خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 31 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رنگ یک شهر می‌تواند انسان را خوشحال یا افسرده کند؛ القای مفاهیم توسط رنگ‌ها

تسنیم | استان‌ها | دوشنبه، 27 مرداد 1399 - 06:30
گروه استان‌ها - رنگ‌ها زیرکانه در روان جوامع بشری موثر هستند و اگر یک شهر به صورت غیرکارشناسی شده رنگ‌آمیزی شود، ممکن است انسان دچار اختلال روانی و یا افسرده شود.
رنگ،شهري،شهر،تاثير،ايجاد،توجه،اشاره،محيط،شهركرد،انسان،شهردار ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، بیایید لحظه‌ای جهان را بی‌رنگ ببینیم، فرض بر اینکه رنگی وجود نداشت، جهان بی‌رنگ قطعا روی احساسات ما تاثیر خواهد گذاشت، آیا تا به حال توجه کرده اید که بعضی مکان‌ها شما را خشمگین می‌کنند اما بعضی مکان‌ها آرامش می‌دهند؟
یکی از عوامل ایجاد چنین تاثیراتی، تاثیر رنگ‌های محیط است.
نفوذ رنگ‌ها و تاثیر آن‌ها روی بدن انسان به طرق گوناگون ثابت شده است، پژوهش‌های مختلفی در مورد علل ترجیح یک رنگ به رنگ دیگر، آثار رنگ‌ها بر ذهن آدمی، ایجاد شادی یا افسردگی در آن‌ها و تعادل فکری و جسمی، انجام شده است.
انرژی رنگ‌ها روی تمام سلول‌های زنده تأثیر می‌گذارد، رنگ‌ها در همه جا وجود دارند و ما آنها را نه فقط از طریق چشم‌ها، بلکه از راه پوست و جریان‌های الکترومغناطیسی نیز جذب می‌کنیم.
رنگ‌ها، معانی مختلفی دارند و تنها نگاه کردن به هر کدام از آن‌ها هورمون‌های خاصی را در بدن ترشح می‌کند که می‌تواند موجب آرامش، انرژی بخشیدن، افزایش خلاقیت، خواب راحت یا کاهش اضطراب و استرس‌های‌مان باشند.
با این تفاسیر نمی‌توان منکر تاثیر رنگ‌ها و رنگ‌آمیزی شد، امروزه در شهرها، استفاده از رنگ‌ها را به طور سلیقه‌ایی می‌بینیم، در حالی که استفاده از رنگ در محیط‌های شهری، اقلیم و هدف خود را می‌طلبد، در این گزارش بیشتر از رنگ‌ها و تاثیرات آن‌ها مطلع می‌شویم.
رنگ‌ها به خودی خود مشکلات زیادی حل می‌کنند/ برای رنگ آمیزی محیط شهری نیاز به روانشناس رنگ‌ها داریم
امید ایمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت : طبق طرحی که برای آرمان‌ شهر اسلامی طراحی شده عمل نمی‌شود، اگر شهرداری‌های ما و ادارات در بحث شهرسازی و نظارت‌هایی که دارند، به درستی عمل می‌کردند، بسیاری از مشکلات به خودی خود حل می‌شد.
این روانشناس با اشاره به عدم رعایت اصول رنگ شناسی در شهرها، بیان کرد: اهمیت روانشناسی رنگ‌ها در آرمان‌ شهر اسلامی مبتنی بر ایجاد روحیه سرزندگی و شادابی، کار، فعالیت، رشد و پیشرفت است.
ایمانی با تاکید بر تاثیر رنگ‌های اصلی و فرعی، تصریح کرد: هر کدام از رنگ‌های اصلی و فرعی با ویژگی‌های شخصیتی انسان رابطه داشته و از جهتی توجه به رنگ‌ها مورد ارزیابی قرار گرفته است و نشان می‌دهد آرمان شهر اسلامی به آن توجه ویژه‌ایی دارد.
