خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 28 فروردین 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۵ تیر ماه

ایسنا | سیاسی | یکشنبه، 15 تیر 1399 - 14:55
بررسی مسائل سیاست خارجی و مسائل حوزه صنعت از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) پانزدهم تیر ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.
وزارت،خارجه،مجلس،سياست،نماينده،حوزه،وزير،توليد،نمايندگان،مسا ...

بررسی مسائل سیاست خارجی و مسائل حوزه صنعت از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) پانزدهم تیر ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.
به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلسبه ریاست محمد باقر قالیباف برگزار شد و بررسی گزارش وزیر امور خارجه در مورد مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در سال «جهش تولید» و گزارش سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص عملکرد آن وزارتخانه در سال «جهش تولید» در راستای اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آیین‌نامه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.
در این جلسه علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد که بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور و وزرا در مرداد ماه باید با حضور در مجلس گزارش عملکرد خود را ارائه کنند.
بررسی مسائل سیاست خارجی در مجلس
سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نیست
محمد جواد ظریف به منظور ارائه گزارش در مورد مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در مجلس حضور یافت.
وزیر امور خارجه کشورمان در این جلسه تاکید کرد: امروز مهم‌تر از هر چیزی انسجام درونی است، چرا که سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نبوده و باید از هر دوگانه‌سازی و دعوای جناحی در این حوزه اجتناب شود.
باید به جای کدخدا به خدا اعتماد کرد
پس از صحبتهای اولیه ظریف یک نماینده اصولگرا با انتقاد از سیاست های وزارت خارجه در روابط با کشورهای اروپایی و آمریکایی گفت باید به جای کدخدا به خدا اعتماد کنیم.
مهرداد ویس کرمی افزود: تا کی ما باید از اعتماد کودکانه به آمریکای جهانخوار و اروپای فریب کار ضربه بخوریم و فرصت‌ها را بسوزانیم.
ما به جای تکیه بر سیاستهای نظام لیبرال باید به خداوند متعال اعتماد می کردیم.
مثل سردار سلیمانی باشید
همچنین نماینده مردم گرگان از وزیر خارجه خواست سردار سلیمانی را الگوی خود قرار دهد.
رمضانعلی سنگدوینی در مجلس خطاب به ظریف گفت: ببینید شهید سلیمانی چه کرد؟
و چه عظمتی ایجاد کرد.
مثل سردار سلیمانی باشید که کشور را از داعش ملعون نجات دادند.
وزیر خارجه در تراز ملت شجاع ایران موضع بگیرد
در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی نماینده مردم بم از وزیر امور خارجه خواست در تراز ملت شجاع ایران موضع بگیرد و بداند که چنین ملتی پشت سر اوست.
حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی افزود: شما حرف هایی زدید که نباید می زدید، من نمی خواهم شما تضعیف شوید ولی به کسانی که به اشتباهات شما دل خوش کرده اند پیام می دهم که ملت ایران مذاکره با آمریکا را ذلت می داند.
آمریکا برای همیشه برای ملت ایران منفور و غیرقابل تحمل است.
شما وزیر خارجه کشوری هستید که مردان شجاعی مثل حاج قاسم، شهید همت، شهید کاظمی، شهید باقری و شهید حججی داشته و دارد.
لذا با شهامت و در تراز وزیر امور خارجه ملت شجاع، دلیر، قهرمان و ولایی ایران موضع بگیرید و بدانید چنین ملتی پشت سر شماست.
باید دلار ۲۰ هزار تومانی را دلار برجامی نامید
یک عضو کمیسیون فرهنگی هم با انتقاد از سیاست‌های دیپلماتیک اقتصادی وزارت امور خارجه بی‌ثباتی بازار ارز را مورد گلایه قرار داد و تاکید کرد: باید دلار ۲۰ هزار تومانی را دلار برجامی نامید.
احمد راستینه عنوان کرد: این همان گلابی‌هایی است که وعده‌اش را به مردم داده بودید.
از شما می‌خواهیم پیام اقتدار ملت را با پایان سیاست برجامی و خروج از آن با شجاعت به مردم و دنیا مخابره کنید.
قرارداد ۲۵ ساله با چین در اختیار نمایندگان قرار بگیرد
همچنین نماینده مردم شازند گفت که قرارداد ۲۵ ساله با چین باید در اختیار نمایندگان قرار گیرد و قصد دولت از این قرارداد روشن باشد.
