اتصال توس به مشهد باعث رانتخواری میشود؟
رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا اتصال توس به مشهد باعث رانتخواری میشود، اظهار کرد: طرح منفصل منطقه توس سال 92 مصوب شد و به ما ارتباطی ندارد و افرادی که در این سال مصوب کردند، باید پاسخ دهند.

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه آیا اتصال توس به مشهد باعث رانتخواری میشود، اظهار کرد: طرح منفصل منطقه توس سال 92 مصوب شد و به ما ارتباطی ندارد و افرادی که در این سال مصوب کردند، باید پاسخ دهند.
محمدرضا حیدری امروز، اول مردادماه در لایو اینستاگرامی با اعلام این خبر افزود: ما تنها کاری که انجام دادیم گفتیم که در این سال توس را به مشهد ملحق کردید، حالا به مردم جواب دهید.
زمانی که مردم در این طرح قرار میگیرند، باید به آنها جواب داد.
چرا از آن سال تاکنون مسکن و شهرسازی جواب ندادند تا شهرداری بتواند به مردم جواب دهد.
وی ادامه داد: طرح تفصیلی طرحی است که جزئیات، محورها و خدمات را در طرح منفصل که در گذشته تعیین تکلیف شده، بیان میکند و اگر فرضی برای رانت خواری و مباحث دیگر وجود دارد مربوط به گذشته است و ما فقط پیگیری کردیم که حالا طرح را مصوب کردید، جوابگو باشید و تکلیف مردم را مشخص کنید.
رئیس شورای شهر مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر مصوباتی که قرار است برای دیوارهای دانشگاه فردوسی محقق و منجربه حذف آنها شود، اظهار کرد: در ابتدا باید گفت که دیوارهای دانشگاه فردوسی حذف نشده است و همانطور که میدانید شورای شهر مشهد بعد از 13 سال مطالعاتی مربوط به طرح تفصیلی را از طریق مشاور و شهردار به طور قانونی بررسی میکنند.
وی اضافه کرد: بنابراین اولین طرح تفصیلی متعلق به جنوب غرب مشهد است که شورا آمده و به صورت تخصصی بحث شده است.
در طرحهای تفصیلی بیشتر افقهای آینده در کنار بحثهای حقوقی و ظرفیتهایی که برای هر کاربری، خدمات و نیازهای شهر بحث میشود، بیشتر نگاه افق بلندمدت دارد.
همچنین آنچه در کمیسیون شهرسازی وجود دارد و با ظرفیتهایی که در شهر داریم، چگونه این ظرفیتها را در خدمت فضای عمومی شهر قرار دهیم.
یکی از آنها عرصه باغات بزرگی است که در سطح شهر وجود دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: یکی از عرصهها، دانشگاه فردوسی است که میتواند در این زمینه کمک کند.
پیشنهادی مطرح شد و هیچ امر الزامآوری نیست.
ما در طرحهای تفصیلی مصوبات زیادی از سالهای گذشته داریم که هیچ وقت اجرایی نشده است.
آنچه در شورا مطرح شده بیشتر در قالب پیشنهاد بوده و در بند 6 مصوبه طرح تفصیلی به منظور استفاده از ظرفیت فضاهای سبز و باز دانشگاه فردوسی مشهد در راستای تقویت و خلق فضاهای عمومی، اجتماعی و ارتقای هویت محیط شهری و به جهت همپیوندی این کاربری بزرگ مقیاس با عرصه شهر، پیشنهاد میشود مطالعات موضوعی با در نظر گرفتن رعایت الزامات انتظامی، اجتماعی، فرهنگی و انجام موافقات فی ما بین آن با شهرداری و دانشگاه فردوسی در این خصوص انجام شود.
وی افزود: در صورتی که دانشگاه فردوسی این پیشنهاد را مناسب دید و احساس کرد که همه ملاحظات بررسی شده، میتواند توافق کند.
این توافق میتواند در حوزه فضای سبز بدون برداشتن دیوارها یا توسعه فضای سبز باشد برای اینکه مردم بتوانند استفاده کنند و این مواردی است که از مطالعه بیرون میآید و اکنون تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.
کمربند جنوبی تنها مسیر برای تخلیه غرب شهر در مواقع بحران است
حیدری در خصوص کمربند جنوبی عنوان کرد: در حقیقت مطالعات کمربند جنوبی پردیس در سال 72 انجام شده و طرحی است که توسط اسناد بالادستی قانونی و تثبیت شده است؛ بدین معنا که خلاف قانونی در کمربندی جنوبی اتفاق نیفتاده و شوراهای گذشته به این موضوع ورود پیدا کردند.
