خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 04 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

هر آنچه که باید در مورد اسپلیت کانالی بدانید!

ایسنا | بازار | یکشنبه، 15 تیر 1399 - 15:23
اسپلیت کانالی از محبوبترین سیستم‌های تهویه مطبوع مستقل ساختمانی‌ست. این دستگاه می‌تواند حرارت و برودت را در فضاهای مورد نیاز توزیع و دمای تقریبا مطلوبی را تامین کند.
اسپليت،كويل،يونيت،كانالي،فن،داخلي،دستگاه،فشار،توليد،مبرد،است ...

اسپلیت کانالی از محبوبترین سیستم‌های تهویه مطبوع مستقل ساختمانی‌ست.
این دستگاه می‌تواند حرارت و برودت را در فضاهای مورد نیاز توزیع و دمای تقریبا مطلوبی را تامین کند.
به گزارش ایسنا، بنابراعلام سایت روحی، اسپلیت کانالی از دو قسمت یونیت بیرونی و یونیت داخلی تشکیل شده است که با لوله‌های مسی یونیت‌های داخلی و خارجی با یکدیگر ارتباط دارند.
در تولید برودت این دستگاه از سیکل سرمایش تراکمی رایج استفاده می‌کند و می‌توان جهت تولید حرارت با قرار دادن کویل آب گرم در مقابل یونیت داخلی و اتصال آن به سیستم تولید آبگرم (بویلر، دیگ یا پکیج گرمایشی) گرمایش مناسبی را به دست آورد.
اجزای اصلی اسپلیت کانالی
یونیت داخلی
یونیت داخلی اسپلیت کانالی دارای قطعات زیر است:
کویل DX
فن
کویل آبگرم
داکت اسپلیت دارای یونیت داخلی‌ست که بسیار شبیه فن کویل است.
حتی می‌توانم بگویم که فن کویل مجهز به کویل DX که هوا را از پایین یا پشت می‌مکد، از روی کویل سرد یا گرم عبور می‌دهد و از طریق کانال هوا به فضاهای مورد نیاز انتقال می‌دهد.
به یونیت داخلی - برخی از کارفرمایان یا تکنسین ها – هواساز هم می‌گویند.
در صورتی که دستگاه هواساز یا هوارسان در حقیقت کاربری متفاوت دارد و در حجم های بالاتری تولید می‌شود.
فن کویل سقفی توکار تا ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ سی اف ام با فشار استاتیکی ۳۰ پاسکال به بالا، فن کویل کانالی از ۱۲۰۰ سی اف ام به بالا و فشار استاتیکی بالای ۳۰ پاسکال و هواساز به طور نرمال بالای ۴۰۰۰ سی اف ام و در فشارهای استاتیکی مختلف تولید می‌شوند در صورتی که یونیت داخلی داکت اسپلیت نهایت بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ و با فشار استاتیکی ۱۲۰ پاسکال تولید می‌شود.
هزینه‌ای که در بسیاری از موارد در برآورد اولیه داکت اسپلیت محاسبه نمی‌شود، دریچه‌های بازدید، اتصالات کویل گرمایشی، دریچه های دهش و عایق کاری کانال است.
اگر از کانال گالوانیزه استفاده کنید، جنس و ضخامت عایق و نوع چسبی که مورد استفاده قرار می‌گیرد در هزینه‌های اجرایی تاثیرگذار است.
یونیت خارجی
یونیت خارجی اسپلیت کانالی شامل اجزای زیر است:
کندانسور
فن کندانسور هواخنک
کمپرسور
شیر انبساط یا لوله مویین
در سیکل تبرید اسپلیت کانالی از مبرد استفاده می‌شود که می‌تواند در فشارهای مختلف تغییر فاز دهد و خواص متفاوتی داشته باشد.
در دستگاه‌های استاندارد امروزی از مبردهای دوستدار محیط زیست و لایه ازن استفاده می‌شود.
کمپرسور که می‌تواند اسکرال یا روتاری باشد، مبرد را فشرده می‌کند و از نظر ترمودینامیکی از روی خط دوفازی وارد سوپرهیت می‌شود.
مبرد در فاز بخار سوپرهیت و پرفشار وارد کندانسور شده و در یک فرآیند فشار ثابت تغییر فاز می‌دهد و دمای آن پایین می‌آید و وارد شیر انبساط می‌شود که در آنجا با کاهش زیاد فشار مواجه شده و آماده‌ی ورود به اواپراتور می‌شود.
در اواپراتور مبرد کم فشار و دوفازی شروع به جوشیدن در دمای پایین می‌کند و حرارت محیط را جذب کرده و تهویه مطبوع اتفاق می‌افتد و سیکل ادامه پیدا می‌کند.
کنترل اسپلیت کانالی
نحوه ی کنترل سرمایش و گرمایش در اسپلیت کانالی در حالت سرمایش با کنترلرهای رایج از جمله کنترل کولر گازی ال جی متفاوت است.
در اکثر دستگاه‌ها یک ترموستات دیواری جهت سرمایش به روی دیوار نصب می‌شود که به دستگاه فرمان دهد و به صورت جداگانه یک دستگاه ترموستات نیز جهت فرمان برای کویل آب گرم به روی دیوار نصب می‌شود.
در حالت گرمایش، یونیت بیرونی دستگاه عملکردی ندارد و فقط فن یونیت داخلی با فرمان از ترموستات، روشن و خاموش می شود.
این مسئله باعث کاهش مصرف برق بسزایی در فصول سرد سال می‌شود.
هزینه اولیه داکت اسپلیت
دستگاه داکت اسپلیت به دلیل تامین تهویه مطبوع مستقل در مجتمع های مسکونی از محبوبیت فراوانی برخوردار است و در عین حال با توجه به اینکه متخصصین تعمیرات و نگهداری آن در اغلب مناطق ایران در دسترس است می‌تواند به گسترگی استفاده یبیشتر آن بیانجامد.
داکت اسپلیت از کولر آبی یا اسپلیت و رادیاتور برای یک واحد مسکونی گرانتر و از مینی چیلر یا چیلر و فن کویل و سیستم VRF ارزان‌تر است.
البته باید تعداد واحدهای پروژه و هزینه‌های تامین زیرساخت محاسبه شود تا بتوان نظر قطعی و مشخص راجع به اختلاف سرمایه‌گذاری اعلام کرد.
به طور مثال پروژه‌ی ۶۰۰ واحدی با پروژه ۶۰ یا ۶ واحدی تفاوت‌های بسیار زیادی در هزینه‌های اولیه دارد.
در صورتی که تمایل داشتید در این خصوص بیشتر بدانید کافیست نام فریدون روحی را در گوگل جستجو کنید و وارد وب سایت من شوید.
می‌توانید با به اشتراک گذاشتن نظراتتون پاسخ مناسبی دریافت کنید.
در پروژه‌های مختلفی از تمام مدل‌های دستگاه‌های تهویه مطبوع استفاده کرده‌ام که می‌توانم با توجه به نوع پروژه و کاربری آن تجربیات کاربردی در اختیارتان قرار دهم.
انتهای رپرتاژ آگهی