محمود احمدی بیغش تاکید کرد: در ارتباط با قرارداد چین مثل برجام عمل نکنید.
این قرارداد باید در اختیار نمایندگان قرار گیرد و قصد دولت از این قرارداد روشن باشد.
تضعیف وزیر امور خارجه مغایر منافع امنیت ملی است
در ادامه این جلسه یک عضو کمیسیون کشاورزی گفت که تضعیف وزارت امور خارجه، وزیر و دیپلمات‌ها در شرایط فعلی مغایر منافع ملی و امنیت ملی است.
به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله اعظمی عنوان کرد: انزوای آمریکا و رژیم صهیونیستی در مجامع بین‌المللی از جمله در جلسه اخیر شورای امنیت نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی وزارت خارجه از جمله شخص وزیر امور خارجه است.
برجام به شری علیه ما تبدیل شده است
نماینده مردم سپیدان هم با انتقاد از سیاست های وزارت خارجه گفت که برجام به شری علیه ما تبدیل شده است.
محسن علیزاده افزود: سیاست دوم سیاست دولت تدبیر سیاست توکل به کدخدا بوده است.
ما به قدرت ها متوسل شدیم تا آمریکا در شورای امنیت به وسیله برجام علیه ما اقدامی نکند اما برجام به شری تبدیل شده است.
چطور می توانیم از آن خلاص شویم.
در سیاست‌هایتان تجدیدنظر کنید
همچنین نماینده مردم آبادان با انتقاد از سیاست‌های وزارت امور خارجه در حوزه اقتصاد و با گلایه از نبود کارشناسان اقتصادی در این وزارتخانه از وزیر خواست که در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند.
سیدمحمد مولوی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی گفت: گویا در دستگاه دیپلماسی، شما دیپلماسی را فقط برای دیپلماسی انتخاب کردید این در حالی است که نظریه‌پردازی‌هایتان باید برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ملت شریف ایران به اعداد و ارقامی تبدیل شود که امید ایجاد کند.
انتقاد نماینده تهران از افزایش تسلط دلار بر معیشت مردم
نماینده مردم تهران نیز تاکید کرد که تسلط دلار بر معیشت مردم از هفت سال پیش به مراتب بیشتر شده است و این حاکی از "عملکرد بسیار ضعیف" معاونت اقتصاد وزارت خارجه است.
مالک شریعتی نیاسر بیان کرد: براساس قانون، دولت باید از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور جلوگیری کند به عبارت دیگر تاثیر قیمت دلار و ارزهای خارجی بر معیشت مردم باید به حداقل برسند.
مسئول دلار ۲۰ هزار تومانی بخش اعظم‌اش وزارت خارجه است.
مخالف دیپلماسی فعال و تعامل با دنیا نیستیم
در ادامه بررسی های مربوط به مسائل سیاست خارجی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد که ما مخالف دیپلماسی فعال و تعامل با دنیا نیستیم.
حجت الاسلام مجتبی ذوالنور ادامه داد: نمی‌گوییم مسائل را باید در عرصه بین‌المللی رها کرد اما مسیر را نباید غلط رفت و ما در این مورد تضمین نگرفتیم.
باید به تذکرات مقام معظم رهبری توجه می کردید که ایشان شروط یازده گانه را تعیین کردند اما چرا قدرت و ابزار چانه‌زنی خود را از دست دادید که امروز دنبال آنها می دوید.
راهبرد اخراج آمریکا از منطقه را دنبال کنید
همچنین سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه رفع مشکلات اقتصادی مردم از طریق تعامل با غرب انتظاری بیهوده است، گفت که باید وزارت خارجه راهبرد اخراج آمریکا از منطقه را به عنوان پاسخی به شهادت حاج قاسم سلیمانی دنبال کند.
ابوالفضل عمویی تاکید کرد: انتظار ما از وزارت خارجه این است که موضوع ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را به عنوان یک واقعیت تعیین کننده در تعیین سیاست ها در نظر بگیرد.
همان طور که نقض تعهدات آمریکا و اروپا را محور تلاش های خود قرار می دهید پیگیر راهبرد اخراج آمریکا از منطقه به عنوان پاسخی به شهادت حاج قاسم سلیمانی در گفت وگوهای دیپلماتیک خود باشد که تصویر دست های خون آلود حاج قاسم تصویری نیست که به این زودی از اذهان ما پاک شود.
