«کشیک سلامت» و چالش با مشکلات حوزه سلامت/ سلیمانی: مشکلمان نبود مسئولان پاسخگوست
تهیهکننده و کارگردان برنامه «کشیک سلامت» گفت: بزرگترین مشکلی که ما در فصل اول و تا حالا در این فصل داشتیم، عدم پاسخگویی مسئولان است. بسیاری از مسئولان این حوزه، تن به پاسخگویی نمیدهند.

تهیهکننده و کارگردان برنامه «کشیک سلامت» گفت: بزرگترین مشکلی که ما در فصل اول و تا حالا در این فصل داشتیم، عدم پاسخگویی مسئولان است.
بسیاری از مسئولان این حوزه، تن به پاسخگویی نمیدهند.
خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: مجله تصویری «کشیک سلامت» به تهیهکنندگی و کارگردانی سهیل سلیمانی از جمعه ۲۷ تیر ماه از ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ به صورت زنده روی آنتن شبکه سلامت می رود تا باید و نبایدهای نظام سلامت را زیر ذرهبین ببرد.
موضوع هفته اول این برنامه با نگاهی به موج دوم خیزش کرونا در کشور به بررسی همه جانبه این رویداد و راهکارهای کنترل و مقابله با آن بود.
فصل نخست «کشیک سلامت» به تهیهکنندگی سهیل سلیمانی از ۲۱ اسفند ۹۸ تا ۲۱ فروردین ۹۹ در اوج شیوع ویروس کرونا هرشب از شبکه سلامت سیما پخش شد و در ادامه سه شب در هفته یعنی یکشنبه، سهشنبه و پنجشنبه شبها به کار خود ادامه داد.
حالا فصل جدید «کشیک سلامت» هر هفته جمعهها ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ از شبکه سلامت پخش میشود.
محوریت این برنامه گفتوگوهای چالشی حول موضوعات مختلف حوزه سلامت با حضور کارشناسان خبره کشور بود و در این نوبت شاهد مجله تصویری پزشکی و مطالبهمحور هستیم که به نوعی صدای مردم در رسانه ملی و در حوزه سلامت محسوب میشود به طوری که این برنامه را به یک پایگاه برای بررسی مطالبات مردمی در همه حوزههای سلامت بدل کرده است..
«کشیک سلامت» با هدف پیگیری خواستهها و مطالبات مردم از نظام سلامت و مسئولان این حوزه شامل بخشهای مختلفی از جمله گزارشهای روز، بررسی آخرین اخبار و اطلاعات، گفتوگو و ...
است.
با گذشت دو هفته از آغاز فصل جدید و پخش این برنامه با سهیل سلیمانی؛ تهیهکننده این برنامه گفتوگو کردهایم که در ادامه میخوانید:
**آقای سلیمانی با اتمام فصل اول «کشیک سلامت» چطور به این نتیجه رسیدید که فصل دوم این برنامه هنوز پتانسیل آن را دارد که فصل دوم آن نیز تهیه و تولید شود؟
و در فصل دوم محوریت و فصل بندی برنامه چگونه انتخاب و برنامه ریزی شد؟
-فصل اول «کشیک سلامت» در بحبوحه شیوع کرونا در اسفندماه و زیر نظر مستقیم مدیر شبکه سلامت طراحی شد و روی آنتن رفت.
قرار شد که ما هر روز گفتوگوهایی را با موضوع کرونا با مسئولان، پزشکان، اپدمیولوژیستها و اساتید دانشگاهی داشته باشیم تا اطلاعات مردم را در این زمینه افزایش داده و مطالباتشان را پیگیری کنیم؛ بر همین اساس تا ۲۱ فروردین هرشب برنامه داشتیم.
از آن تاریخ تا اوایل خرداد هم سه روز در هفته روزهای فرد، برنامه پخش میشد.
تجربه فصل اول نشان داد که بازخورد مخاطبان در پیگیری مطالباتشان بسیار خوب بود.
بزرگترین مشکلی که ما در فصل اول و تا حالا در این فصل داشتیم، عدم پاسخگویی مسئولان است.
بسیاری از مسئولان رده بالا از وزارت بهداشت گرفته تا کسانی که متولیان امر سلامت هستند، تن به پاسخگویی نمیدهند.
