده آمده است:
بحران جهانی ویروس کرونا در کنار همه ناملایمات و سختیها، سبب بروز فرصتهایی در بخشهای مختلف اجتماعی و فرهنگی، بویژه آموزش و پرورش شده است تا بسیاری از کج فهمیها، کجاندیشیها و تصمیمسازیها و تصمیمگیریهای ناکارآمد به چالش کشیده شده و به حداقل برسد و در عین حال، راه حلهای روز آمد و نوآورانهای از زیر خروارها مشکلات و موانع پدیدار شود.
از آن ناکارآمدیها، تعطیلی مدارس به دلایل غیر مرتبط و غیرمنطقی است این که صنایع و خودروها موجب آلودگی هوا میشوند و به تبع آن درب مدارس بسته و غیرفعال میشوند، مایه شرمساری است.
یادگیری ترکیبی باید فعال شود
متأسفانه اولین چیزی که در ذهن و مخیله تصمیمگیران در این گونه مواقع رخ میکند راحتترین راه حل به جای بهترین و مناسبترین راه حل است.
در حالیکه مدارس باید در همه شرایط و موقعیتها همچون اماکن و موسسات بهداشتی، درمانی و امنیتی فعال باشند.
معنی و مفهوم فعال بودن هم تنها در تشکیل کلاسهای درس در داخل مدارس نیست، بلکه آنچه باید فعال و فعالتر شود، جریان یادگیری ترکیبی ( بر خط و برون خط) در همه وقت و همه جاست.
از این رو، شعار «مدرسه فعال است و تعطیل نیست» به عنوان شعار ملی آموزش و پرورش ایران در شرایط بحران های ملی و جهانی بسیار ضروری است.
چرا که وقتی این شعار سرلوحه و سرخط تصمیمگیران میشود، همه ذینفعان و دست اندرکاران مدرسه اعم از معلمان، دانشآموزان، والدین، مدیران صف و ستاد و نیز همه کارشناسان، دانشگران و پژوهشگران برای یک جهاد آموزشی و تربیتی بسیج و مهیا میشوند و رخوت و بیانگیزگی و بهانهجویی از آنان و از سیستم آموزش رخت خواهد بست.
اینک چند توصیه سیاستی از سوی کارگروه بررسیهای فوری پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، به شرح زیر پیشنهاد میشود:
1.
فعالیت مدارس در دوره کرونا محور برنامهریزیها قرار گیرد.
این پیام کلیدی که مدرسه فعال است و تعطیل نیست به شعار ملی آموزش و پرورش تبدیل شود.
2.
توجیه و آموزش برخط و برون خط همه ذینفعان و دست اندرکاران مدارس (مدیران، معلمان، دانشآموزان، والدین)، متناسب با مسائل پیشروی مدارس ( تغذیه دانش آموزان در مدرسه، بودجه مدارس، ضدعفونی مدارس، فاصله فیزیکی در مدرسه، بهزیستی روانی و عاطفی دانشآموزان، رفت و آمد دانشآموزان، خدمات مدرسهای، حضور و غیاب دانشآموزان، ثبت نام دانشآموزان و....) به صورت جدی صورت پذیرد.
کلاسهای آموزش حضوری تشکیل شود
3.
به مدیران مدارس با توجه به واقعیات محیط داخل و خارج مدرسه، اختیارات لازم از بعد آموزشی، تربیتی و اداری و مالی داده شود.
علاوه بر این، کلاسهای آموزش حضوری در دوران کرونا بهویژه در روستاها و مناطق عشایری با رعایت پروتکلهای بهداشتی تشکیل شود.
4.
زیرساختهای یادگیری الکترونیکی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و نیز مکان و فضای مناسب برای استفاده مدیران و معلمان در مدارس(در تمام ساعات حضور آنها در مدرسه) فراهم شود.
در این راستا، ایجاد کانالهای آموزشی برای معلمان جهت تعامل با همدیگر و طرح مشکلات آموزشی و ایدههای نو نیز میتواند برای مواجهه با شرایط موجود، موثر باشد.
اینترنت رایگان فراهم شود
5.
دسترسی به اینترنت رایگان در سراسر کشور برای دانشآموزان و معلمان بویژه مناطق غیربرخوردار و روستایی فراهم شود.
6.
برنامه درسی حوزههای یادگیری دورههای تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم ناظر بر اقتضائات و شرایط کرونایی با تایید شورای آموزشی و مدرسه تعدیل شود.
7.
نحوه آموزش و تنظیم فعالیتهای جریان یادگیری از طریق رویکرد آموزش ترکیبی شامل آموزشهای حضوری و غیرحضوری (مجازی) در دوران کرونا و پساکرونا به عنوان یک سیاست کلان در دستور کار قرار گرفته و ساز و کارهای مناسب برای اجرای اثربخش آن در نظام آموزشی فراهم شود.
8.
آموزشهای تکمیلی ارتقاء دانش و ادراک معلمان از آموزش و پرورش مجازی، از طریق دورههایی که با همکاری خود معلمان در زمینههای مختلف _از قبیل طراحی تکالیف و فعالیتهای یادگیری، مدیریت کلاس مجازی، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و...تشکیل میشود، مورد توجه قرار گیرد.
اعضای کار گروه: دکتر حیدر تورانی (مدیر کارگروه)، دکتر احد نویدی، دکتر نادر سلسبیلی، دکتر محمد حسنی، دکتر مسلم پرتو، دکتر بهنام بهراد، دکتر احمد رمضانی، دکتر سید علی خالقینژاد، دکتر سهیلا غلام آزاد، دکتر ویدا رحیمینژاد، دکتر منیره رضایی، دکتر شهره حسینپور.
انتهای پیام/