خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 18 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

احداث دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو مزیت های صادراتی را دو چندان می کند

ایسنا | استان‌ها | سه شنبه، 07 مرداد 1399 - 09:34
معاون لجستیک و حمل و نقل منطقه آزاد ماکو گفت: دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در تبدیل این منطقه به هاب تجارت بین المللی و قطب تولید و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ایفا خواهد کرد.
لجستيك،دهكده،منطقه،كشاورزي،حمل،ريلي،آزاد،ماكو،توسعه،چين،مسير ...

ایسنا/آذربایجان غربی معاون لجستیک و حمل و نقل منطقه آزاد ماکو گفت: دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در تبدیل این منطقه به هاب تجارت بین المللی و قطب تولید و صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی ایفا خواهد کرد.
مهدی صفری مقدم در گفت و گو با ایسنا با تاکید براینکه، با برقراری اتصال ریلی تبریز-کارس، مسیر ریلی عبوری از ایران سریعترین گزینه حمل بار بین شرق آسیا و جنوب و مرکز اروپا خواهد بود، افزود: زمان حمل ریلی بار از چین به اروپا تقریبا یک سوم زمان حمل دریایی بوده و برای کالاهای با ارزش افزوده بالا توجیه پذیر و اقتصادی است.
وی در ادامه افزود: علاوه بر مسئله زمان حمل، چین برای توسعه مناطق غربی و کمتر توسعه یافته خود که از بنادر شرقی این کشور فاصله زیادی دارند، استراتژی تبادل زمینی مواد اولیه و کالا را در نظر دارد و از این حیث طرح توسعه مجموعه ای از کریدورهای زمینی را در قالب ابتکار کمربند و جاده دنبال می کند و در این میان کریدور ریلی عبوری از ایران اقتصادی ترین مسیر تبادل ریلی کالا بین چین و جنوب و مرکز اروپاست.
صفری مقدم با بیان اینکه فعال شدن این مسیر و بهره برداری از آن مستلزم احداث راه آهن تبریز- کارس به عنوان حلقه مفقوده اتصال یکپارچه ریلی بین چین و اروپاست، تاکید کرد: با اتصال ریلی تبریز به کارس که هم اکنون مطالعات طراحی مسیر آن با همکاری دو کشور ایران و ترکیه در مراحل نهایی قرار دارد، منطقه آزاد ماکو در جوار شاهراه تراتزیتی چین به اروپا قرار گرفته و با بهره بردن از مزیتهای لجستیکی در کنار مزایای قانونی مناطق آزاد، جمعیت ۲۰۰ هزار نفری و دسترسی به نیروی کار و انرژی ارزان، قابلیت تبدیل شدن به هاب تولید و تجارت و ایفای نقش جدی در زنجیره تولید جهانی کالا را پیدا خواهد کرد.
وی با اشاره به جانمایی دهکده لجستیک در نزدیکی فرودگاه و قرار گرفتن آن در مسیر ترانزیت یکپارچه ریلی چین به اروپا گفت: با هم‌افزایی مزیتهای لجستیکی و حمل و نقل ترکیبی و ظرفیتهای ترانزیتی این مسیر ریلی و در کنار آن بهره بردن از مزیتهای قانونی و استعدادهای ذاتی منطقه، دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو در آینده نقش محوری در توسعه منطقه ایفا نموده و موتور محرک رشد و توسعه تجاری، صنعتی و کشاورزی منطقه آزاد ماکو خواهد شد.
معاون لجستیک و حمل و نقل منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه محدوده در نظر گرفته شده برای دهکده لجستیک در مجاورت اراضی پایاب سد کرم‌آباد قرار گرفته است، افزود: قرار گرفتن دهکده لجستیک در مجاورت فرودگاه و شاهراه ترانزیت ریلی چین به اروپا از یکسو و نزدیکی به اراضی پایاب سد کرم آباد و دسترسی به آب فراوان و خاک غنی از سوی دیگر، ظرفیتهای فراوانی برای توسعه فعالیت­های کشاورزی صنعتی و سرمایه گذاری در زمینه لجستیک کشاورزی اعم از سورتینگ، بسته بندی، سردخانه و صنایع تبدیلی کشاورزی در دهکده لجستیک ایجاد نموده و مزیتهای صادراتی منطقه آزاد ماکو در زمینه کشاورزی، شیلات و دامپروری را دو چندان خواهد کرد.
صفری مقدم با بیان اینکه موضوع کلیدی در لجستیک کشاورزی به حداقل رسیدن ضایعات محصول در فرایند حمل است، ادامه داد: با قرار گرفتن دهکده لجستیک در مجاورت اراضی پایاب سد کرم آباد که به منظور توسعه کشاورزی صنعتی در منطقه در نظر گرفته شده و اقدامات زیرساختی لوله کشی و انتقال آب به این اراضی در دست انجام است، محصولات کشاورزی در کمترین فاصله ممکن و با حداقل هزینه و ضایعات به خدمات مطلوب و استاندارد لجستیک کشاورزی و صنایع تبدیلی فعال در دهکده لجستیک دسترسی داشته و بدون نیاز به هرگونه حمل و نقل مازاد و با حداقل هزینه امکان ارسال به بازارهای داخلی و بین‌المللی را از طریق هوایی، ریلی و جاده‌ای خواهند داشت که به این ترتیب دهکده لجستیک زمینه توسعه و شکوفایی سرمایه­گذاری در کشاورزی صنعتی و صنایع تبدیلی کشاورزی را در منطقه فراهم خواهد نمود.
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه در حال رایزنی و دریافت پیشنهاد از مجموعه ای از مشاورین داخلی و بین المللی مجرب در زمینه برنامه ­ریزی و توسعه مراکز لجستیک در اروپا و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس هستیم ابراز امیدواری کرد: به زودی فرایند انتخاب و عقد قرارداد مشاور به اتمام رسیده و قبل از پایان سال جاری مطالعات طرح جامع دهکده لجستیک منطقه آزاد ماکو تهیه و طرح­ های سرمایه­ گذاری در زیربخش­ های آن جهت جذب سرمایه­ گذاران داخلی و خارجی ارایه گردد.
وی در تشریح فرصت های سرمایه گذاری در این حوزه افزود: این دهکده دارای چندین زون شامل زون خدمات حمل و نقل و لجستیک و ترمینال­های حمل ونقل ترکیبی و چندوجهی، زون انبارها و محوطه های دپوی کانتینری و دپوی فله و مخازن، زون صنایع مونتاژ، بسته­ بندی و خدمات ارزش افزوده لجستیکی، زون لجستیک کشاورزی و صنایع تبدیلی و غیره است که جزئیات آن پس از تدوین طرح جامع دهکده لجستیک اعلام و جهت سرمایه گذاری علاقمندان به فعالیت در این حوزه فراخوان خواهد شد.
صفری مقدم با بیان اینکه سرمایه‌گذاری دهکده لجستیک توسط بخش خصوصی اعم از سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقمند به فعالیت در این حوزه انجام می شود، اظهار کرد: سرمایه­ گذاری در دهکده لجستیک در دو سطح سرمایه­ گذاری زیربنایی و سرمایه­ گذاری در محوطه­ های اختصاصی صورت می گیرد.
انتهای پیام