راهبرد کشورها برای برگزاری آزمونهای سرنوشتساز در دوران کرونا
سیستمهای آموزشوپرورش در سراسر جهان در تلاش هستند تا در برابر شیوع غیرمنتظره بیماری همهگیر کووید -19 واکنش نشان دهند. از 9 آوریل 2020، 188 کشور اقدامات لازم را برای اجرای تعطیلی موسسات آموزشوپرورش در سراسر کشور، از مهدکودک گرفته تا مدارس، دانشکدههای آموزش فنی و حرفهای یا دانشگاه در نظر گرفتهاند. حدود 1.58 میلیارد دانشآموز خارج از مدارس هستند که نماینده 91.3 درصد از کل یادگیرندگان ثبتنامشده در جهان هستند و وضعیتی بیسابقه در تاریخ آموزش را نشان میدهند.

ایسنا/خراسان رضوی سیستمهای آموزشوپرورش در سراسر جهان در تلاش هستند تا در برابر شیوع غیرمنتظره بیماری همهگیر کووید -19 واکنش نشان دهند.
از 9 آوریل 2020، 188 کشور اقدامات لازم را برای اجرای تعطیلی موسسات آموزشوپرورش در سراسر کشور، از مهدکودک گرفته تا مدارس، دانشکدههای آموزش فنی و حرفهای یا دانشگاه در نظر گرفتهاند.
حدود 1.58 میلیارد دانشآموز خارج از مدارس هستند که نماینده 91.3 درصد از کل یادگیرندگان ثبتنامشده در جهان هستند و وضعیتی بیسابقه در تاریخ آموزش را نشان میدهند.
به گزارش بخش آموزش یونسکو، با توجه به تعطیلی طولانی و گسترده مدارس، دانشگاهها و سایر موسسات آموزشی و تغییر رویه به یادگیری از راه دور در بسیاری از کشورهای جهان، یک سوال اساسی که تصمیمگیرندگان و سیاستگذاران با آن روبرو هستند، درباره نحوه مدیریت ارزیابیهای بهموقع و امتحانات، بهخصوص مواردی است که مربوط به سطح پایانی، امتحانات نهایی، امتحانات ورودی دانشگاه و آزمونهای استخدامی و درباره چگونگی پایان سال تحصیلی است.
این موارد امتحانات و ارزیابیهای سرنوشت سازی هستند، آزمونهایی که با گذراندن آنها دانشجو امکان ورود به یکپایه بالاتر یا مجوز فارغالتحصیلی را دریافت میکند.
در بیشتر موارد، این ارزیابیها، آزمونهایی استاندارد باقابلیت پاسخگویی بالا هستند و در بعضی دیگر نیز با ارزیابی عملکرد معلمان و بودجه مدرسه مرتبط است.
آنها نمایانگر یک چالش بزرگ برای سیاستگذاران هستند، زیرا وقفه در این امتحانات، تاخیر در تصمیمگیری در مورد پیشرفت دانشجو، صدور گواهینامه، صلاحیت و فارغالتحصیلی را به دنبال دارد، بنابراین پیامدهای مهمی برای ورود به آموزش عالی و بازار کار، کیفیت و برابری نتایج یادگیری و عدالت در شرایط بهدستآمده، دارد و عواقب طولانیمدتی بر پیشرفت دانش آموزان و فراگیران در زندگی و نیز تاثیر گستردهتر اقتصادی - اجتماعی بر اقتصادها و جوامع به دنبال خواهد داشت.
کشورها برای مقابله با این شرایط، راهبردهای مختلفی ازجمله سازماندهی امتحانات با برنامههای ویژه، لغو کردن، به تعویق انداختن یا برنامهریزی دوباره، ارزیابی آنلاین و معرفی رویکردهای جایگزین برای امتحانات و اعتبار سنجی یادگیری و در بسیاری از موارد، ترکیبی از آنها را اتخاذ میکنند.
در این گزارش، تصویری از تصمیمات گرفتهشده توسط کشورها با توجه به امتحانات مهم و ارزیابیهای زمانبندیشده در این زمینه خاص ارائهشده است.
تلاش شده است تا بیشتر کشورها و سرزمینهای جهان را شامل شود.
مروری بر راهبردهای مختلف اتخاذشده توسط کشورها
برگزاری امتحانات طبق برنامهریزی و اعلام قبلی
درحالیکه اکثر کشورها در جهان تصمیم به لغو یا به تعویق انداختن امتحانات دارند، برخی از کشورها برای برگزاری امتحانات پایان سال، با اقدامات خاصی برای اطمینان از ایمنی و سلامتی دانش آموزان و معلمان در محل تصمیم میگیرند.
