سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو چیست؟
موتورهای جستجو مانند مخزنی از صفحات وب و مطالب مختلف هستند و هنگامی که کاربران یک عبارت خاص را جستجو میکنند، سعی میکنند تا بهترین نتایج را به کاربران نشان دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سئو سایت (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، مجموعهای از وظایف است که با انجام آنها سایت شما به صورت ارگانیک در صفحه نتایج جستجو در معرض دید کاربران قرار خواهد گرفت.اما چگونه سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنیم؟
برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید بدانیم که موتورهای جستجو چگونه کار میکنند.
موتورهای جستجو مانند مخزنی از صفحات وب و مطالب مختلف هستند و هنگامی که کاربران یک عبارت خاص را جستجو میکنند، سعی میکنند تا بهترین نتایج را به کاربران نشان دهند.
برای نشان دادن بهترین نتیجه، موتورهای جستجو الگوریتمهایی دارند که با فاکتورهای خاصی، به سایتها امتیاز میدهند.
هیچکس اطلاعات دقیقی در مورد این فاکتورها ندارد و فقط برخی از آنها را میدانیم.
این فاکتورها با توجه به نوع جستجو نیز میتوانند تاثیرات متفاوتی داشته باشند.
مثلا اگر شخصی به دنبال اطلاعاتی در مورد یک خبر جدید است، بهروز بودن مطالب میتواند فاکتور مهمی محسوب شود.
یا اگر شخصی به دنبال یک سرویس محلی مانند رستوران است، لوکیشن بسیار اهمیت پیدا میکند.
موتورهای جستجوی زیادی، با الگوریتمهای مختلفی وجود دارند ولی در مبحث سئو بیشتر در مورد گوگل صحبت میشود.
به این دلیل که گوگل بزرگترین و پر استفادهترین موتور جستجو میباشد.
از آنجا که هدف گوگل این است که بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد، شما نیز باید به گوگل نشان دهید که بهترین مطلب را در موضوع مورد نظر ایجاد کردهاید و سایت شما شایسته این است که در رتبههای برتر نمایش داده شود.
گفته میشود گوگل بیش از 200 فاکتور را برای بررسی یک سایت در نظر میگیرد.
همانطور که گفتیم کسی از این فاکتورهای به درستی اطلاع ندارد اما با توجه به گفتههای گوگل و یا تحقیق افرادی که در حوزه سئو فعالیت دارند برخی از این فاکتورهای مشخص شدهاند.
قبل از پرداختن به این فاکتورها باید به یاد داشته باشید که هر صفحه از سایت شما رتبههای مختلفی هنگام جستجوی عبارات مختلف کسب میکنند.
در ادامه برخی فاکتورهای مهم در سئو را با هم بررسی خواهیم کرد:
قابلیت پیدا شدن توسط گوگل
همانطور که قبلا گفتیم موتورهای جستجو تعداد بسیار زیادی از صفحات مختلف وب را در خود ذخیره میکنند.
گوگل نیز به همین شکل در ایندکس خود مجموعهای از صفحات وب را جمعآوری کرده است.
این ایندکس هر روز غنیتر میشود و گوگل برای پیدا کردن مطالب جدید روشهای مختلفی دارد که اصلیترین آنها کراول کردن است.
یعنی گوگل از طریق رباتهای خود لینکها را دنبال میکند تا مطالب جدید را پیدا کند.
به عنوان مثال اگر سایتی به تازگی ایجاد کردهاید و صفحه اول آن از یکی از سایتهایی که قبلا توسط گوگل پیدا شده، بک لینک دریافت کند، دفعه بعد که گوگل آن سایت را کراول کنند، سایت شما نیز پیدا شده و در ایندکس گوگل قرار میگیرد.
سپس این ربات لینکهای صفحه اول شما را نیز بررسی کرده و لینکهای جدید و مطالب جدید را پیدا خواهد کرد.
گاهی جلوی این فرآیند به دلایلی گرفته خواهد شد.
