پارک اراضی ارتش تا عید نوروز آماده میشود/ آدم کف خیابانام
شهردار مشهد در مورد پارک اراضی ارتش گفت: امیدوارم اول مهر بخش قدیمی پادگان را تحویل بگیریم و تا عید یک پارک زیبا، قدیمی و نوستالژیک تحویل شهر بدهیم.

ایسنا/خراسان رضوی شهردار مشهد در مورد پارک اراضی ارتش گفت: امیدوارم اول مهر بخش قدیمی پادگان را تحویل بگیریم و تا عید یک پارک زیبا، قدیمی و نوستالژیک تحویل شهر بدهیم.
محمدرضا کلائی، شامگاه گذشته در لایو اینستاگرام که برای پاسخ به پرسشهای شهروندان مشهدی برگزار کرد، درخصوص کوهستان پارک گفت: مالک کوهستان پارک بنیاد شهید بوده است که چند سال قبل به بانک دی واگذار شده و ما با بانک دی وارد گفتوگو شدیم.
زمانی که معامله میخواست انجام شود بنابر یک بررسی که در دستگاه قضایی اتفاق افتاده بود برای ما ابلاغ شد که ظاهرا بخشی از آن در موقوفه وکیل آباد است و باید مالکیت روشن شود.
وی ادامه داد: موقوفه وکیل آباد که بخش عمده آن پارک وکیل آباد است، متولی وقفش بر اساس وقفنامه مرحوم وکیل، شهردار وقت مشهد است و دادستان، تولیت آستان و رئیس شورای شهر نظار وقف هستند که با توجه به این موضوع بحث شده بود که مالکیت آن باید بررسی شود.
در این مورد نظریات حقوقی متفاوت است و ما منتظر اعلام نظر از مراجع حقوقی در این زمینه هستیم.
شهردار مشهد در مورد پارک ارتش تصریح کرد: کار پارک ارتش خیلی پیش رفته است، اما خیلی کند.
نقشهها تدقیق شده و در چند روز آینده به شورای عالی شهرسازی میرود و آنها ابلاغ میکنند و امیدوارم اول مهر بخش قدیمی پادگان را تحویل بگیریم و تا عید یک پارک خوشگل، قدیمی و نوستالژیک تحویل شهر بدهیم.
تصمیم قاطع به اجرای پارک چهل بازه داریم
کلائی در مورد املاک پیرامونی پارک چهلبازه عنوان کرد: تصمیم قاطع داریم پارک چهل بازه را اجرا کنیم.
در یک محدوده دچار مشکل معارض و امثال آن نیستیم و با تفاهم موضوع فضای سبز را میتوانیم جمعبندی کنیم و این مربوط به قطعه قسمت اجرا شده تا پل ستاری است، از پل ستاری تا پل دانشجو بر اساس رای مجموعه ستاد اجرایی، مجموعه کوثر و مالکان آن جا، بخشهای انتفاعی است و بخشهای سبز است.
وی افزود: مصوبهای که ما گرفتیم این است که بخشهای سبز را از هر کس مالکیت آن قطعی شد بر میداریم و بخشهای انتفاعی را هم سعی کردیم به اندازهای باشد که پاسخگوی سهامداران و مالکان آنجا باشد.
اصولا پروژه پارک چهلبازه ما فقط به آن اراضی بهبود کیفیت میدهد و هیچ ربطی به غیر از فضای سبز ندارد.
تنها باعث بهبود اوضاع اراضی کسانی میشود که در تعاونیها هستند و خیلی موضوع معارضی نداریم.
در این پروژه عملیات خاکی گستردهای وجود دارد و امیدواریم در ابتدای کار ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر را و بعد بیشتر هم به کار بگیریم.
شهردار مشهد در مورد پاکبانها بیان کرد: بخشی از مسائلی که درمورد پاکبانها مطرح میشود مربوط به این میشود که اشراف و اطلاع کافی وجود ندارد.
ما حدود ۱۱ هزار همکار داریم که ۸۰۰۰ پاکبان و ۳۰۰۰ در فضای سبز هستند که تمیزی و قشنگی شهر مشهد به خاطر این افراد است.
مجموعه این ۱۱ هزار نفر در قالب پیمانهای خدمات شهری و فضای سبز فعالیت میکنند و رابطه استخدامی مستقیم با ما ندارند.
در گذشته ما به پیمانکارها پول را میدادیم و آنها پرداخت میکردند و گاهی وقتها نارضایتیهایی پیش میآمد؛ چراکه ما پول را به پیمانکار داده بودیم و آنها هم به موقع پرداخت نکرده بودند که حقوق هم با توجه به شرایط اقتصادی سخت حقوق بالایی نیست.
کلائی اضافه کرد: کار دیگر این است که ما حقوق را به طور مستقیم پرداخت کنیم که این کار در حال انجام شدن است.