از تاریخ سوم آوریل، بسیاری از کشورهای منطقه عربی، امتحانات ملی بهویژه امتحانات کنکور سراسری و بهخصوص امتحانات نهایی مدرسه (کلاس 12) را لغو نکردند و از آن چشمپوشی نکردهاند.
قرار بود این امتحانات در داخل مدارس یا مراکز آموزشی با مقیاسهای بالای بهداشتی و استریلیزه انجام شود.
بهعنوانمثال مصر، اردن، مراکش، فلسطین و سوریه هنوز به تاریخ اعلامشده این امتحانات توجه میکنند.
در آلمان، برخی از مناطق اعلام کردند که امتحانات پایان دوره متوسطهAbitur برگزار میشود و مدارس موظفند اقدامات ایمنی را انجام دهند تا خطر سرایت را به حداقل برساند.
از طرف دیگر فنلاند تصمیم گرفت که برنامه آزمون ورودی دانشگاه که تنها آزمون استاندارد در سطح ملی است را برای دانش آموزان دوره متوسطه بالاتر را در سال آخر خود سختتر کند.
همچنین دانشجویان شانس تکرار امتحانات را برای مدت نامحدود دارند.
امتحانات ورودی دانشگاهها لازم بود بهگونهای برگزار شود که فاصله فیزیکی کافی بین متقاضیان وجود داشته باشد، بهداشت و اقدامات دیگر برای جلوگیری از شیوع عفونت در نظر گرفتهشده است.
مجارستان در حال حاضر برنامهای برای لغو امتحانات ورودی ندارد، اگرچه در صورت لزوم آنها به تعویق میافتند.
در ایتالیا، وزیر آموزش عمومی اعلام کرد که تصمیم دارد در مورد امتحانات در اسرع وقت تصمیم بگیرد، اما تا به امروز امتحانات دولتی لغو نشده و به تعویق نیفتاده است.
در فرانسه، آزمون ملی استخدام معلمان که انتظار میرفت بین ژوئن و جولای برگزار شود، با توجه به تحولات وضعیت کووید-19 تغییر خواهد کرد.
در لوکزامبورگ، امتحانات نهایی متوسطه در تاریخهای پیشبینیشده برگزارمی شود.
در لهستان، تاکنون دولت اعلام کرده است که نیازی به تغییر تقویم سال تحصیلی نیست.
بااینحال، دولت در مورد مبارزه با ویروس کرونا این امکان را به وزیر آموزش ملی برای سازماندهی مجدد سال تحصیلی، ازجمله تاریخ امتحان میدهد.
در اسلوونی هنوز هیچ تصمیمی در مورد به تعویق انداختن امتحانات نهایی یا تمدید تقویم مدرسه اتخاذ نشده است.
در منطقه آفریقا، اریتره فعالیتهای دانشگاهی مرتبط به امتحانات نهایی ملی را ادامه داد.
سیرالئون نیز امتحانات را ادامه میدهد.
گروهی از کشورها در آسیا و اقیانوسیه نیز اعلام کردهاند که امتحانات سرنوشتساز ادامه خواهند یافت.
در نیوزیلند که سال تحصیلی با سایر کشورها در نیمکره جنوبی هماهنگ است، قرار است امتحانات در ماه نوامبر مطابق برنامه و بهصورت دیجیتالی برگزار شود.
در تایلند امتحانات مهم پایه 12 تا 20 مارس برگزارشده است.
اقدامات پیشگیرانهای در محل آزمون برای اطمینان از ایمنی از آزمون دهندگان و کارکنان آموزشی که مسؤولیت این مرکز آزمون را بر عهدهدارند، اعمال شد.
در قزاقستان وزیر آموزش و علوم بهطور رسمی این موضوع را اعلام کرد که امتحانات لغو نمیشود و به تعویق نمیافتد و هیچ تغییری در برنامه فعلی ایجاد نمیشود، حتی اگر برنامه آموزش به یادگیری از راه دور تغییر کرده باشد.
چندین کشور در آمریکای لاتین امتحانات پایانی را مطابق تقویم سالیانه برگزار میکنند.
