خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 01 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

علل حضور مردم آمریکا در مراسم مذهبی بررسی شد

مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 15 تیر 1399 - 12:59
گزارش پژوهش «بررسی علل حضور مردم آمریکا در مراسم مذهبی» با ترجمه حسین تدین از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
مذهبي،مراسم،شركت،حضور،ايمان،پيو،مناسك،نداشتن،علل

به گزارش خبرگزاری مهر، «بررسی علل حضور مردم آمریکا در مراسم مذهبی» ترجمه‌ای است از یک پژوهش برای شناسایی دلایل رفتن به کلیسا یا اماکن مذهبی و نیز علل حضور آمریکایی‌ها در مراسم مذهبی که از سوی مرکز پیو انجام شده است.
این پژوهش، انواع دینداری آمریکایی‌ها را بر اساس دو متغیر «حضور در مراسم مذهبی» و «باور و ایمان» در سه گونه «کسانی که دست‌کم یک یا دو بار در ماه در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند»، «کسانی که به دلیلی غیر از نداشتن ایمان و باور در طول یک سال و کمتر از آن، به‌ندرت در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند و یا هرگز شرکت نمی‌کنند» و «کسانی که به‌دلیل نداشتن ایمان در طول یک سال و کمتر از آن، در مراسم مذهبی شرکت نمی‌کنند»، دسته‌بندی کرده و سپس به بررسی علل آن‌ها پرداخته است.
مطابق ترجمه این پژوهش، دستاوردهای این تحقیق در آمریکا نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، شمار افراد بالای ۱۸ سال که به‌طور منظم در مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، رو به کاهش است، درحالی‌که سهم آمریکایی‌هایی که سالانه فقط چند بار در این نوع مراسم حضور دارند (به‌ندرت یا هرگز)، رو به افزایش است.
بررسی دیگری در مرکز تحقیقات پیو نشان می‌دهد که دلیل اصلی حضور پیوستۀ مردم در کلیسا، کنیسه، مسجد یا عبادتگاه‌های دیگر «احساس نزدیکی به خدا» است، اما مواردی که مردم را از مراسم مذهبی دور می‌کند، پیچیده‌تر به‌نظر می‌آید.
طبق این تحقیق، سه‌دهم کسانی که در این مراسم شرکت نمی‌کنند، دلیل خود را نداشتن اعتقاد دینی بیان می‌کنند، ولی بیشترشان دلیلی غیر از ایمان و اعتقاد دارند، مثلاً می‌گویند از راه‌های دیگر ایمان خود را تغذیه می‌کنند یا کلیسای مورد علاقۀ خود را نمی‌یابند یا به مراسم علاقه‌ای ندارند یا به دلایلی چون ناتوانی جسمی و ضعف جسمی یا نبودن وقت نمی‌توانند در مراسم مذهبی شرکت کنند.
کسانی که دلایلی برای شرکت‌نکردن در مناسک به‌جز عدم اعتقاد می‌آورند، بنا بر گفتۀ خود آن‌ها، افرادی نسبتاً مذهبی هستند و بیشتر آن‌ها دین را موضوعی «بسیار» یا «تقریباً» مهم در زندگی خود می‌دانند.
در مقابل، حدود ٨٠ درصد از افرادی که منظم و پیوسته در مراسم مذهبی حضور می‌یابند، معتقدند که حضور آن‌ها در مناسک مذهبی باعث نزدیکی آن‌ها به خداوند می‌شود.
همچنین تقریباً دوسوم آن‌ها نیز بر این باورند که با شرکت در مناسک دینی می‌توانند اصول اخلاقی را به فرزندان خود بیاموزند تا در آینده انسان‌های بهتری باشند و همچنین بتوانند هنگام مشکلات به آرامش دست یابند.
این گزارش در پایان جهت اشاره به تفاوت دینداری در اروپا و آمریکا به پیمایش دیگری در مرکز تحقیقات پیو اشاره می‌کند که به موضوع دین و نقش عقاید دینی در زندگی مردمان اروپای غربی پرداخته است.