بخش مربوط به مزایا و امثال آن که ممکن است یک جایی در مزایا مسالهای پیش آمده باشد.
موضوع دیگر حقوقی مانند سنوات است که پرداخت نمیشده است که حق آنهاست و فشار مالی زیادی روی ما میآورد، اما هفته گذشته جمعبندی کردیم تا سنوات را پرداخت کنیم.
در مورد موضوعات رفاهی چون ما رابطه مستقیم کاری با دوستان نداریم و در قالب پیمان هستند نیروی مستقیم شهرداری محسوب نمیشوند و سالها رفاهیات به آنها تعلق نمیگرفته، اما اکنون ما عموما این رفاهیات را در قراردادها دیدهایم وهیچ فرقی بین رفاهیات همکاران خود و همکاران پیمانی نمیبینیم.
در مجموع بر اساس قانون موجود امکان تبدیل وضعیتها وجود ندارد.
شهردار مشهد مورد سازمان آتشنشانی خاطرنشان کرد: آقای عزیزی خیلی ریسک بزرگی کرد و مسئوولیت سازمان مهمی را قبول کرد.
من فکر میکنم امیر عزیزی یکی از بهترین مدیرعاملهای سازمان آتشنشانی خواهد بود.
از همان ابتدا به او گفتم که نیروی انسانی و منابع انسانی سازمان آتشنشانی همه دارایی سازمان است و او هم به این حرفها مسلط است.
آدم کف خیابان هستم
کلائی در پاسخ به یکی از شهروندان که پرسیده بود، فقط از آقای عزیزی گزارش میگیرید که چنین نظری دارید، افزود: خیر اینگونه نیست.من آدم کف خیابانی هستم و معمولا شبها ساعت ۱۲ تا دو که شهر خلوت و آرام است دور میزنم و به ایستگاههای آتشنشانی میروم و با آنها صحبت میکنم و بازخورد آنها را در مورد مدیریت آتشنشانی میشنوم.
در مجموع یک مدیرعامل جوان به زمان نیاز دارد تا برنامههای خود را عملی کند.
وی در مورد اختلاف بر سر اراضی بین شاندیز و مشهد تصریح کرد: در تقسیمات کشوری موضوع شهرستانها مشخص میشود.
از نظر تقسیمات کشور مرز محدودهای بین شهرستان مشهد و شهرستان بینالود وجود دارد.
در طرح جامع مشهد شورای عالی شهرسازی یک مرز محدوده دیگری را برای آن در نظر گرفته است که در واقع محور مهدیه است و این محور حد غربی شهر مشهد است.
شهردار مشهد افزود: موضوع پایانه غرب نیز حد دیگر را تعیین میکند.
این پایانه که راه آهن مشهد گرگان، متروی مشهد گلبهار و خط سه مترو نیز در آنجا قرار خواهد گرفت، یک پایانه تبدیلی خیلی بزرگ است و بعد از آن مرز محدوده را آنجا قرار دادهاند.
میان مشهد و شاندیز سه مرز محدوده وجود دارد
وی اضافه کرد: در واقع ما تا کنون سه مورد برای مرز محدوده داریم.
بین مرز طرح جامع و مرز تقسیمات سیاسی دعوا وجود دارد یا طرفین باید به جمعبندی برسند که طی سالها به نتیجه نرسیدند.
برای من هم به عنوان مدیریت شهری مهم نیست که این مرز کجاست مهم این است که محدوده اختلافی وجود نداشته باشد.
یک عده آدم هم در بخشی از پلاکها زمینخواریهایی انجام دادند و اتفاقی که افتاده این است که یک محدوده توسعه بدون متولی مانده است.
شهردار مشهد اضافه کرد: من بیش از یکسال است به دنبال این قضیه هستم.
این مساله از موضوعات مهمی است که یک سری ابعاد فنی و یکسری بحثهای شهرسازی دارد و یک مساله تقسیمات کشوری هم دارد ولی همه باید در وزارت کشور جمع شود.
آقای استاندار هم چند نامه نوشتهاند و موضوع را پیگیری کردهاند.
در مجموع موضوع حاکمیتی است و از دست ما خارج است.
هزینه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی اجرای یک کیلومتر مترو
کلائی در مورد متروی گلبهار تاکید کرد: متروی گلبهار به شهردار مشهد هیچ ارتباطی ندارد اصولا یک موضوع فنی در حاکمیتی است و مربوط به معاونت عمرانی استاندار و از طرفی شرکت شهر جدید گلبهار میشود.
این یک پروژه دولتی است و تلقی من در مورد این پروژه این است که هنوز زمان خیلی زیادی کار دارد.