انتقاد آصفری از بی اطلاعی مجلس از جزئیات قرارداد ۲۵ ساله با چین
محمد حسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها هم از در جریان قرار نگرفتن مجلس در رابطه با قرارداد ۲۵ ساله با چین انتقاد کرد و خواستار دریافت اطلاعات از دولت در خصوص این قرارداد شد.
باید اهرم فشار آمریکا از سر ملت ایران کوتاه شود
در ادامه نماینده گناباد تاکید کرد که باید اهرم فشار آمریکا از سر ملت ایران کوتاه شود.
محمد صفایی افزود: آقای ظریف شما مجلس یازدهم را چگونه تصور کرده اید، شما تحولات بین المللی پسا غرب را در عمل باور ندارید.
پس از شهادت حاج قاسم شما به غرب پیام ذلت دادید.
بحث از وحدت ملی و موضوع فراجناحی می‌کنید، اما در جلسه‌تان با کری گفته اید که اگر با ما به توافق نرسید، جریان رادیکالیسم در ایران روی کار می آید.
آقای ظریف چرا به مردم دروغ می گویید، روزی که کری با پای شکسته به مذاکره آمد رهبر انقلاب اسلامی فرمودند او با پای شکسته به مذاکره آمده چون به مذاکره نیاز دارد و شما از مواضع مقتدرانه انقلاب اسلامی کوتاه نیایید اما کوتاه آمدید.
چرا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد شکایت نکردید
نماینده مردم محلات هم با انتقاد از عملکرد وزارت خارجه در خصوص برجام گفت: چرا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد شکایت نکردید، شاید از مکانیسم ماشه ترسیدید.
علیرضا سلیمی اظهار کرد: رییس جمهور می‌گوید اگر آمریکایی‌ها در حوزه سیاسی کاری کنند اقدام خاصی انجام خواهیم داد.
شما گفتید که ما کلاه بر سر اوباما گذاشتیم اگر اینگونه است چرا زمانی که آمریکا از برجام خارج شد شکایت نکردید؟
چون ترسیدید از مکانیسم ماشه استفاده کند.
نقدعلی، پاسخگویی روحانی و ظریف را خواستار شد
حجت الاسلام محمد تقی نقد علی، نماینده مردم خمینی شهر نیز بعد از سخنان محمد جواد ظریف در اخطار قانون اساسی، پاسخگویی رییس جمهور و وزیر امور خارجه نسبت به عملکردشان در دولت را خواستار شد.
اجازه نخواهیم داد که آژانس انرژی اتمی حلقه جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند
همچنین رئیس مجلس در جریان بررسی مسائل سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی با حضور وزیر امور خارجه تاکید کرد که جمهوری اسلامی در مقابل زیاده خواهی شورای حکام و آژانس بین المللی اتمی خواهد ایستاد و اجازه نخواهد داد که آژانس حلقه اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کند.
محمد باقر قالیباف خاطرنشان کرد: شورای حکام باید بداند در حوزه دستگاه سیاست خارجی ما هرگز جمهوری اسلامی و نمایندگان مردم اجازه نخواهند داد که آژانس دستش باز باشد و هر کاری که می‌خواهد انجام دهد و حلقه اطلاعاتی و جاسوسی کشورهای متخاصم را تکمیل کنند.
ما در مقابل زیاده خواهی آنها خواهیم ایستاد و از دولت و وزارت خارجه انتظار داریم تا سیاست‌های کاهش تعهدات برجامی را که در خصوص آنها تصمیم گیری شده اجرا کنند و از حقوق ملت ایران دفاع خواهیم کرد.
از وزارت خارجه انتظار داریم در تولید قدرت در حوزه اقتصادی به درستی به وظیفه خود عمل کنند.
هیچ گاه مسائل داخلی را به خارج نبرده‌ام/ توهین‌ها را به جان می‌خرم
محمد جواد ظریف بعد از صحبت‌های نمایندگان گفت: ما آمده‌ایم این جا با هم آینده کشور را بهتر بسازیم مقام معظم رهبری فرمودند که اگر شما هم گزارش ملاقات‌های ظریف و برخوردش را با آن طرف دیده بودید، مثل من او را شجاع، انقلابی و صادق می‌دانستید.
