خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مناقشه ترکیه و فرانسه در مدیترانه کاستی های ناتو را نمایان کرد

مهر | بین‌الملل | یکشنبه، 15 تیر 1399 - 16:20
یک رسانه غربی مناقشه اخیری که میان ترکیه و فرانسه در دریای مدیترانه رخ داد را عاملی برای نمایان شدن کاستی های پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دانسته است.
ناتو،تركيه،كشتي،فرانسه،مديترانه،دريايي،كوربه،مناقشه،ليبي،اعض ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آسوشیتدپرس در گزارش خود می نویسد: مناقشه اخیر ترکیه و فرانسه بر سر یک رویارویی دریایی در دریای مدیترانه، وضعیت موجود در ناتو برای حفظ نظم در میان اعضا و ضعف های این ائتلاف نظامی را عیان ساخته است.
این ضعف وقتی نمایان تر می شود که اساساً اعلام نظر در ناتو بر اساس اتفاق نظر تمامی اعضا است و اکنون که میان دو عضو این پیمان اختلافی پیش آمده مشخص نیست عملکرد ناتو در قبال آن چگونه خواهد بود.
این مناقشه همچنین محدودیت های ناتو را در زمانی فاش ساخته که همپیمانانش در جبهه‌های متفاوت درگیری در لیبی هستند.
این مناقشه از آنجا آغاز شد که در تاریخ ۱۰ ژوئن در دریای مدیترانه، ناوچه فرانسوی «کوربه» با نور رادار یک کشتی جنگی ترکیه‌ای که مشغول اسکورت یک کشتی حمل بار با پرچم تانزانیا بود مورد تهدید قرار گرفت.
کشتی کوربه بخشی از عملیات حفاظت دریایی (Sea Guardian ) ائتلاف است که به تامین امنیت دریایی در حوزه مدیترانه می پردازد.
فرانسه اعلام کرده، این اقدام را بر مبنای دریافت اطلاعاتی از جانب ناتو مبنی بر اینکه کشتی غیرنظامی مذکور در قاچاق سلاح به لیبی دست دارد، صورت داده است.
اما اسماعیل هاکی موسی، سفیر ترکیه در پاریس، اینکه کشتی کوربه توسط رادار هدفگیری کشتی ترکیه ای تهدید شده را رد کرده و نیروی دریایی فرانسه را متهم به آزار دادن کاروان ترکیه‌ای کرد.
در ادامه این اظهارات، روز پنجشنبه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه فرانسه را به دروغگویی متهم کرد.
همچنین امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز ترکیه را به نقض تعهداتش از طریق تشدید حضور نظامی خود در لیبی و منتقل کردن شبه نظامیان افراط گر از سوریه به این کشور افریقایی متهم کرد.
به غیر از این تنش اخیر در مدیترانه، مواردی همچون عملکرد ترکیه در سوریه و اقدام آنکارا در خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه نیز در گذشته موجب بروز اختلافاتی میان اعضای ناتو شده بود اما به دلیل عدم وجود یک سیتسم مشخص برای ل اختلافات اعضا، این مشکلات همچنان در این پیمان نظامی وجود دارد.