بااینوجود، برزیل قبل از بحران اعلام کرد که آزمون ملی دبیرستان سال 2020 بهصورت دیجیتالی و کاغذی انجام میشود، درحالیکه ساختار امتحان تغییر نخواهد کرد.
در کلمبیا آزمون ورودی به آموزش عالی، طبق تقویم آموزشی حفظ شد، اما با توجه به شرایط میتوانست به تعویق بیفتد.
کاستاریکا نیز آزمون ارزیابی ملی جهت صدور گواهینامه و ارتقاء از پایهای به پایه دیگر را حفظ خواهد کرد.
اگر این آزمون به تعویق بیفتد، عواقب قابلتوجهی برای سیستم آموزشوپرورش به وجود خواهد آمد، زیرا هیچ اطلاعاتی برای سیستم متمرکز در مورد مدیریت رتبهبندی دانش آموزان و تصمیمگیری در مورد ارتقاء دانش آموزان وجود نخواهد داشت.
امتحانات در ماه ژوئن برگزار میشود و بدون تصمیم رسمی، شاید به تعویق بیفتد.
لغو امتحانات
یکی از موثرترین اقدامات دولتها، لغو امتحانات سرنوشتساز است.
بسیاری از کشورها با توجه به تاثیری که بیماری همهگیر بر توانایی دانش آموزان در حفظ مستمر یادگیری دارد، نگرانیهایی راجع به شرایط نامناسب امتحانات در صورت شرکت دانش آموزان مطرح کردهاند.
در منطقه اروپا و آمریکای شمالی، ایرلند تصمیم گرفت آزمونهای عملکرد شفاهی و عملی امتحانات دولتی که در ابتدا قرار بود برگزار شود را لغو کند.
در فرانسه نخستوزیر و وزیر آموزشوپرورش اعلام کردند با توجه به شرایط موجود، امکانپذیر نیست دانش آموزان دبیرستانی، امتحانات کارشناسی را در شرایط عادی در ماه ژوئن یا حتی جولای بگذرانند.
این آزمونها باید به شکلی جدید و فقط بر اساس ارزیابی مداوم برگزار شوند و با استفاده از نمرات سه ترم اول و نمرات بهدستآمده در دوره قرنطینه حساب نمیشود.
نروژ تصمیم گرفت بیشتر امتحانات ملی را برای دوره راهنمایی و دبیرستان لغو کند.
وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده است که در عوض مدارس، ارزیابی مداومتری ارائه میدهند تا معلمان بهترین مبنای ممکن برای تعیین نمرات را داشته باشند.
اولویت این است که اطمینان حاصل کنیم که هر دانشآموز فارغالتحصیل میشود و میتواند تحصیلات خود (یعنی آموزش عالی) را ادامه دهد.
در هلند هم مشابه نروژ امتحانات لغو شد.
آزمون استعداد آموزشگاهی سوئد که قرار بود در تاریخ چهارم آوریل برگزار شود، لغو شد.
لغو این آزمون پیامدهایی را برای ورود به دانشگاههای مختلف و برنامههای دانشگاه به همراه خواهد داشت.
در حال حاضر دولت در کنار شورای آموزش سوئد در حال انجام اقدامات احتمالی است (برای مثال افزایش امکان پذیرش بر اساس نمرات).
در انگلستان، امتحانات مدرسه ازجمله گواهینامه عمومی آموزش متوسطه و سطح A که بهطورمعمول در ماههای مه و ژوئن برگزار میشود، لغو شد.
دولت متعهد است که برای دانشآموزانی که قرار بود امسال این امتحانات را بدهند، یک سیستم مناسب و قوی و جبران خسارت ایجاد کند تا اطمینان حاصل شود که آنان صلاحیتهای موردنیاز خود را بهموقع دریافت کنند.
در اسلواکی، در مورد امتحانات کشوری، قسمت کتبی امتحانات نهایی لغو شده و امسال برگزار نمیشود.
"آزمون 9" (آزمون کتبی برای افراد 15 ساله) در این سال تحصیلی نیز لغو شده است.
دولت فدرال ایالاتمتحده اعلام کرد که ایالتها مجاز خواهند بود آزمونهای استانداردشده با حکم فدرال را در مدارس برای سال تحصیلی 2019تا2020 لغو کنند.آزمونهای پذیرش کالج SAT تا ماه مه لغو شد.
به همین ترتیب، کنکور بینالمللی کارشناسی لغو میشود، اما دانش آموزان با توجه به کارهای کلاسی خود مدرک دیپلم یا گواهی دوره دریافت میکنند.