وزیر خارجه با تاکید بر این که هیچ گاه مسائل داخلی را به خارج نبرده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید در برابر سیاست‌های آمریکا بایستد.
در بخشی از این جلسه یکی از نمایندگان با فریاد به قالیباف گفت که ظریف با این صحبت‌هایش به نمایندگان توهین می‌کند و می‌گوید که نمایندگان نمی‌فهمند.
ظریف در واکنش گفت: من گفتم که آنها می‌دانند.
بی‌جا می‌کنم که بگویم شما نمی‌فهمید، شما نماینده ملت هستید ملت ما فهیم است شما هم نمایندگان ملت فهمیم هستید و من در برابر نمایندگان ملت با کمال خضوع حضور پیدا می‌کنم، حرف‌ها و توهین‌ها را به جان می‌خرم.
عده ای از نمایندگان هم در جریان سخنرانی وزیر امور خارجه در رابطه با برجام اختلال ایجاد کرده که با تذکر رئیس مجلس خاتمه یافت.
***
ناطقین امروز مجلس
کوهساری: احیای روحیه جهادی باید در اولویت مجلس یازدهم باشد
فرهنگی: دولت باید نقدینگی موجود را به شکل صحیح به سمت تولید مسکن هدایت کند
مرادی: شیوع کرونا در استان هرمزگان وضعیت فوق قرمز دارد
الهیان: طهارت اقتصادی شرط مشروعیت نمایندگان است
***
بررسی مسائل حوزه صنعت در مجلس
از ابتدای بیماری کرونا هیچ محدودیتی در امر تولید قائل نشدیم
در ادامه جلسه علنی امروز، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به منظور ارائه گزارش آن وزارتخانه در سال «جهش تولید» در راستای اجرای بند ۸ ماده ۲۲ آیین‌نامه در مجلس حاضر شد.
حسین مدرس خیابانی گفت: از ابتدای بیماری کرونا هیچ محدودیتی در امر تولید قائل نشدیم و تولید ماسک از روزی ۲۰۰ هزار به ۶ میلیون ماسک رسیده و در این زمینه صادر کننده هستیم.
شاهد مدیریت و فروش رانت در فولاد هستیم
پس از صحبتهای اولیه سرپرست وزارت صنعت، نماینده مردم زنجان گفت که در بحث فولاد آنچه اتفاق می‌افتد مدیریت و فروش رانت است.
مصطفی طاهری افزود: اگر وزرا فقط به حرفی که می‌زنند عمل کنند کفایت می‌کند.
در بحث فولاد آنچه اتفاق می‌افتد متاسفانه بیشتر مدیریت و فروش رانت است مثلا یکی دو ماه پیش میانگین ورق گرم شرکت مبارکه هر کیلو ۵۶۵۰ تومان با مالیات بر ارزش افزوده معامله شد، اما به قیمت بیش از ۸۰۰۰ تومان فروخته شد و این یعنی ۵۱ درصد حاشیه سود.
ورود وزارت خارجه به حوزه اقتصاد سم مهلک است
همچنین نماینده مردم خرم‌آباد ورود وزارت خارجه به حوزه تجارت و اقتصاد را «سم مهلک» دانست.
مرتضی محمودوند تاکید کرد: ورود وزارت خارجه در حوزه تجارت و اقتصاد سم مهلک است زیرا حوزه دیپلماسی ربطی به اقتصاد ندارد به جز این‌که بوروکراسی اداری را دامن می‌زند.
لذا ورود حوزه دیپلماسی به تجارت، صادرات و اقتصاد اشتباه بزرگی است.
مردم احساس می‌کنند بازار به حال خود رها شده است
نماینده مردم اراک هم با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه کنترل قیمت‌ها خواستار معرفی زودتر وزیر صنعت، معدن و تجارت از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی شد.
علی‌اکبر کریمی با اشاره به ضرورت کنترل قیمت‌ها بیان کرد: در بحث کنترل قیمت‌ها و نظام بازرسی در حوزه استان‌ها در سال‌های گذشته به درستی عمل نشده است و فعالیت موثری در زمینه‌ کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازار را نمی‌بینیم.
مردم احساس می‌کنند که بازار به حال خود رها شده است و نظارتی بر افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.
