خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

طرح مهارت‌های زندگی در فضای مجازی آموزش داده می‌شود

مهر | استان‌ها | چهارشنبه، 11 تیر 1399 - 11:24
سنندج - رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: طرح مهارت‌های زندگی در فضای مجازی به دانش آموزان با نیازهای ویژه استان آموزش داده می‌شود.
دانش،آموزش،آموزان،پرورش،زندگي،مجازي،استثنايي،فراغت،اوقات،نيا ...

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کردستان، خلیل رنجبر هدف از اجرای این طرح را رشد عزت نفس، افزایش توانایی‌های روانی و اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و اظهار داشت: برنامه‌های اوقات فراغت با شعار، هر دانش‌آموز یک مهارت در بستر شبکه آموزشی دانش آموزی شاد آغاز خواهد شد.
وی افزود: این طرح برای دانش آموزان دارای آسیب بینایی، آسیب شنوایی، نیاز ویژه ذهنی، معلول جسمی حرکتی، چند معلولیتی و طیف اُتیسم در مدارس و مراکز مجازی با نیازهای ویژه استان در ایام تعطیلات تابستان از ۱۵ تیرماه اجرا می‌شود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان راهبردی مؤثر در راستای ارتقای توانمندی‌های دانش آموزان برای برقراری و حفظ تعاملات مثبت با دیگران با استفاده از ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی و با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزی انجام می‌شود.
رنجبر با تاکید بر اهمیت غنی سازی اوقات فراغت ویژه دانش آموزان با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا ویروس، یادآور شد: می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح در فضای مجازی و تولید محتوا، اوقات فراغت جذاب و متنوعی برای دانش آموزان ارائه کرد.
وی مهارت آموزی را از مهمترین اهداف فعالیت‌های تابستانی عنوان کرد و بیان کرد: ایجاد شور و نشاط، استعدادیابی، پرورش و تقویت خلاقیت و نقاط قوت دانش آموزان با نیازهای ویژه از مهمترین برنامه‌های اجرایی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستانگفت: با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در فضای مجازی مهارت‌های زندگی ده گانه خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم گیری، تفکر خلاق و مهارت‌های تفکر خلاقانه به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.
رنجبر اظهار داشت: با ارزیابی و آموزش مهارت‌های زندگی مناسب می‌توان در ضمن آموزش مفاهیم تحصیلی به بعد پرورشی نهاد آموزش و پرورش پرداخت و شهروندانی رشد یافته در ابعاد گوناگون تربیت نمود تا بتوانند به نحوی بهتر و مؤثرتر با مشکلات و دشواری‌های زندگی مواجه شود.
وی افزود: دانش آموز با نیاز ویژه با یادگیری این مهارت‌ها خود را قادر می‌سازد با مسائل زندگی به طور موثرتری مقابله کرده، توانایی اجتماعی و روحی خود را افزایش و دانش، ارزش‌ها و نگرش‌ها را به توانایی‌های بالفعل تبدیل کند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: ضعف مهارت‌های زندگی در دانش آموزان با نیازهای ویژه می‌تواند منشأ بسیاری از ناهنجاری‌های رفتاری در آنان شود از این رو آموزش، فراگیری و ایجاد فضای مناسب در جهت تقویت این مهارت‌ها در کنار یادگیری تحصیلی در ارتقای سلامت روان و رفتار بسیار اهمیت دارد.