اندونزی امتحان ملی برای پایان سال تحصیلی در دوره راهنمایی و دبیرستان را لغو کرد.
در ژاپن امتحانات دانشگاهی (برای دانشگاههای دولتی) معمولا از دو مرحله تشکیل میشود.
مرحله اول، شامل آزمون ورودی دانشگاه توسط مرکز ملی است که مطابق برنامه، در ژانویه سال 2020 برگزار شد.
برای دانشگاههای دولتی، نتایج پذیرش مبتنی بر ترکیبی از نمرات این آزمون و دور دوم امتحاناتی است که بهطور جداگانه توسط هر دانشگاه برگزار میشود.
به دنبال درخواست وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری (MEXT) ، صادرشده در 30 ژانویه و 7 فوریه، برخی دانشگاهها آزمونهای خاص خود را لغو کردند.
در آن موارد، دانشگاهها بر اساس نمرات آزمون مرکز ملی، در موردپذیرش تصمیمگیری کردند.
اما بیشتر امتحانات ورودی دانشگاهها مطابق برنامه با اقدامات اضافی برای محافظت از آزمون دهندگان برگزارشده است.
بنابراین تاثیر کلی کووید-19 در امتحانات ورودی دانشگاه در سال تحصیلی 2019تا2020 محدود بود.
در حال حاضر بحث در مورد چگونگی اطمینان از عدالت در امتحانات دانشگاه 2020تا 2021 در حالی وجود دارد که مدارس قرار است در برخی مناطق کشور بازگشایی شوند، درحالیکه مدارس همچنان در مناطق آسیبدیده بسته هستند.
در اوگاندا، وزارت تمام امتحانات را در طول بحران به حالت تعلیق درآورده است زیرا برخی دانشجویان فاقد زیرساخت برای امتحان دادن هستند.
امتحانات رسمی یا پایانترم در پایانترم وجود نخواهد داشت.
برنامهریزی مجدد یا تعویق امتحانات
چندین کشور در منطقه اروپا و آمریکای شمالی تصمیم به تعویق برخی از امتحانات سرنوشتساز خود گرفتهاند.
برای مثال، در اتریش، تاریخ شروع امتحان ورودی دانشگاه و دیپلم به 19 مه 2020 موکول شد.در بلغارستان، تاریخ انجام ارزیابیهای ملی و امتحانات ورودی دانشگاههای کشور به بعد از دوره وضعیت اضطراری افتاد.
وزارت آموزش و علوم آماده است تا این تاریخها را تغییر دهد و همچنین محتوای تدریس را در کلیه مدارس تطبیق دهد.
در استونی امتحانات مقدماتی و پایانی متوسطه که برای ماه آوریل برنامهریزیشده بود، به تعویق افتاد.
در فرانسه، وزارت آموزشوپرورش اعلام کرد آزمونهای کتبی مسابقات کشوری که ابتدا در ماه آوریل و مه امسال تعیینشدهاند، تا پایان ماه مه به تعویق میافتند و سازماندهی مجدد میشوند.
این تعویق هم شامل امتحانات ورود به "مدارس بزرگ" است و هم برای کسانی است که برای دسترسی به سال دوم تحصیلات پزشکی در دانشگاهها برنامهریزی کردهاند.
در آلمان نیز برخی مناطق امتحانات را به تعویق انداختهاند.
در یونان دوره تقاضانامه برای امتحانات ورود به آموزش عالی ممکن است در تابستان یا سپتامبر به تعویق بیفتد.
در ایرلند بحثهایی برای به تعویق انداختن مجوز امتحانات نهایی برای چند ماه در نظر گرفتهشده است که در ابتدا برای ژوئن سال 2020 برنامهریزیشده بود و همچنین موعد شروع سال تحصیلی بعدی موسسات آموزش عالی را به تعویق انداختهاند.
لتونی، امتحانات زبانهای خارجی برای پایه دوازدهم را به تعویق انداخت.
در لیتوانی، تاکنون تاریخ امتحانات فارغالتحصیلی که برای ماه آوریل تعیینشده بود، به ماه مه و ژوئن (تا پایان ژوئن 2020) منتقل شد.
در مالت امتحانات سطح A تا ماه سپتامبر به تعویق افتاد.
در هلند، در برخی موارد خاص، دانش آموزان دوره متوسطه که در سال آخر تحصیلات خود هستند و به دلیل بیماری همهگیر قادر به فارغالتحصیلی بهموقع نیستند، مجاز به ثبتنام در آموزش عالی هستند.
