مرمت و بازسازی امامزاده اسماعیل (ع) شناط ابهر
بقعه امامزاده اسماعیل (ع) شناط ابهر با مشارکت هیئت امنای امامزاده، مرمت و بازسازی میشود.

ایسنا/زنجان بقعه امامزاده اسماعیل (ع) شناط ابهر با مشارکت هیئت امنای امامزاده، مرمت و بازسازی میشود.
همواره در طول تاریخ اسلام و حیات جامعه اسلامی، نه تنها مفهوم امامت و تشخیص امام، بلکه هر گونه پیوند و ارتباط با اهلبیت و ائمه معصومین (ع)، چه به لحاظ سببی و چه نسبی، از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار بوده است، حتی صحابه، یاران و دوستداران و محبان ایشان نیز شأن و مقامی والا داشتهاند.
امامزادهها در شهرها یک ناحیه مرکزی مهم را بهوجود میآورند.
در ایران اهمیت مذهبی این ساختمانها فراتر از اهمیت مسجد جامع است.
امامزادهها اغلب به مکانهای اصلی برای دیدار و تجمع شهروندان و نیز زیارت تبدیل میشود.
وجود امامزادهها در ایران از چنان اعتباری برخوردار بوده است که در بسیاری از موارد، دلایل عمده تاسیس اولیه یا توسعه بعدی شهرها بهشمار میآمد.
ابهر نیز یکی از شهرستانهای استان زنجان است که در دل خود امامزادگان عزیزی را جای داده است که از مهمترین این امامزادگان میتوان به امامزاده یعقوب، امامزاده زیدالکبیر و امامزاده اسماعیل شناط اشاره کرد که وجود این امامزادگان سبب پتانسیل بالای ابهر در حوزه گردشگری مذهبی شده است.
مرمت امامزاده اسماعیل که در دل شناط واقع شده و همه ساله میزبان علاقهمندان بسیاری از اقصی نقاط کشورمان است، یکی از مطالبات شهروندان ابهری بوده که در همین رابطه مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان زنجان میگوید: بقعه امامزاده اسماعیل (ع) شناط ابهر با مشارکت هیئت امنای امامزاده مرمت و بازسازی میشود.
امیر ارجمند با بیان اینکه امامزاده اسماعیل شناط ابهر یکی از مهمترین بناهای تاریخی این شهر محسوب میشود، ادامه میدهد: این بنا نیازمند مرمت بوده و تا به امروز فقط کاشیهای فرسوده آن به صورت موضعی تعویض شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه عملیات ساماندهی و مرمت در قالب پروژه مشارکتی انجام میشود، میگوید: این طرح با همکاری هیئت امنای امامزاده و نظارت کارشناسان مرمت این ادارهکل انجام میشود.
ارجمند میافزاید: هرگونه دخل و تصرف و مرمت و تعمیر در آثار ثبت شده استان با نظارت و هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت خواهد گرفت.
مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان زنجان اظهار میکند: هرگونه تعمیر و بازسازی بناهایتاریخی باید با مجور میراثفرهنگی بر اساس ضوابط و قوانین مربوط به مرمت صورت گیرد تا به کالبد بافت تاریخی پیرامون آن آسیبی وارد نشود.
به گزارش ایسنا، امامزاده اسماعیل در منطقه شناط ابهر واقع شده است.
این بنای زیبا بر پایه یک هشت ضلعی استوار شده که یک گنبد زیبا بر فراز آن به چشم میخورد.
امامزاده اسماعیل شناط ابهر با ۱۰ واسطه به امیرالمومنین (ع) میرسد.
بنا بر اقوال تذکرهنویسان، نسب وی به اسماعیل بن ابو محمد جعفربن اسماعیل بن ابو علی حسن بن ابو علی محمد بن عبدالله بن احمد بن عبدالله علی بن الحسین بن زیدبن الحسن بن علی بن ابی طالب (ع) میرسد.
بعضی از تذکرهها دفن امامزاده اسماعیل را در اوایل قرن ششم هجری ذکر کردهاند ولی آنچه مسلم است سبک معماری، نشاندهنده احداث بنا در قرن نهم هجری بوده و تزئینات الحاقی آن در اواخر دوره صفویه انجام شده است.
مجموعه مذکور یکی از مراکز زیارتی مردم منطقه بوده و در ایام مخصوص مشتاقان آن حضرت به زیارت قبر وی روانه میشوند.
از ارزشهای معنوی و روحانی این مجموعه که بگذریم، معماری خاص این بنا و جنبههای هنری آن زیبایی خاصی را به بازدیدکنندگان عرضه میکند.
پلان بنا از بیرون هشت ضلعی بوده و از درون به مربع تبدیل شده است.
این بنا به طور کامل از آجر بوده و اضلاع هشتگانه آن، یک در میان به طور قرینه از چهار ایوان با در ورودی به شبستان بقعه به سبک قوسهای جناغی ساخته شده است.
تزئینات ایوانها مقرنس وکاربندیهای گچی وگرهسازی بوده و در قسمت بالای ورودیها، در هر ضلع پنجره چوبی پر کار و زیبایی تعبیه شده که نقشهای آن گرهسازی است.
همچنین اضلاع چهارگانه دیگر بنا در نمای بیرونی به صورت طاق نما و در وسط هر ضلع ذکر مقدس «الله اکبر» و در سه کتیبه دیگر کلمه مقدس «محمد» نوشته شده است.
داخل این بنا که به صورت چهارگوش بوده و گچکاری وآیینهکاری بسیار زیبایی متشکل از گل و بوتههای اسلیمی و تصاویر پرندگان با استعمال رنگ و گرهسازی در هم آمیخته و جلوه خاصی را به اندرون بقعه بخشیده است.
در داخل بنا سوره مبارکه جمعه به خط ثلث جلی و به صورت گچبری نوشته شده و بر فراز این شبستان نیز گنبد بسیار زیبایی به سبک دو جداره از نوع گنبد پنج و هفت با ساقه بلند نشسته است.
این گنبد از پایین به بالا کاشی کاری شده و زیبایی خاصی را به آن داده است.
گنبد از نظر تزئینات و نفشها به چهار قسمت تقسیم میشود.
قسمت پایین گنبد با کاشیهایی سفید، مشکی، زرد و سبز اجرا شده و شکل چلیپا شکسته به سبک خفته و راسته دارد.
بالای این قسمت کتیبهای است که با کاشیهای رنگین محدود که کلمه مقدس علی (ع) به خط کوفی در آنها تکرار شده، تزئین شده است.
قسمت سوم گنبد با بن مایههای هندسی که از خطهای متقاطع لوزیهای متقارن پدید آمده و قسمت پایانی گنبد نیز با کاشیهای رنگی در خطوط مورب و موازی تزئین شده است.
این اثر در سال ۱۳۵۳ به شماره ۱۰۱۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.
انتهای پیام