خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 02 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان به توسعه حمل و نقل عمومی شیراز

ایسنا | استان‌ها | چهارشنبه، 01 مرداد 1399 - 13:54
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر، یادآور شد که عصر سه‌شنبه ۳۱ تیر کل اوراق فروخته شده است.
اوراق،مالي،مشاركت،توسعه،شيراز،حمل،نقل،تومان،عمومي،ناوگان،تخص ...

ایسنا/فارس معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی این کلانشهر، یادآور شد که عصر سه‌شنبه ۳۱ تیر کل اوراق فروخته شده است.
محمدهادی هاشم‌پور چهارشنبه ۱ مرداد به خبرنگاران گفت: در شرایط ناشی از شیوع کروناویروس و چالش‌های اقتصادی حاکم بر کشور که مسیر تحقق اعتبارات بودجه را با دشواری‌هایی روبرو کرده، تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ادامه فعالیت‌های توسعه‌ای و تکمیلی حوزه حمل و نقل عمومی شیراز مغتنم است.
هاشم‌پور با بیان اینکه عبور مطمئن از تنگناهای مالی برای توسعه شهر از مسیر تلفیق اقتصاد شهری و اقتصاد اسلامی میسر خواهد شد، گفت: تامین منابع مالی ابر پروژه‌های شهری مانند قطار شهری، تجهیز، توسعه و مناسب‌سازی ناوگان اتوبوس درونشهری و دیگر اقدامات از محل توسعه و تحصیل ابزارهای مالی، از مهمترین راهکارهای راهگشا در شرایط کنونی محسوب می‌شود؛ به همین دلیل انتشار اوراق مشارکت به سبب ماهیت سودآوری، مشارکت پذیری و برخورداری از مولفه های بانکداری اسلامی، همواره با اقبال مردم و مشتریان بازار سرمایه مواجه بوده است.
او با اشاره به تاکیدات بهداشتی در شرایط شیوع کروناویروس برای فعال بودن سیستم حمل و نقل عمومی با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، افزود: نمی‌توان انتظار داشت که ظرفیت حمل و نقل عمومی شهر برای حفظ فاصله اجتماعی افزایش یابد، اما اعتبارات مورد نیاز آن در مسیر تخصیص بازبماند.
هاشم‌پور با یادآوری اینکه از کل مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان، ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است، اضافه کرد: تولید اتوبوس در کشور با شیب نزولی مواجه است و خریداری اتوبوس‌های جدید مورد تایید استانداردهای بین المللی با دشواری بسیاری روبروست، از این رو استفاده از اوراق مشارکت با هدف توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در شیراز بسیار اثرگذار خواهد بود و به عنوان یک سیاست نوین مالی که دارای توجیه اقتصادی است، می تواند انتفاع شهر، شهروندان و خریداران اوراق را به همراه داشته باشد.
او با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی فشرده و اهتمام جدی شورای پنجم و شهرداری شیراز برای توسعه خط ۲ قطارشهری، از تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این خط خبر داد و با اشاره به نقش کارآمد انتشار اوراق مشارکت در تامین اعتبارات لازم برای توسعه زیرساخت های حمل و نقلی، افزود: انتشار و فروش اوراق مشارکت به عنوان یک سیاست هماهنگ مالی و پولی، می تواند نقش بسزایی در کارایی این ابزار در کنترل تورم بین زمانی و افزایش نقدینگی منابع مالی شهری داشته باشد؛ به عبارت دیگر مقایسه روند انتشار و فروش اوراق با آمارهای مربوط به رشد نقدینگی و تورم؛ طی دور های مختلف نشان می دهد که استفاده از این ابزار از یک کارایی نسبی برخوردار بوده است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به این که اوراق مشارکت از نظر تقاضا شبیه به سپرده های کوتاه مدت است، افزود: مزیت خرید این اوراق نسبت به سپرده های کوتاه مدت سودبالای روزشمار آن است.
ازاین منظر و با توجه به ماهیت بازار پذیری، نقدینگی پذیری آنی و معاف بودن از مالیات برای مشتریان بازار سرمایه بسیار برانگیزاننده و قابل اتکاست، ضمن آنکه به عنوان یک الگوی مشارکتی می تواند سهم شهروندان در اداره امور شهر را رقم بزند.
هاشم پور با بیان اینکه تعهد بازپرداخت سود این اوراق بطور مساوی برعهده دولت و شهرداری شیراز اشت، گفت: سود علی الحساب این اوراق هر سه ماه یک بار قابل واریز خواهد بود، ضمن آنکه سود و اصل این اوراق نیز در سر رسید تضمین پرداخت دارد.
انتهای پیام