بازار لوازم خانگی‌ از کنترل وزارت صنعت خارج شده است
یک عضو کمیسیون اقتصادی نیز گفت: بازار لوازم خانگی عملا از کنترل وزارت صمت خارج شده و عملاً معاونت حمایت از مصرف‌کنندگان وزارت صمت در کما به سر می‌برد.
سید غنی نظری ادامه داد: سرپرست وزارت صمت به جای گزارش در مورد قیمت مرغ و تخم‌مرغ و ارزاق در مورد تولید ماسک گزارش می‌دهد، اقدام شما در راستای کنترل قیمت خودرو چیست، چرا برای شکستن انحصار خودروسازی اقدام نمی‌کنید، علیرغم اظهارنظر شما مبنی بر افزایش ۳۰ درصد تولید لاستیک شاهد افزایش قیمت لاستیک هستیم.
بازار لوازم خانگی عملا از کنترل وزارت صمت خارج شده و یخچال به قیمت پراید خرید و فروش می‌شود.
گرانی در کشور بیداد می‌کند و عملاً معاونت حمایت از مصرف‌کنندگان وزارت صمت در کما به سر می‌برد، بازرسین شما در بازار حضورشان دردی را از گرانی درمان نمی‌کند.
اگر دولت پاسخگو نیست ما پاسخگویش می‌کنیم
در ادامه این جلسه، یک عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه دولت باید در قبال وضعیت معیشتی انسان هایی که شرافت شان با شرافت انقلاب پیوند خورده پاسخگو باشد، گفت: اگر دولت پاسخگو نیست ما پاسخگویش می کنیم.
روح الله متفکر آزاد افزود: اگر قرار است ما منتظر باشیم و ببینیم که مردم چه زمانی علیه ما شعار می دهند باید بدانیم این مردم خیلی نجابت بیشتری دارند حال حیای ما کجاست؟
قطعا مجلس منتظر نخواهد ماند که دولت از خواب بیدار شود و حال و تحرک ایجاد کند، دولت باید در قبال وضعیت معیشتی انسان هایی که شرافت شان با شرافت انقلاب پیوند خورده پاسخگو باشد، اگر پاسخگو نیست ما پاسخگویش می کنیم، در سال ۹۷، ۲ میلیارد و ۷۰۶ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات لوازم بدنسازی، عروسک، اسباب بازی و نخ دندان هزینه شده اما اکنون به آن ها می گوییم که ارز نیمایی را برگردانند اما آن ها اعلام می کنند که مگر شما به من چه داده اید که ارز نیمایی می خواهید؟
احداث صنایع تبدیلی جهت جلوگیری از خام فروشی ضروری است
در جریان بررسی های مربوط به مسائل حوزه صنعت، صمدالله محمدی نماینده بافت با بیان اینکه احداث صنایع تبدیلی جهت جلوگیری از خام فروشی ضروری است، اضافه کرد: اکتشاف اصولی و بهره برداری از آنها و ایجاد صنایع پایین دستی فولاد و مس به رفع مشکلات بیکاری کمک بسزایی می کند.
اولویت ارزی و امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد
علی نیکزاد نایب رییس مجلس هم بر ضرورت رعایت اولویت ارزی و توجه به موضوع امنیت غذایی تاکید کرد و گفت: اکثرا نمایندگان بحث کنترل بازار را مطرح می‌کنند و می‌گویند مسئول کنترل بازار کیست؟
برخی وزرای دیگر می‌گویند ما مسئول تولید هستیم و نه کنترل بازار، بلکه این موضوع در اختیار وزارت صنعت است.
لابی‌گری‌ها خسارات زیادی به تولید وارد کرده است
یک نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت صمت متذکر شد: بازار منطقه حق مسلم ما است.
عبدالحسین روح الامینی ادامه داد: چرا قیمت نهاده های دامی در این چند ماهه در حال رسیدن به قیمت ۷ هزار تومان است در حالی که انبارها در بندر امام در کشتی ها روی آب است، چرا با امنیت غذایی مردم بازی می کنید؟
درخصوص وضعیت مرغ و نهاده های دامی هشدار داده شده بود اما توجهی نشد، باید اخلاقی، انقلابی و عملی به سیاست های اقتصاد مقاومتی عمل کنیم.
