خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 15 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تدوین نقشه راه دوره فنی حرفه‌ای و مهارتی طی ۳ ماه آینده

ایسنا | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 17 تیر 1399 - 13:22
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد که طی سه ماه آینده نقشه راه و طراحی نوین دوره تحصیلی فنی، حرفه‌ای و مهارتی براساس اسناد بالادستی، با رویکرد بومی و مبتنی بر آموزش عمومی تدوین می شود.
فني،مهارتي،آموزش،سازمان،كاردانش،ملكي،رويكرد،اسناد،پژوهش،تأكي ...

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد که طی سه ماه آینده نقشه راه و طراحی نوین دوره تحصیلی فنی، حرفه‌ای و مهارتی براساس اسناد بالادستی، با رویکرد بومی و مبتنی بر آموزش عمومی تدوین می شود.
به گزارش ایسنا، حسن ملکی در نشست شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی اظهار کرد: در ابتدای امر باید به طور کلی جغرافیای فعالیت‌های خودمان را عرض کنم تا جایگاه مواردی مثل فرهنگ کار و تلاش در این جغرافیا مشخص شود چرا که بحث فرهنگ کار و تلاش در این میان اهمیت زیادی دارد.
وی افزود: اینها موارد مهمی است که باید در نظر بگیریم و نسبت آن را در آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی پیدا کنیم و روی آن متمرکز شویم.
بخش دیگر اینکه در فضای نوینی که آغاز شده و بنده به‌عنوان مسئول این مأموریت در سازمان حضور پیدا کرده‌ام با نگاهی کلان قدم‌های مشخص خرد برداریم و پیش برویم.
ملکی با تأکید بر اینکه شرط موفقیت در برنامه‌ریزی درسی رشته های نظری، فنی، حرفهای و کاردانش شروع کار از مبنا می باشد، یادآور شد: ریشه و مبنا را باید خوب بفهمیم، خوب تحلیل کنیم و از قِبَل آن تحلیل به نتایجی برسیم.
اولین قدم تدوین ریشه‌ها است و تا زمانی که از مبانی مطمئن نشویم قدم بعدی را برنمی‌داریم.با آقای بهمنی و دوستانشان پیمان بستیم که برای ایجاد تحول در شاخههای فنی حرفه‌ای و کاردانش باید پای خودمان را در جای محکمی قرار دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه آموزشهای مهارتی و فنی، حرفه‌ای و نسبت آن با مبانی اقتصادی کشور و اسناد اعتقادی، فلسفی و همچنین مصوبات شورای عالی فنی، حرفه‌ای و مهارتی، گفت: در آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی باید انسانی را مد نظر قرار دهیم که در اسناد بالادستی به آن اشاره شده و ثابت کنیم وجه تمایز ما با دیگر بخش ها، قبل از هر چیز وجه تمایز فلسفی است.
ملکی افزود: رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در نامگذاری سال‌های اخیر به مسائل اقتصادی تأکید داشتند و بر همین اساس ما نیز باید تحلیل درستی از مبانی اجتماعی داشته باشیم.
با همه این مسائل این سوال پیش می آید که آیا ممکن است سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که مدعی فعالیت در فنی، حرفه‌ای و مهارتی هستند گامهایی را برای تحول خودشان مشخص نکنند؟
شما مسئولان این بخش باید بگویید مسائل فنی، حرفه‌ای و مهارتی ما چه نسبتی با شرایط اقتصادی کشور دارد؟.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان یک انتقاد شخصی از شاخه کاردانش، ادامه داد: این شاخه بسیار مهم است اما تا حدی شاخصه وجودی خودش را از دست داده و شبیه به فنی حرفه‌ای ثانی شده است.
ملکی با تأکید بر استفاده از پژوهش‌ها و فراتحلیل ها در برنامهریزیهای بعدی یادآور شد: معتقدم رویکرد ما در تحول شاخه های فنی، حرفه‌ای و کاردانش باید رویکرد مبتنی بر آموزش عمومی باشد.
سوالی پیش می آید مبنی بر اینکه این رویکرد یعنی چه؟
یعنی ما در آموزش و پرورش باید افراد را برای مهارت‌آموزی در عرصه حرفه‌ای و شغلی آماده کنیم چراکه ما با سازمان فنی حرفه‌ای تفاوت ماهوی داریم.
آموزش و پرورش در اول تربیت است و بقیه موارد در زیر این چتر قرار می گیرند.
باید از همان دوره ابتدایی مهارت‌های پایه‌ای مربوط به فنی، حرفه‌ای و مهارتی را وارد کتاب‌های درسی کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وی ادامه داد: کارآفرینی را به‌عنوان یک راهبرد دنبال کنیم.
بنای ما این است که تابستان امسال نقشه راه و طراحی جدید دوره تحصیلی فنی، حرفه‌ای و مهارتی تدوین شده باشد.
باید طراحی دوره تحصیلی‌مان به اتمام رسیده باشد و ساختار شاخهها و رشتههای آن براساس نیاز بومی و براساس اسناد بالادستی مبتنی بر آموزش عمومی مشخص شود.
انتهای پیام