به عنوان مثال بهتر است به خوبی در سایت خود لینکهای داخلی ایجاد کنید تا این رباتها تمام مطالب شما را پیدا کنند.
یا اگر به برخی لینکها به اشتباه تگ Nofollow اضافه کنید رباتهای گوگل آن لینک را دنبال نخواهند کرد.
همچنین اگر به یک صفحه متا تگ noindex اضافه کنید لینکهای درون آن نیز دیگر دنبال نخواهند شد.
در نظر داشته باشید که باید فایل Robots.txt را هم چک کنید.
این فایل به گوگل میگوید کدام لینکها را دنبال کند.
شاید جلوی ایندکس شدن صفحاتی به اشتباه در این سایت گرفته شده باشد.
بهینه سازی سایت برای موبایل
63 درصد از کاربران گوگل از طریق موبایل به جستجو میپردازند.
به همین دلیل گوگل در سال 2016 اعلام کرد که سایتهایی که برای موبایل بهینه شدهاند و به اصطلاح موبایل فرندلی هستند، هنگام جستجو از طریق موبایل رتبه بهتری دریافت خواهند کرد.
همچنین در سال 2018 نیز گوگل اعلام کرد که ابتدا نسخه موبایل سایتها را بررسی کرده و رتبهبندی میکند.
اگر بهینه سازی سایت را برای موبایل انجام ندهید، استفاده از سایت شما برای کاربران سختتر خواهد شد و احتمالا این دسته از کاربران را از دست خواهید داد.
گوگل نیز چون میخواهد نتایج خوبی را به کاربران نشان دهد صفحاتی را هنگام جستجو به کاربران موبایلی نشان خواهد داد که برای موبایل بهینه شده باشند.
تا آنها بتوانند به راحتی از این سایتها و مطالب آن استفاده کنند.
سرعت لود شدن سایت
سرعت سایت به سرعتی گفته میشود که سایت شما برای کاربران لود میشود.
سرعت لود شدن سایت شما نیز بسیار مهم است.
یادآوری میکنیم که گوگل سعی میکند بهترین نتایج را به کاربران نشان دهد.
از آنجا که سرعت لود شدن یک سایت نیز برای کاربران مهم است، گوگل نیز به آن بها میدهد.
از ابزارهایی مانند سایت Google Page Speed میتوانید استفاده کنید تا سرعت صفحات مختلف خود را بسنجید.
اگر سایت شما به کندی لود شود، تجربه کاربری ضعیفی برای مخاطبین ایجاد میشود.
آنها نیز سایت شما را ترک خواهند کرد و تکرار این کار از طرف کاربران مختلف، به گوگل اطلاع میدهد که سایت شما خیلی خوشایند کاربران نیست.
قصد کاربران از جستجو
پیدا کردن کلمات کلیدی (کلماتی که فکر میکنید کاربران برای پیدا کردن مطلب شما آن را جستجو خواهند کرد) برای مطالب خود لازم است اما کافی نیست.
باید بدانید که کاربران از عباراتی که جستجو میکنند چه قصدی دارند.
به عنوان مثال برخی دنبال کسب اطلاعات بیشتر در موضوعی خاص هستند.
برخی به دنبال خرید کالا و برخی دیگر هم قصد دارند از یک سایت خاص دیدن کنند.
باید به خوبی با قصد کاربران از جستجو آشنا باشید تا مطالبی مناسب برای آنها ایجاد کنید.
بدین منظور میتوانید کلمات کلیدی مد نظر خود را در گوگل جستجو کنید تا ببینید صفحات اول در نتایج جستجو چه محتوایی را در چه شکل و قالبی ارائه کردهاند.
سپس از آنها الهام بگیرید و مطالب بهتری آماده کنید.
بک لینکهای یک سایت
گوگل لینکهایی که به یک سایت داده میشوند را مانند نوعی تایید در نظر میگیرد.
البته فقط تعداد این لینکها مهم نیست و کیفیت آنها (یعنی از چه سایتی به شما لینک داده شده باشد) مهمتر است.