صنایع و اقتصاد دانش بنیان وزن کمی در مجموعه کارهای وزارتخانه شما دارد، باید از لابی گری در تعیین عوارض گمرکی پرهیز شود و به نام تولید داخل خسارت های جبران ناپذیر به منافع ملی وارد نشود.
در این حوزه باید تحقیق و تفحص انجام شود که چرا لابی گری ها خسارات زیادی به تولید وارد کرده است.
تعدادی از کارخانه‌های تولیدی تعطیل شده است
در ادامه این جلسه نماینده آمل گفت که قرار بود در بحث هدفمندی یارانه‌ها ۳۰ درصد از آزادسازی یارانه‌ به حساب تولیدکنندگان واریز شود اما این اتفاق نیفتاد و سبب تعطیلی کارخانه‌های تولیدی شد.
با آزادسازی یارانه‌ها نهاده‌ها چند برابر شده و کارخانه‌ها قدرت خرید این نهاده ها را نداشتند و مخارجی همچون حقوق کارکنان و نگهداری کارخانه‌ها منجر به تعطیلی آنها شد.
رضا حاجی‌پور افزود: قرار بود در بحث هدفمندی یارانه‌ها ۳۰ درصد از آزادسازی یارانه‌ به حساب تولیدکنندگان واریز شود، اما این اتفاق نیفتاد و سبب تعطیلی کارخانه‌های تولیدی شد.
با آزادسازی یارانه‌ها نهاده‌ها چند برابر شده و کارخانه‌ها قدرت خرید این نهاده ها را نداشتند و مخارجی همچون حقوق کارکنان و نگهداری کارخانه‌ها منجر به تعطیلی آنها شد.
در آمل حدود هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ وجود دارد که حدود ۴۰۰ واحد صنعتی در شهرستان‌های آمل تعطیل شده است، همچنین در سال جهش تولید باید در راستای ایجاد کارخانه و صنایع اقدامات اساسی صورت گیرد.
وزارت صمت درباره افزایش قیمت خودرو با مردم شفاف صحبت کند
سهراب گیلانی، نماینده مردم شوشتر تاکید کرد: وزارت صمت در تحقق سال جهش تولید نقش اساسی دارد و باید برنامه‌های این وزارت خانه برای تحقق این شعار و حمایت از کالای ایرانی روشن و شفاف شود.
حال مردم خوب نیست
همچنین نماینده کنگاور گفت که به بازار بروید و ببینید مردم چه می گویند.
داد مردم درآمده است.
یک سال به پایان دولت مانده اما همه چیز رها شده و حال مردم خوب نیست.
از نیمه دوم پارسال کمترین اتکاء به نفت را داشته‌ایم
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت که از نیمه دوم سال گذشته کمترین اتکاء به نفت وجود داشته است.
به گزارش ایسنا، حسین مدرس خیابانی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی مسائل حوزه صنعت اظهار کرد: ما ۶۸ گونه معدنی داریم و کشوری غنی در این زمینه هستیم، همچنین ۵۳ میلیارد تن ذخائر معدنی کشف شده داریم و ۵۷ میلیون تن مجموعه زنجیره معدنی در سال گذشته صادر شده است.
وی ادامه داد: خیلی وقت است که اقتصاد ما از نفت جدا شده و ما از نیمه دوم سال قبل کمترین اتکاء به نفت را داشتیم.
معدن هم بهترین جایگزین است و ما بیش از ۲۶ میلیون تن افزایش زنجیره تولید در فولاد داریم.
***
علی نیکزاد که بخشی از اداره جلسه امروز را برعهده داشت از دستگاه‌های مسوول خواست ابعاد حادثه آتش سوزی کلینیک سینای اطهر را بررسی و به اطلاع مردم برسانند.
نایب رئیس مجلس همچنین با اشاره به درگذشت کارگر گیلان غربی و مصدومیت ۶ کارگر دیگر در این حادثه، از وزارت صمت خواستار بررسی ابعاد این حادثه شد.
سید محسن دهنوی، عضو هیات رییسه مجلس نیز از طرح سوال خود از وزیر نفت درباره‌ قرارداد گازی با ترکمنستان خبر داد.
در پایان هم یک عضو هیات رییسه مجلس تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولین اجرایی کشور را قرائت کرد.
انتهای پیام