همچنین مدتها بود که طرح یک برنامه چالشی مطالبهمحور که خواستههای مردمی را پیگیری کند، را در شبکه سلامت داشتیم که با شیوع کرونا مسکوت مانده بود؛ به همین سبب قرار بر این شد تا آن طرح با طرح پیشین «کشیک سلامت» ادغام شود و در نهایت برنامهای هفتگی و مطالبهمحور تولید شد.
خط اصلی برنامه پیگیری مطالبات مردمی در حوزه سلامت از بحث مدیریت گرفته تا امکانات، مسایل بیمه و دارو، رفتارها، حقوق سلامت و غیره را شامل میشود.
در تجربه قبلی هر قسمت ۴۰ دقیقه بود و نمیشد موضوع برنامه را در یک قسمت جمعبندی کرد و باید چند قسمت به یک موضوع میپرداختیم که شاید باعث میشد تا شاکله ذهنی مخاطب به هم بخورد.
به همین دلیل برنامه با کف زمانی ۹۰ دقیقهای طراحی شد.
زمانی را هم برای پخش درنظر گرفتیم که همه بتوانند آن را ببینند.
به همین جهت جمعه شب ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ برای پخش درنظر گرفته شد.
همچنین دو تکرار برای برنامه در ساعت ۲۳ همان شب و صبح روز بعد ساعت ۱۱ مشخص کردیم.
برای اینکه بتوانیم سوالات را تبیین کرده و کارشناسان مرتبط و چالشهای پیرامون آن موضوع را جمعآوری کنیم، پخش به صورت هفتگی شد تا در یک بسته کامل بتوانیم به نکات مورد نظرمان برسیم.
**در میان صحبت هایتان اشاره کردید که یکی از محورهای اصلی برنامه مطالبهمحور بودن آن و پیگیری خواستهها از مسئولان حوزه سلامت است.
طبیعتا عملکرد غیرخنثی در یک برنامه با چالشهایی روبهرو خواهد شد.
شما در تولید فصل یک و هماکنون در فصل دوم برنامه با چه چالشهایی مواجه شدید؟
-ساخت برنامههای چالشی و مطالبهمحور همیشه سختیهای خاص خود را دارد؛ به این دلیل که همیشه یک دسته مخاطب ناراضی وجود دارند که میگویند فلان موضوع را مطرح نکردید!
تجربه چندساله من در این مدل برنامه سازی نشان میدهد که همیشه یک عده از مخاطبان اعتقاد دارند که مطالباتشان مطرح نشده و یا پاسخها اقناعکننده نیست.
ما تلاش میکنیم که طیف وسیعی از مخاطبان را پوشش دهیم.
موضوعی که دکتر قاسمی؛ مدیریت شبکه سلامت هم بر آن تاکید داشتند این بود که تا جای ممکن مطالبات مردمی را صریح و بدون واسطه پیگیری کنیم.
خطقرمزی در این زمینه از طرف شبکه و سازمان نداشتیم که بخواهیم به موضوعی نپردازیم.
بزرگترین مشکلی که ما در فصل اول و تا حالا در این فصل داشتیم، عدم پاسخگویی مسئولان است.
بسیاری از مسئولان رده بالا از وزارت بهداشت گرفته تا کسانی که متولیان امر سلامت هستند، تن به پاسخگویی نمیدهند.
برخی محترمانه ما را سنگ قلاب میکنند و میگویند انشالله در هفتههای بعد در خدمت هستیم، برخی اصلا جوابگو نیستند و بعضی نیز به صراحت میگویند که در شرایط ممکن حرفی برای پاسخگویی نیست.
هرچند تا به حال چهرههای متنفذ و مسئولان درجه یکی را در برنامه در کنار اساتید دانشگاهی داشتهایم اما بسیاری از کسانی که مورد سوال قرار میگرفتند و باید پاسخ میدادند، مانند مسئولان رده بالای وزارت بهداشت، تا به حال در برنامه حاضر نشدهاند.
البته ما این قضیه را به صراحت در برنامه با مردم مطرح کردهایم.
سبک برنامه به این شکل است که این موضوع را ادامه میدهیم.
به فرض اگر از مسئولی چندبار دعوت میکنیم و در برنامه حاضر نمیشود، به مردم میگوییم که ما از او دعوت کردیم اما نیامد.
این فرصت برای آن مسئول وجود دارد که تشریف بیاورد و پاسخ دهد اما عدم پاسخگویی نشان دهنده یک ایراد است.
مورد بعدی بحث اطلاعات متناقضی است که در مورد یک موضوع وجود دارد.