از سال 1390 این موضوع با سرعت بیشتری کار شد.
برای این طرح 200 میلیارد تومان به قیمت آن سال و اکنون 1000 میلیارد تومان سرمایهگذاری و هزینه شده است.
بنابراین کمربند جنوبی سابقه طولانی دارد و کارکردهایی که در گذشته برای آن تعریف شده، متفاوت است.
کمربند جنوبی کارکرد پدافند غیر عامل دارد
وی خاطرنشان کرد: یکی از مباحثی که مهم است و مشاوران گذشته بر روی آن تأکید میکنند این است که اگر با شرایط بحران در بلوار وکیل آباد مواجه شویم و بخواهیم غرب شهر را تخلیه کنیم، تنها مسیر کمربند جنوبی است و همه آنها در مطالعات وجود دارد و کمربند جنوبی کارکرد پدافند غیر عامل نیز دارد.
برای کارکرد ترافیکی و حملونقلی نیز دلایل فراوان مطرح کردند.
همچنین دغدغههای محیط زیستی در این موضوع وجود دارد و متأسفانه اتفاق افتاده است و آسیبهایی را به همراه داشته است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: ما در سال 96 در شورای پنج کار را آغاز کردیم و با توقف طرح توسط مقام قوه قضایی پیرو اعتراضاتی که در بخش محیط زیست صورت گرفت، مواجه شدیم.
ما در شورای پنجم فعالیتی انجام ندادیم و تنها پیگیر بودیم.
حیدری ادامه داد: این موضوع را باید در ارتباط با دستگاههای مختلف شهر و حتی سطح ملی تعیین تکلیف کنند.
شورای پنجم هیچ توسعهای در زمینه کمربند جنوبی انجام نداد و نهایتا ستاد تدبیر استان که به ریاست استانداری است به این جمعبندی رسیدند، بخشی که شرایط مناسبتری دارد و زیرساختهای آن مهیا بوده، آن را نه با نگاه حملونقل و ترافیکی بلکه با نگاه در اختیار دادن یک فضای عمومی انجام دهند تا سرمایهای که در این زمینه شده هدر نرود.
شهرداری زمینهای را فراهم و تسهیل کرد تا مردم بتوانند از ارتفاعات جنوب و ارتفاعات 3000 هکتاری استفاده کنند.
وی افزود: مدیریت شهری بر مبنای همین تصمیم ورود کرده و در حال حاضر 4.5 کیلومتر را آماده کرده و مسیرهایی را برای دوچرخهسواری و پیادهروی و فضایی عمومی و اجتماعی به وجود آمده تا شهروندان از شرایط آن مکان استفاده کنند.
آنچه که ما در این رابطه در طرح تفصیلی جنوب غرب پرداختیم دو نکته است؛ ابتدا اینکه مشاور به عنوان یک طرح موضوعی به این مسئله نگاه داشته باشد.
نکته دوم این است که تصمیمگیری در مورد تداوم کمربند جنوبی از حوزه طرح تفصیلی خارج است و به طرح جامع برمیگردد و مشاور طرح جامع تحقیق و با توجه به مطالعات زیست محیطی در کمیسیون ماده پنج راجع به آن تصمیمگیری میکند.
حیدری گفت: شورا در طرح تفصیلی تصمیمی مبنی بر ادامه فعالیت در این طرح نداشته و رویکرد مطالعاتی و زیست محیطی بوده است.
شورا توصیه کرده که چنانچه مطالعات زیست محیطی جواب داد و ضرورت پیدا کرد برای اینکه به نگرانیها خاتمه دهد، بخش شمالی کمربند که عمق زیادی دارد، به طور کل کاربری فضای سبز به عمق 150 متر داشته باشد که به صورت قانونی در این زمینه مطرح شده است.
وی عنوان کرد: بخش جنوب شرق کمربند هم که اصلا به ارتفاعات ربط ندارد و آن هم در کمیسیون شورا بررسی میشود که نهایتا شورا برای بخش جنوب شرقی کمربند هم تصمیماتی خواهد گرفت.
نگاههای متفاوتی در این زمان وجود دارد و بخش جنوب شرقی مشکل زیادی ندارد، میتواند به بلوار نماز متصل شود و از بلوار نماز ادامه پیدا کند؛ با توجه به اینکه ما در طرح تفصیلی پیشنهاد کردیم که انتهای بلوار نماز و انتهای هاشمیه در قالب یک تونل وصل به برونسی شود و این هم از پیشنهادات شورا به کمیسیون ماده پنج است.