دریافت بک لینک از سایتهای با کیفیت باعث افزایش اعتبار سایت شما نیز خواهد شد.
البته لینک گرفتن از برخی سایتهای مشکوک میتواند به ضرر شما نیز تمام شود.
شما نیز باید برای سایت خود بکلینکهای با کیفیتی ایجاد کنید.
ایجاد لینک برای برخی صفحات مانند صفحات محصول سختتر است.
برای شروع میتوانید سعی کنید برای مطالب و مقالات با کیفیت خود لینک ایجاد کنید.
تکنیکهای زیادی برای ایجاد بکلینک وجود دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.
به عنوان مثال میتوانید جستجو کنید که رقیبان شما از کجا لینک گرفتهاند.
اگر شما فکر میکنید مطلبی بهتر از آنها دارید میتوانید با آن سایت ارتباط برقرار کرده و بخواهید لینک شما را جایگزین آنها کنند.
همچنین میتوانید در سایت خود از صفحات قدرتمندتر و با اعتبارتر به صفحات ضعیفتر لینک دهید تا آنها نیز کمی قدرت بگیرند.
ایجاد محتوای با کیفیت
یکی از فاکتورهای مهم برای گوگل کیفیت محتواست.
محتوای شما باید به خوبی پاسخگوی نیاز کاربران باشد.
باید مطلبی جامع بنویسید که با خواندن آن کاربران پاسخ خود را بگیرند و دیگر نیازی به خواندن مطالب دیگر نداشته باشند.
برای بالا بردن کیفیت مطلب خود به این نکات نیز دقت کنید:
- از کلمات ساده و قابل فهم در متن خود استفاده کنید.
- از جملات و پاراگرافهای کوتاه استفاده کنید تا متن شما به راحتی خوانده شود.
- هرجا لازم است به مطالب دیگر از سایت خود یا دیگران لینک دهید.
مثلا هنگام استفاده از آمار میتوانید به منبع آن لینک دهید.
یا هنگام طرح یک موضوع فرعی به یکی دیگر از مطالب سایت خود لینک دهید تا خوانندگان اطلاعات بیشتری به دست آورند.
- از به کار بردن متون بلند و به هم پیوسته خودداری کنید.
بین متون خود از تصاویر، فضای سفید و دیگر عناصر بصری استفاده کنید تا متن شما راحتتر خوانده شود.
همچنین با توجه به موضوع مطلب خود سعی کنید مطلب خود را تا حد ممکن به روز نگاه دارید.
نکتهای در مورد تست سئو
گوگل با توجه به لوکیشن، تاریخچه جستجو و موارد دیگر، به هر کاربر موارد خاصی را هنگام جستجو نشان میدهد.
به همین دلیل هنگامی که قصد دارید کلیدواژههای مختلف را جستجو کنید تا رتبه سایت خود را مشاهده کنید، از حالت پنهان مرورگر خود که در کروم با نام حالت Incognito شناخته میشود، استفاده کنید تا مرورگر شما از حالت شخصی خارج شود و تاریخچه و دیگر تنظیمات آن نادیده گرفته شود.
برای لغو تاثیر لوکیشن نیز از VPN استفاده کنید.
بدین ترتیب میتوانید رتبه واقعی سایت خود را مشاهده کنید.
نکات پایانی
برای اینکه سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید و رتبه خوبی کسب کنید باید با طرز کار موتورهای جستجو آشنا باشید و یا از یک مشاور سئو استفاده کنید.
البته به خاطر داشته باشید که الگوریتم گوگل و فاکتورهای آن در طول زمان تغییر میکنند و شما نیز باید از این تغییرات آگاه باشید.
اما نیازی نیست خیلی هم نگران باشید.
برخی معیارهای اصلی همیشه ثابت هستند.
با رعایت این نکات شما نیز میتوانید رتبه خوبی در گوگل کسب کنید.
انتهای پیام/