این نیازمند یک گروه قوی است که سره را از ناسره تشخیص بدهد.
ما نمیتوانیم اطلاعات غلط به مردم بدهیم و براساس موجهایی که در شبکههای مجازی به وجود میآید، صحبت کنیم.
چون اطلاعاتشان ضد و نقیض است.
تا زمانی که تمام مدارک یک موضوع در دستمان نباشد و به ما اثبات نشده باشد، نمیتوانیم به آن بپردازیم.
سوای بحث قانونی موضوع اخلاقی است.
نمیتوانیم اَنگی به کسی بزنیم و نتوانیم از اداعایمان دفاع کنیم، بنابراین بایستی به اندازه کافی ادله داشته باشیم.
این موارد کار ما را سخت میکند.
اما از این لحاظ که میشود مطالبات مردم را به گوش کسانی رساند که باید بشنوند، شیرین است.
همچنین یک سیستم پیگیری داریم که میخواهیم مطالباتی را که مطرح کردهایم را پیگیری کنیم که تا چه اندازه به نتیجه رسیدهاند و آن را به مردم گزارش بدهیم.
این شفافیت و پیگیری شاید باعث شود که مردم راحتتر به مطالباتشان دست پیدا کنند و بخشی از آنها را از طریق برنامه ما برطرف کنند.
بحث دیگر چالشهای کیفیتی کار از لحاظ فنی و سوای محتوا است.
شرایط اقتصادی و کمبود بودجه شاید از کیفیت فنی و ظاهری کار کم کند اما باید توجه داشت که به هر جهت محتوا در این برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است و برای ما هم در شرایط موجود این مساله مهمتر است هر چند برای بهتر شدن در بحث فنی هم تمام تلاشمان را خواهیم کرد.
**با این شرایط مدیران شبکه چه میزان در زمینه اقتصادی، تامین بودجه و حمایتهای غیر مادی همراه شما هستند؟
-شبکه سلامت تا جایی که توانسته در کنار ما بوده.
اما قطعا برای داشتن برنامه بهتر باید بودجه بیشتری مشخص شود.
در این شرایط ما تمام توانمان را در شبکه سلامت به کار گرفتهایم.
به هرحال باید کمکهایی از بیرون جذب کرد تا برنامه پربارتر شود.
مدیریت شبکه به شدت از تبلیغاتی شدن این برنامه ابا دارد به این دلیل که معتقدند زمانی که بحث مطالبات مردمی در میان است، وجود هر اسپانسری میتواند باعث جهتگیری برنامه شود و همین از کیفیت کار کم کند به همین دلیل خود شبکه یک تنه بار برنامه را به دوش می کشد.
«کشیک سلامت» صرفا برنامهای است که از طرف خود شبکه سلامت در حال تولید است؛ با این حساب تلاش میکنیم با بودجهای که داریم بهترین نتیجه را به مردم نشان دهیم.
منظورم این است که اگر در جایی نقصان فنی از لحاظ دکور و موضوعاتی از این قبیل هست به این دلیل است که ما سعی کردهایم به جای پرداختن به این هزینهها، به محتوا بپردازیم و بیشتر حرف مردم را بزنیم.
**در ادامه، این برنامه با چه تغییراتی در بخشها و کلیت همراه خواهد بود؟
-ما «کشیک سلامت» را به شکل پویایی طراحی کردیم تا بتوانیم مدام آیتمها و بخشهای جدیدی به آن اضافه کنیم.
البته این موارد در جهت همان مطالبهمحوری خواهد بود.
ما این برنامه را با شعار «یک گام جلوتر» راه انداختیم.
مایلیم کمکم بتوانیم موجهای رسانهای از مطالبات مردم ایجاد کنیم تا در نتیجه بتوانیم قدمی در راستای رفع کمبودهای موجود برداریم.
در کنار این موضوعات از اتفاقات خوب هم تقدیر میکنیم.
جا برای اضافه شدن نکات جدید وجود دارد و مدام سعی میکنیم برنامه را به روز کنیم تا با نگاه درستتری به موضوعات بپردازیم که خواستههای مردمی و اساتید دانشگاهی در برنامه ما لحاظ شوند.
هدف ما این است که «کشیک سلامت» به مرجع مطالبات مردمی از نظام سلامت تبدیل شود.
درحقیقت طوری به مطالباتشان بپردازیم که کمتر در رسانه به آن پرداخته شده است.