در خط دو و سه متروی مشهد درگیر هستیم و پول و انرژی زیادی میگذاریم، اما قیمتها خیلی بالا رفته است.
یک کیلومتر خط مترو تمام شده با تجهیزات در پایان سال ۹۶ هزینه آن ۲۵۰ میلیارد تومان میشد، اما اکنون ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه میبرد.
تصویب طرحهای تفصیلی مشهد تا انتهای سال
وی در خصوص طرحهای تفصیلی مشهد گفت: طرح تفصیلی جنوب غرب توسط شورا تصویب شد و به کمیسیون ماده پنج رفت و طرح تفصیلی جنوب شرق نیز در شورا در حال بررسی است.
حوزه مرکزی نیز حوزه بعدی خواهد بود و سعی میکنیم تا پایان سال ۹۹ طرحهای تفصیلی را به سرانجام برسانیم.
شهردار مشهد در مورد اقدامات شهرداری در رابطه با کرونا بیان کرد: ما یک دستگاه خدمات به عنوان مدیریت شهری هستیم و باید خدمات خودمان و آنچه که در وظایف ما تعریف شده است را انجام دهیم.
چیزی که علاوه بر این من به آن اعتقاد دارم این است که ما هماهنگکننده تمام مسائل در شهر هستیم و به همین منظور وظایف دیگری هم داریم؛ مانند این رکودی که اتفاق افتاد سعی کردیم که در آن جاهایی که میشود تجاری موقت نگیریم، تخفیف دهیم، بخشودگی دهیم و به خانوادههای کمبرخوردار کمک کنیم.
همچنین اگر معتادان متجاهر و کارتنخوابها نیاز به کمک دارند، کمک کنیم.
ضدعفونی به صورت گسترده اثری ندارد
کلائی افزود: البته این مساله کار سختی است و مشکلات شهر مشهد هم زیاد است، اما وظیفه خود میدانیم.
در داستان کرونا هم وظیفه خود میدانیم که کمک کنیم.
در ابتدا وظایفی که به عهده ما گذاشته شد براساس پروتکلهایی بود که در آن زمان دانشگاه علوم پزشکی با دانش آن زمان به آن رسیده بود مانند ضدعفونی معابر، کمک کردن به قرنطینهها و در اختیار گذاشتن فضاهایی برای نقاهتگاهها منتهی در این قضیه ما باید خود را ملزم به هماهنگی با ستاد کرونا بدانیم.
باور من این است که اقدامی را بدون هماهنگی با ستاد انجام ندهیم.
دانشگاه علوم پزشکی معتقد است که ضدعفونی به صورت گسترده اثری ندارد و حتی برخی از طرفداران محیط زیست معتقد هستند که این تاثیر مخرب هم دارد که البته این محل تشکیک است و بحث علمی دارد.
وی اضافه کرد: در مجموع وقتی که ستاد کرونا و دانشگاه معتقد هستند که این کار اثر ندارد، ما این کار را انجام نمیدهیم .
یک جاهایی هم معتقد هستند که باید به یک کلنی رسیدگی کنیم مثلا سه، چهار روز قبل این بحث پیش آمد که سیدی و رضاشهر دو کانونی هستند که باید به صورت جدیتر به آن رسیدگی کنیم که ما ضدعفونی گسترده انجام دادیم.
ما در ضدعفونی وسایل حملونقل عمومی زمان میگذاریم و این کار را انجام میدهیم.
برخی میگویند که مثلا مشهد را ببندید که در این مساله مدیریت شهری نقشی ندارد و باید دولت این کار را انجام دهد.
در یکی، دو بار هم که اضطرارهایی بود، مجبور بودیم خود آقایان را قانع کنیم.
شهردار مشهد در مورد پروژههای ترافیکی شهرداری مشهد نیز بیان کرد: سازمان ترافیک یک مجموعه کارآمد است و تعدادی انسان با دانش در این مجموعه فعال هستند.
گرههایی داشتیم که بچههای سازمان ترافیک خیلی ساده آن را حل کردند؛ به عنوان مثال در تقاطع فرامرز با بلوار جانباز بچههای سازمان ترافیک ایدهای داشتند که در ابتدا به خاطر سادگی به آن توجهی نمیشد، اما انجام دادیم و واقعا من ترافیک زیادی در آنجا ندیدم.
کلائی افزود: نگاه من این است که این موضوع خیلی علمی توسط سازمان ترافیک بررسی میشود.
ما یک راهبرد کلی در موضوعات ترافیکی داریم و آن هم این است که تسهیلکنندهها را روی رینگ پیرامونی انجام دهیم و اعتقاد ما این است که زمانی که مطالعات ترافیک نشان میدهد که آنها نقاط اصلی هستند و اگر راه بیفتند، بخشهای زیادی راه میافتند باید در آنجا تمرکز کرد.
انتهای پیام