تنشهایی که مقصر آن"کرونا" است!
شاید با این صحنه در روزهای کرونایی، زیاد برخورد کرده باشید که در بسیاری از خانوادهها، تا فرزند نیاز به یک سرگرمی و یا وسیلهای برای تخلیه هیجان خود دارد، بلافاصله والدین تبلت یا گوشی موبایل خود را به آنها میدهند، موضوعی که متخصصان روانشناسی، آن را نادرست میدانند و معتقد هستند این اعمال، ناشی از نبود مهارت لازم در زندگی خانوادگی است.

ایسنا/مازندران شاید با این صحنه در روزهای کرونایی، زیاد برخورد کرده باشید که در بسیاری از خانوادهها، تا فرزند نیاز به یک سرگرمی و یا وسیلهای برای تخلیه هیجان خود دارد، بلافاصله والدین تبلت یا گوشی موبایل خود را به آنها میدهند، موضوعی که متخصصان روانشناسی، آن را نادرست میدانند و معتقد هستند این اعمال، ناشی از نبود مهارت لازم در زندگی خانوادگی است.
ذبیح الله حسینی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه کرونا یک فشار روانی بر تمامی افراد جامعه ایجاد کرده است، اظهار کرد: خانوادههایی که در این زمینه آسیبدیده هستند مهارت های لازم زندگی را نمیدانند.
وی با اشاره به اینکه، مهارت حل مسئله، گفتوگو و ارتباط سازنده در کشورمان مهارت هایی است که هنوز در کشورمان به خوبی اجرایی نمیشود، تصریح کرد: این ۲ مهارت از ۱۰ مهارتی بوده که بروز آن را سازمان بهداشت جهانی در روزهای کرونایی، پیشبینی کرده بود.
این روانشناس با بیان اینکه امروزه کرونا یک چالش محسوب می شود و اگر خانوادهای نتوانسته از این چالش عبور کند و دچار آسیبی شده باشد یعنی قدرت تحلیل مسئله آنها پایین است.
حسینی با اشاره به اینکه حل مسئله، راه حلهایی دارد، افزود: به عنوان مثال اگر شما بخواهید یک مسئله را حل کنید اول باید درست آن را برای زندگی خود تعریف کرده باشید.
وی خاطرنشان کرد: در حل مسئله روشی به نام بارش مغزی داریم یعنی هرچه به ذهن ما میرسد را یادداشت کرده و از بین راه حل ها، آن چیزی که احتمال شدنش وجود دارد را انتخاب و مابقی را حذف می کنیم بنابراین خیلی از خانواده هایی که در روزهای کرونایی با چالش رو به رو بودند این حل مسئله در بین آن ها خیلی کم مرسوم بوده است.
این کارشناس اورژانس اجتماعی با اشاره به اینکه در اوایل شیوع بیماری کووید ۱۹، تماس های شهروندان به اورژانس اجتماعی به نسبت بیشتر بود، گفت: بیشترین سوالات مربوط به موضوعات بهداشت خانواده، استرس، اضطراب، مسائل و مشکلات مالی بوده است بنابراین در این ایام سعی میکردیم به شهروندانی که تماس میگرفتند، اطلاعاتی ارائه دهیم تا بتوانند آرامش خود را در این شرایط حفظ کنند.
وی تاکید کرد: به نظر می آید بیشترین دلیلی که کرونا آسیب ها و مشاجره خانواده ها را افزایش داده نداشتن مهارت های زندگی در بین آنها است که از این جهت خانواده هایی داریم که مهارت های زندگی را در مدرسه و خانواده یاد نگرفتند وطبیعتا این مهارت ها را نمی توانند در بین خانواده های خود نهادینه کنند.
کرونا خواسته های بعضی از فرزندان را برآورده نمیکند
این روانشناس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کودکان می توانند علت درگیری والدین محسوب شوند یا خیر، گفت: نمیتوانیم بگوییم صرفاً کودکان دلیل درگیری والدین هستند بلکه آن ها تشدید کننده مشاجرهها یا اختلافات خانوادگی محسوب می شوند چرا که مشکلات اقتصادی و نداشتن مهارت های حل مسئله در بین خانواده ها از عوامل مهم این موضوع است.
حسینی با بیان اینکه در شرایط کرونایی بعضی از خانواده ها به دلایل مختلف نتوانستند خواستههای فرزندانشان را برآورده کنند، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا بچه ها مجبور بودند در خانه بمانند، آنها در این شرایط نیاز به بازی و سرگرمی داشتند و خانوادهها باید طوری با فرزندانشان رفتار کنند که آن ها در این روزها دچار استرس و اضطراب نشوند.
وی افزود: معمولاً اگر فرزندی در جامعه، خواستهای داشته باشد، پدر و مادرها تبلت و گوشی موبایل خود را برای برآورده کردن خواستههایشان در اختیار آنها قرار می دهند تا بتوانند به هر نحوی آن ها را سرگرم کنند.
این کارشناس ارشد روانشناسی می گوید که وقتی فرزند وارد فضای مجازی می شود ناخودآگاه با کانال هایی که متناسب با سن آنها نیست، مواجه میشود که این خود، آسیب های جدی برای آینده کودک دارد و لازم است پدر و مادر به جای دادن گوشی یا تبلت به فرزندان، با آن ها به گفتوگو بپردازند.
آموزش؛ تنها راه افزایش مهارت های زندگی!
حسینی با بیان این که از بعد روانشناختی برای افزایش سطح مهارت های زندگی راهی جز آموزش نداریم، گفت: آموزش مهارت های زندگی باید از طریق رسانه ها به ویژه صدا و سیما، مدرسه یا دانشگاه اجرا شود و در اختیار مردم قرار گیرد تا بتوان آسیب های اجتماعی که جامعه با آن رو به رو است، را کاهش داد.
انتهای پیام