وی با اشاره به معنای خاص هر کدام از رنگ‌ها، اظهار کرد: در روانشناسی رنگ‌ها هر رنگی معنای خاصی داشته و باید در آرمان‌شهر اسلامی از آن‌ها به تناسب در جلوه‌های شهری، ساختمان‌سازی، زیبایی شهر، مبلمان شهری، راه‌ها، پیاده روها و دیوارهای بیرونی منازل، مغازه و پاساژها استفاده کرد.
ایمانی ادامه داد: بر اساس تاثیر هر یک از رنگ‌ها بر روحیه انسان در ساختمان‌سازی، بناها، تولید پوشاک و رنگ مناسب پوشش، باید به انتخاب رنگ‌ها پرداخت.
انتخاب رنگ با توجه به شرایط اقلیمی
این روانشناس با اشاره به تناسب رنگ با اقلیم خاص خود، بیان کرد: در رنگ‌بندی دیوارهای شهر باید شرایط بومی، محلی و شرایط محیطی حاکم شهر در نظر گرفته شود و نکته مهم این‌ که رنگ در محیط‌های شهری به دلیل تاثیر زیاد باید به طور جامع، اصولی مورد توجه قرار گیرد، حتما باید کارشناس روانشناسی در مبحث رنگ‌ها استفاده شود.
وی اظهار کرد: همواره باید توجه داشت انتخاب رنگ صحیح در مناظر شهری، چیزی فراتر از سلیقه و پسند شخصی است، متاسفانه امروزه هر شهرداری که بر روی کار می‌آید بنابر سلیقه‌ی شخصی خود تصمیم می‌گیرد و این اشتباه است.
ایمانی خاطرنشان کرد: باید طرح جامعی برای رنگ‌بندی‌ها در هر جامعه‌ای در نظر گرفته شود و این طرح با در نظر گرفتن شرایط محیطی، آب و هوایی، مسائل بومی، هویت، سلایق و نوع فرهنگ مردم تهیه شود.
وی با اشاره به تاثیر بسیار رنگ‌ها بر روان مردم، گفت: این طرح سبب می‌شود که به کار گیری رنگ در مناطق مختلف شهر به طور همه جانبه و هدفمند بهره‌وری شود و مزایای زیادی برای مردم داشته باشد، نه اینکه به طور سلیقه‌ایی برخورد کنیم.
این روانشناس با تاکید بر استفاده از متخصص در به کارگیری رنگ‌ها، بیان کرد: استفاده از رنگ‌ها متخصص خود را می‌طلبد و به کارگیری صحیح و مطلوب رنگ‌ها، موجب به وجود آوردن مناظر زیبا و دلنشین برای مردم می‌شود و اگر به دنبال افزایش مشارکت اجتماعی، شادی و نشاط در مردم هستیم باید فضاسازی شهری را به سمت کارشناسی شدن رنگ‌ها سوق داد.
رنگ‌ها مفاهیم را القا می‌کنند / هرج‌ومرج بصری در محیط‌های شهری به دلیل عدم توجه به رنگ آمیزی مناسب
سیدرضا هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تاکید بر اهمیت رنگ‌ها، اظهار داشت: زیست شهری، یک رابطه تعاملی بین انسان و شهر است یعنی هر چه در شهر به چشم می‌آید، بر روی احوالات مردم تاثیرگذار است، یکی از مهمترین عناصر محیطی که ما می‌توانیم بر روی انسان شهرنشین تاثیر گذاشته باشیم، رنگ‌ها هستند.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد با تاکید بر تاثیرات رنگ‌ها بر روح و روان انسان، تصریح کرد: رنگ‌ها علاوه بر اینکه می‌توانیم حس نشاط، شادابی، زیباسازی شهری را اجرا کنیم، می‌‌توانیم با استفاده از آن‌ها مفهوم‌هایی را القا کرده و به واسطه رنگ در محیط، تمرکز ذهنی، حس آرامش و بستر مناسبی برای کارهای فرهنگی ایجاد نماییم.
