خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 20 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فرسایش‌پذیر بودن خاک خراسان شمالی باعث آسیب‌دیدگی جاده‌ها می‌شود

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 27 مرداد 1399 - 20:55
بجنورد- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: ۴۰ درصد از پهنه خراسان شمالی دارای خاک فرسایش پذیر است و این مشکل بعضی اوقات به جاده‌های استان آسیب وارد می‌کند.
خراسان،پل،شمالي،ساخت،راهداري،شهامت،فرسايش،مديركل

جعفر شهامت در گفتگو با مهر اظهار کرد: جاده‌های خراسان شمالی از نظر فرسایش خاک بر اثر بارندگی در خطر هستند و طبق بررسی‌ها ۳۰ درصد جاده‌ها در معرض تخریب و فرسایش قرار دارند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی ادامه داد: ۴۰ درصد از پهنه خراسان شمالی دارای خاک فرسایش پذیر و حساسیت بالا نسبت به رطوبت است و این مشکل بعضی اوقات به صورت رانش و یا لغزش زمین و خسارت به جاده‌ها نمود پیدا می‌کند.
وی افزود: حل اساسی مشکل این جاده، نیاز به بررسی بیشتری دارد که مشاور در این باره مطالعات لازم را انجام می‌دهد.
شهامت اظهار داشت: از ناحیه بارندگی‌ها بیشترین خسارت جاده اصلی بجنورد - جنگل گلستان و نیز راه‌های روستایی شهرستان‌های مانه و سملقان، راز و جرگلان و نیز شهرستان‌های شیروان و اسفراین را تهدید می‌کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی از افزایش ۳۰ درصد هزینه‌های راه سازی در استان به دلیل این مشکلات خبر داد و تاکید کرد: یکی از مشکلات همیشگی روستاییان، مسدود شدن و قطع ارتباط راه‌ها، در بارندگی و سیلاب است که به علت نبود پل، گریبانگیر اهالی این منطقه می‌شود.
وی افزود: در این زمینه، ساخت ۲۲ دستگاه پل در محورهای روستایی استان در دستور کار است که البته ساخت هفت دستگاه پل تعیین تکلیف شده و در دست پیمانکار قرار دارد.
شهامت گفت: بنیاد علوی هم ساخت چند دستگاه پل در محورهای روستایی شهرستان مانه و سملقان را تعهد کرده است که امید می‌رود بخشی از مشکلات روستاییان در این زمینه حل شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی در انتها بیان کرد: تعهد بنیاد علوی، تأمین ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت پروژه‌های حوزه راه است که این پروژه‌ها با اولویت ساخت پل، در ۲ سال انجام می‌شود.