در اسپانیا امتحانات رسمی ورود به دانشگاه به تعویق افتاده و بهصورت آزمایشی بین 22 ژوئن و 10 جولای برگزار میشود.
در اسلواکی، در مورد امتحانات کشوری، ضمن اینکه بخش کتبی امتحان پایانی مدرسه لغو شده است، قسمت شفاهی امتحان باید حداکثر دو هفته پس ازسرگیری تدریس برگزار شود.
در ایالاتمتحده، آزمایش کالج آمریکایی (ACT) لغو نشده است بلکه به تعویق افتاد.
سرانجام، استونی، فنلاند و ترکیه نیز اعلام کردند که امتحانات مهم خود را به تعویق میاندازند.
بهطورکلی، آزمونهای گواهینامه پایه متوسطه به دلیل تهدید کووید-19 در سراسر غرب آفریقا (نیجریه، غنا، سیرالئون، گامبیا و لیبریا) به حالت تعلیق درآمد و دوباره موردبررسی قرار گرفت.
علاوه بر این در کامرون، وزارت آموزش متوسطه گفت که در مورد تقویم امتحان عدم قطعیت وجود دارد و در صورت بهبود وضعیت بهداشتی، در حال تدوین یک برنامه اضطراری است.
کشورهای دیگر مانند آنگولا، بورکینافاسو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، گامبیا، غنا، گینه، نیجریه، لیبریا، سیشل، تانزانیا و توگو از تعویق امتحانات خبر دادهاند.
در منطقه عربی نیز چندین کشور ازجمله الجزیره، تونس، سودان، عراق (بخش کردستان عراق)، عمان و لبنان تصمیم به تعویق برخی از جلسات امتحان گرفتهاند.
بهطور مشابه، در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، جایی که اولین مرکز واقعه همهگیر کووید-19 رخ داد، برخی کشورها تصمیم به تعطیلی مدارس سراسر کشور تا 19 فوریه گرفتند.
کامبوج امتحانات ملی پایه 9 و 12 را به تعویق انداخت.
در چین امتحانات ورودی دانشگاه، که تقریبا 10 میلیون دانشجو در سال در این آزمون شرکت میکنند را با یک ماه تاخیر برگزار کرد.
هنگکنگ آزمون مدرک دیپلم آموزش متوسطه خود را به مدت یک ماه به تعویق انداخت تا اقدامات احتیاطی بهداشتی را رعایت کند.
در هند، ایران، کره، مالزی، فیلیپین و تایلند امتحانات مهم کشوری به تعویق افتاد.
کشورهای دیگری مانند ازبکستان، ویتنام، بنگلادش، فیجی، اندونزی، مغولستان، نپال، پاکستان، پالائو، ساموآ، سنگاپور، سریلانکا و تونگا نیز از تعویق امتحانات خبر دادهاند.
سرانجام، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب، کلمبیا تصمیم گرفتند که امتحانات دولتی به تعویق بیفتد و در حال بررسی گزینههایی برای برنامهریزی مجدد هستند.
در کاستاریکا و اکوادور نیز امتحانات سرنوشتساز به بعد موکول شد.
برگزاری امتحانات سرنوشتساز بهصورت آنلاین
کشورها تصمیم گرفتهاند که برخی از امتحانات را بهصورت آنلاین سازماندهی کنند.
این گزینه ممکن است چالشبرانگیز باشد زیرا به سازماندهی جدید امتحانات و حداقل رایانهای برای هر دانشجو و پهنای باند کافی نیاز دارد.
در منطقه اروپا و آمریکای شمالی و در انگلستان، دانشگاههای آکسفورد و کمبریج تصمیم گرفتهاند امتحانات تابستانی را بهصورت آنلاین انجام دهند.
بهعلاوه، در ایالاتمتحده، بلژیک و ایتالیا نیز امتحانات بهصورت آنلاین برگزار میشود.
در استونی جلسه دفاعیه از پایاننامه دکتری نیز بهصورت آنلاین برگزار شد.
در منطقه عربی، مطابق اطلاعات گزارششده، مصر اعلام کرد که امتحانات ملی برای پایههای 11 و 12 بهصورت آنلاین و بدون تعویق انجام میشود و خاطرنشان کرد که امتحانات فقط مواردی را شامل میشود که قبل از تعطیلی مدارس تدریس دادهشدهاند.