وی با اشاره به تاثیر رنگ‌های گرم و سرد بر محیط، خاطرنشان کرد: مطالعات نشان می‌دهد، هر رنگی بر اساس خصوصیات ذاتی که دارد می‌تواند یک رفتار را در انسان‌ها ایجاد یا کاهش دهد، به طور مثال رنگ‌های گرم حالت برانگیختگی و رنگ‌های سرد حالت تسکین و گاهی افسردگی ایجاد می‌کنند.
هاشمی ادامه داد: در کشور آن چه که از رنگ سراغ داریم یک هرج و مرج بصری است، یعنی ترکیب ناموزون رنگ‌ها که این به نوبه‌ خود منجر به تاثیر مستقیم بر شهروندان می‌شود،در فضاهایی که نیاز به آرامش است به دلیل عدم وجود دستور العمل، طبق سلیقه‌ی خود رنگ‌های نامناسب استفاده می‌شود.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد با بیان اینکه در کار شهری، سلیقه جایگاهی ندارد، گفت: باید براساس مطالعات و نیازهای فرهنگی، بومی و اقلیمی کشور، از یک سری رنگ‌ها استفاده کرده و یک هارمونی رنگ ایجاد نماییم.
وی افزود: به ترکیب رنگ‌ها برای احیا هویت شهر و تعادل بصری نیاز است، رنگ‌ها کاملا در ایجاد حس نشاط تاثیر مستقیم داشته و هیچکدام از عناصری که ما احتیاج داشته در بحث زیباسازی شهری به این اندازه قدرت ندارند.
رنگ‌ها و ایجاد هویت شهری / همیاری مردم در حفاظت از رنگ‌های محیط
هاشمی بیان کرد: رنگ‌ها کم هزینه‌ترین ابزار برای تاثیرگذاری بیشتر است.
هر رنگی برای هر محیط و خیابانی مناسب نیست، از جمله هدف‌های رنگ آمیزی شهری، ایجاد هویت، نشاط اجتماعی، آرام سازی محیطی می‌تواند باشد که باید هدف را مشخص نمود.
وی با تاکید بر توجه به اقلیم شهرها در رنگ امیزی، گفت: رنگی که برای یک شهر مناسب است برای شهر دیگری مناسب نیست، هر چقدر هم که از زیبایی برخوردار باشد، رنگ‌های نمای ساختمان‌‌ها هم باید در طرح‌های جامع دیده شود تا هارمونی خیابان حفظ شود و هویت شهری ایجاد کند.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد با اشاره به طرح‌های زیبای معماری سنتی و مدرن، تصریح کرد: طرح‌ها و رنگ‌های بسیار خوبی وجود دارد که تا امروز در به کارگیری آن‌ها در محیط توجه نشده، اما نیاز به توجه و برنامه‌ریزی دارند.
وی با اشاره به معایب رنگ آمیزی، ادامه داد: در بهترین حالت، رنگ‌ها بین سه سال تا 5 سال دوام داشته یعنی اگر بخواهیم اقتصادی فکر کنیم شاید به صرفه نباشد، علت دوام پایین رنگ‌ها به خود مردم بازمی‌گردد چرا که مردم با نصب پوستر و اعلامیه‌ها حتی گاهی با شعارنویسی آن‌ها را از بین می‌برند، گاهی هم بافت مناسب برای نقاشی دیواری وجود ندارد، گاها یک دیوار نقاشی شده اما بعد از یکسال دیوار را مالک به دلیل نو سازی تخریب کرده است.
این مسائل، دردسرهای کوچک برای رنگ آمیزی هستند.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شهرکرد با اشاره به اقلیم سرد و خشک شهرکرد، گفت: این اقلیم، ما را ملزم به استفاده از عنصر رنگ می‌کند تا نشاط را در مردم زنده کنیم، استفاده از رنگ‌ها یک طرف شهرداری و خدمات می‌باشد و طرف مهمتر مردم هستند که همیاری کنند و اتفاق مثبتی در شهر بیفتد.
انتهای پیام/7540/ ع