خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 25 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مسئولان از چرخه سهامداری مدارس ودانشگاهها خارج شوند

تسنیم | سیاسی | سه شنبه، 17 تیر 1399 - 09:27
عضو هیئت رئیسه مجلس خواستار اجرای طرح تعارض منافع در وزارتخانه‌های علوم ، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش با هدف مقابله با رانت و ویژه خواری شد‌.
آموزش،مراكز،آموزشي،پرورش،مؤسسات،علوم،دولتي،مجلس،كشور،تحقيقات ...

علی کریمی فیروزجایی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم ، گفت: تمرکز دانشگاهها ،مراکز و مؤسسات آموزشی غیر دولتی و غیرانتفاعی در دست مسئولان دولتی مشکل آفرین شده است.
وی افزود: با نگاهی به فهرست دانشگاهها و مؤسسات و مراکز آموزشی غیر دولتی نام شمار زیادی از مسئولان وزارتخانه های متولی نظارت بر آنها بعنوان هیات امنا و رؤسای این واحدها دیده می شود.
عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس عنوان کرد: عهده داری مسئولیت و سهامداری مراکز آموزشی و دانشگاهی توسط مسئولان و مدیران وزارت علوم و تحقیقات و آموزش و پرورش سطح نظارت و آموزش این مراکز را کاهش داده است.
نماینده مردم بابل اصل نظارت و کیفی سازی آموزش در دانشگاه های غیر دولتی و مؤسسات آموزشی وابسته را متوجه مسئولان دولتی دانست و اضافه کرد: وابستگی شدید این مراکز و مؤسسات با منافع مدیران و متولیان وزارت خانه ها ی علوم،تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش مانع از ایفای نقش و رسالت قانونی آنها در این ارتباط شده است.
کریمی فیروزجایی با تأکید بر ضرورت توجه وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش به این مهم یادآور شد: تعارض منافع موجود در بخش آموزش عالی و آموزش پرورش کشورمان در هیچ کشوری مشاهده نمی شود.
دبیر هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس یازدهم به بحث کیفی سازی و سالم سازی جریان آموزش در وزارت علوم و آموزش و پرورش کشور ورود خواهد کرد.
کریمی فیروزجایی تصریح کرد: اجرای طرح تعارض منافع در وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش به ارتقای نقش و جایگاه عرصه فرهنگ منجر می شود.
این نماینده مجلس روند توزیع نامتعارف مراکز آموزشی در سطح کشور را از مشکلات اساسی در حوزه آموزش عالی دانست و افزود: ساماندهی مراکز دانشگاهی و مؤسسات آموزشی بر اساس آمایش سرزمین و ظرفیت های منطقه ای ضرورت دارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس همچنین لزوم توجه به خروجی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را بر اساس تخصص های مورد نیاز کشور یادآور شد و عنوان کرد: در این زمینه باید کار کارشناسی دقیق و اساسی صورت گیرد.
دبیر کل جامعه اسلامی فرهنگیان کشور آموزش و پرورش و دانشگاه ها را دستگاه‌های تولیدی و حاکمیتی دانست و افزود: نگاه‌های برنامه ریزان و متولیان کشور به ظرفیت‌های فراوان دستگاههای فرهنگی و آموزشی باید تغییر کند.
انتهای پیام/