آمریکای لاتین و کارائیب، مکزیک و ونزوئلا اعلام کردند که چنین اقداماتی انجام دادهاند.
به همین ترتیب، در منطقه آسیا و اقیانوس آرام، میانمار و پاکستان همچنین اظهار کردند که امتحانات بهصورت آنلاین انجام میشود.
معرفی رویکردهای جایگزین برای امتحانات و اعتبار سنجی یادگیری
سرانجام، برخی از کشورها، در زمینههای مشخص، تصمیم گرفتند رویکردهای جایگزین برای امتحانات و اعتبار سنجی یادگیری مانند کاهش تعداد امتحانات، اصلاح قالب آزمون، ارزیابی میزان یادگیری دانشجو را بدون نتایج آزمون معرفی کنند.
بهعنوانمثال، آنگولا، هند، اندونزی، مالت، مکزیک، میکرونزی، مغولستان، مراکش، پالائو، تایلند، تونگا و ونزوئلا اتخاذ راهبردهای جایگزین را گزارش کردهاند.
در مصر ، امتحانات پایه 9 با پروژههای تحقیقاتی جایگزین شده و فرانسه نیز همین روند را اجرا کرده است.
مکزیک جایگزین ارزیابی جبرانی برای آزمونها را ارائه کرد.
سایر کشورها تصمیم گرفتند تعداد امتحانات و محتوای یادگیری را کاهش دهند (بهعنوانمثال اکوادور و ویتنام) و از برخی از مواد مورد تدریس چشمپوشی کنند.
ایتالیا در نظر دارد، در صورت عدم بازگشایی مدارس، امتحانات پایان سال را فقط با یک آزمون شفاهی جایگزین کند.
برخی از کشورها (بهعنوانمثال عمان) در حال استفاده از نمرات ترمهای قبلی، ارزیابی معلمان و ارزیابی خود دانش آموزان هستند که شاید ازنظر عدالت و برابری سوالاتی را به وجود آورد.
در بوتان با توجه به اینکه بیشتر دانش آموزان در مناطق روستایی با دسترسی محدود به اینترنت و رسانه هستند، امتحانات استاندارد در برنامه درسی اقتباسی توصیه نمیشود.
امتحانات یکبار در برنامه درسی منظم انجام میشود.
کلاسها با توجه به طول مدت تعطیلی مدرسه و تاریخ بازگشایی مدرسه، از طریق برنامه درسی کامل یا برنامه درسی اولویتبندی یا اقتباسشده از سر گرفته میشوند.
در انگلستان، روند نمرات محاسبهشده طیف وسیعی از شواهد را شامل میشود.
در ازبکستان، درحالیکه هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است، وزارت آموزشوپرورش در حال بررسی حالتهای جایگزین آزمون (آزمون خانگی، امتحان آنلاین یا یکپارچه با امتحانات ورودی دانشگاه) در صورت تعطیلی طولانی مدرسه است.
در دانمارک مقررات کافی اتخاذشده است تا اطمینان حاصل شود که دانش آموزان بیشترین بهره را از آموزشوپرورش میبرند و اتخاذ روشهای جایگزین، بر پیشرفت آنان کمترین تاثیر را میگذارد.
تصمیماتی در مورد برقراری لغو، تعویق، بهصورت آنلاین یا معرفی رویکردهای جایگزین برای امتحانات و اعتبار سنجی یادگیری در کشورها وجود دارد.
توجه به تصمیمگیریهایی که از این تجزیهوتحلیل سریع مشخصشده است، بیشتر و مهمتر از همه، بر ایمنی، تندرستی و سلامت عاطفی و اجتماعی دانش آموزان و کارکنان آموزشی استوار است.
در صورت برگزاری امتحانات در محل، باید اقدامات بهداشتی مناسب (مثلا ضدعفونی کردن، ماسک، فاصله فیزیکی) مطابق با دستورالعملهای مقامات بهداشت ملی، انجام شود.
صرفنظر از اینکه امتحانات خاصی، برگزار شوند، به تعویق بیفتند، دوباره برنامهریزی و در محل برگزار شوند یا بهصورت آنلاین اجرا شوند، یا اینکه این امتحانات، لغو شده و بهصورت ارزیابی مستمر یا روشهای جایگزین برای امتحانات و اعتبار سنجی یادگیری اجرا شوند، باید با توجه به برابری، عدالت و شمول تصمیمها گرفته شوند.
انتهای پیام