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: این کمربند آثار تخریبی زیست محیطی داشته و نمیتوان از آن گذشت و در همه پروژهها مرسوم است که اگر اجتنابپذیر باشد، برای زیست محیطی بحث جایگزین مطرح میکنند و گفته میشود که ما ناچاریم کوه را برش بزنیم اما در مقابل این میزان فضای سبز و ظرفیتهای دیگری ایجاد میکنیم که جبران این تخریب شود.
این تخریب در دورههای مدیریتی گذشته صورت گرفته است و بسیاری از افراد که مسئولیت داشتند و شاهد این اتفاقات بودند، چرا در آن زمان کاری انجام ندادند.
وی بیان کرد: یکی از سوالات جدی ما این است که چرا به این موضوع رسیدگی نشد و حالا که انجام شده باید این را در نهایت براساس آنچه که بر مصلحت مردم و فضای عمومی شهر است جمع کنیم.
ما در طرح تفصیلی جنوب شرق به این نتیجه رسیدیم که از حوزه مشاوره طرح تفصیلی خارج است و مشاوره طرح جامع با مطالعات زیست محیطی که انجام میدهد راجع به وضعیت کمربند جنوبی تصمیمگیری کند.
حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شهردار مشهد گفته که من با کمربند جنوبی مخالف هستم، اضافه کرد: شهردار مشهد گفتند که من با این ادبیات مطرح نکردم اما به دغدغههای زیست محیطی توجه دارم و موضوع این چنینی از حوزه اختیارات یک فرد خارج و در اختیار نهادهای بالادستی است و از نظر قانونی و حقوقی تکلیف است.
مراجع بالادستی و قانونی این طرح را مصوب کردند و اکنون هم باید خودشان این طرح را منتفی کنند و به این دلیل ما در شورا راجع به این طرح تصمیمی نگرفتیم و گفتیم که مشاوره طرح جامع تصویب کرده، مطالعات را انجام دهد و تصمیم بگیرد که طرح متوقف شود یا اینکه اقدامات دیگری انجام دهند.
وی افزود: مراجع بالادستی شامل ارگانهایی مانند کمیسیون ماده پنج استانداری که در استان تصمیمگیری میکنند و در نهایت شورای عالی شهرسازی هستند که در مورد وضعیت نهایی کمربند تصمیمگیری میکنند.
موضوع کوه پارک ظرفیتی بوده که ما از گذشته سطحی را برای کمربند سبز ایجاد کردیم.
کوه پارک برای مردم دسترسی فراهم کرده که بتوانند از آن ارتفاعات استفاده کنند.
طرح بافت اطراف حرم مربوط به 20 سال گذشته است
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص اینکه شهرداری برای بافت اطراف حرم چه برنامههایی در نظر دارد، خاطرنشان کرد: طرحی که اکنون اجرا شده در حقیقت مربوط به 20 سال گذشته است و همان مسیر کمربند جنوبی را داشته است.
نقدهایی که اخیرا وجود دارد و حجت الاسلام مروی اشاره کردند مربوط به گذشته بوده و اتفاق افتاده است که نقدهای جدی به آن وارد است.
خانهها و بناهای تاریخی اطراف حرم آسیب دیده است.
براساس دغدغههایی که وجود دارد مشاورین وزارت مسکن این مسائل را مطالعه میکنند که طی روزهای آینده طرح جدیدی را مطرح و تا حدودی این نقایص گذشته را برطرف کنند.
وی اظهار کرد: طرحی که افراد در گذشته متولی بودند باید در زمان خودشان نظارت و کنترل و مدیریت میشد.
اکنون بعد از گذشت 20 سال دوباره آن طرح مطرح شده است.
با اصلاح طرح کسی مخالف نیست اما طرح نیمه تمامی که دوباره در مسیری دیگر قرار گرفته باید لوازم آن وجود داشته باشد.
تعهداتی به مردم و سرمایهگذاران داده شده که نمیتوان آنها را رها کرد.
حیدری بیان کرد: ما در شورا ادعا میکنیم که شورای پنجم به موضوعات هویتی توجه کرده و نامگذاری محلات، موارد سنتی و تاریخی را به گذشته برمیگردانیم.
خانههای تاریخی را بازسازی و تلاش میکنیم بخش هویتی و تاریخی را تقویت کنیم.
انتهای پیام