شرایط اقتصادی و کمبود بودجه شاید از کیفیت فنی و ظاهری کار کم کند اما باید توجه داشت که به هر جهت محتوا در این برنامه از اهمیت بالایی برخوردار است و برای ما هم در شرایط موجود این مساله مهمتر است.
**همانطور که مشاهده کردهایم مجریان فصل دوم «کشیک سلامت» نیز دکتر قناعتی و جعفری هستند؛ از ملاکهای انتخاب این دو مجری بگویید.
-فعلا اجرای برنامه بر عهده این دو استاد گرامی است.
یکی از ویژگیهای برنامه «کشیک سلامت» این است که مجری آن در کنار توانمندی اجرای چالشی، از سطح و تراز علمی بالایی برخوردار باشد؛ چراکه وقتی در برابر اساتید دانشگاهی و مسئولانی قرار میگیرندکه در زمینه سلامت فعالیت میکنند و پزشک هستند یا تحصیلات مرتبط دارند، حرفی برای گفتن داشته باشند.
قطعا ما میتوانستیم از مجریهای چالشی و یا چهرههای جدید استفاده کنیم اما برای ما مهم بود که اجرا برعهده کسی باشد که از اساتید دانشگاه است و تراز علمی دارد.
دکتر حسین قناعتی استاد دانشگاه تهران هستند و دکتر جعفری هم از روانشناسان مطرح کشور است و سوای آن تحصیلات پزشکی هم دارد و در دانشگاه شهید بهشتی مشغول هستند.
هر دو بزرگوار از اساتید هستند و مسئولیتهای اجرایی مختلفی داشته اند و سالها کار کردهاند.
به همین جهت به موضوعات اشراف داشته و وزنه علمی و اجرایی لازم را دارند.
نکته مهم دیگر اینکه ما در «کشیک سلامت» سعی میکنیم برنامه را در عین چالشی بودن با ادب و نزاکت اجرا کنیم.
قصد تخریب کسی را نداریم.
فقط مطالبهمحوری معقول با توجه به شرایط موجود انجام میدهیم.
به همین دلایل اساتید دانشگاهی که خودشان جزوی از نظام سلامت، آشنا به دردها و پیگیر مطالبات مردماند بهترین گزینه برای اجرا هستند.
**با توجه به شرایطی که گفتید فکر می کنید مدیر شبکه همچنان از حمایت خود برای پرداختن صریح به موضوعات و مشکلات حوزه سلامت دفاع کنند؟
و برنامه با خط قرمزهای کلیشه ای به سمت خنثی شدن نرود؟
-باید بگویم که من از مدیر شبکه سلامت؛ آقای دکتر محمدمهدی قاسمی، دکتر به فر قائم مقام شبکه و مدیر عزیز گروه سلامت اجتماعی؛ آقای سید مجتبی سجادی تشکر میکنم که با توجه به کمبودهای مالی و شرایط موجود و حواشی مختلفی که وجود داشت از برنامه حمایت میکنند تا با کمترین خط قرمز ممکن پیگیر مطالبات مردم باشیم و مسئولان را پاسخگوتر کنیم و این رویه نیز ادامه داشته باشد.
امیدوارم برنامه بتواند روز به روز ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کند و بخشی از مطالبات مردم را به نتیجه برساند.
عوامل «کشیک سلامت» عبارتند از: طراح، تهیهکننده و کارگردان: سهیل سلیمانی؛ مجریان: دکتر حسین قناعتی، دکتر مهدی جعفری؛ مدیر تولید: امیرحسین باقرپور؛ تدوین: سپهر میرزایی؛ گرافیک: رضا وارسته؛ عکاس: دانیال منتظری؛ تصویربردار آیتمها: سپهر میرزایی، امیرحسین باقرپور؛ صدابردار: فرناز فرهنگ؛ دستیار تصویر: زهرا پناهی؛ فضای مجازی: آتنا شکیبا؛ مشاور رسانه: لیلا سلمانی.
«کشیک سلامت» به تهیهکنندگی سهیل سلیمانی کاری از گروه سلامت اجتماعی شبکه سلامت است که هر هفته جمعه ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ روی آنتن میرود.
تکرار این برنامه جمعهها ساعت 23 و شنبهها ساعت 11 است.
مخاطبان «کشیک سلامت» میتوانند از طریق صفحه رسمی برنامه در اینستاگرام به آدرس keshikesalamat@ مطالبات، عکسها، ویدیوها، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را با سازندگان این برنامه در میان بگذارند.
انتهای پیام/