طرح مهارتهای زندگی در فضای مجازی آموزش داده میشود
سنندج - رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: طرح مهارتهای زندگی در فضای مجازی به دانش آموزان با نیازهای ویژه استان آموزش داده میشود.

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کردستان، خلیل رنجبر هدف از اجرای این طرح را رشد عزت نفس، افزایش تواناییهای روانی و اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه دانست و اظهار داشت: برنامههای اوقات فراغت با شعار، هر دانشآموز یک مهارت در بستر شبکه آموزشی دانش آموزی شاد آغاز خواهد شد.
وی افزود: این طرح برای دانش آموزان دارای آسیب بینایی، آسیب شنوایی، نیاز ویژه ذهنی، معلول جسمی حرکتی، چند معلولیتی و طیف اُتیسم در مدارس و مراکز مجازی با نیازهای ویژه استان در ایام تعطیلات تابستان از ۱۵ تیرماه اجرا میشود.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: آموزش مهارتهای زندگی به عنوان راهبردی مؤثر در راستای ارتقای توانمندیهای دانش آموزان برای برقراری و حفظ تعاملات مثبت با دیگران با استفاده از ظرفیتهای موجود در فضای مجازی و با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانشآموزی انجام میشود.
رنجبر با تاکید بر اهمیت غنی سازی اوقات فراغت ویژه دانش آموزان با توجه به شرایط موجود و شیوع کرونا ویروس، یادآور شد: میتوان با برنامهریزی صحیح در فضای مجازی و تولید محتوا، اوقات فراغت جذاب و متنوعی برای دانش آموزان ارائه کرد.
وی مهارت آموزی را از مهمترین اهداف فعالیتهای تابستانی عنوان کرد و بیان کرد: ایجاد شور و نشاط، استعدادیابی، پرورش و تقویت خلاقیت و نقاط قوت دانش آموزان با نیازهای ویژه از مهمترین برنامههای اجرایی در غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان است.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستانگفت: با استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای موجود در فضای مجازی مهارتهای زندگی ده گانه خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم گیری، تفکر خلاق و مهارتهای تفکر خلاقانه به دانش آموزان آموزش داده میشود.
رنجبر اظهار داشت: با ارزیابی و آموزش مهارتهای زندگی مناسب میتوان در ضمن آموزش مفاهیم تحصیلی به بعد پرورشی نهاد آموزش و پرورش پرداخت و شهروندانی رشد یافته در ابعاد گوناگون تربیت نمود تا بتوانند به نحوی بهتر و مؤثرتر با مشکلات و دشواریهای زندگی مواجه شود.
وی افزود: دانش آموز با نیاز ویژه با یادگیری این مهارتها خود را قادر میسازد با مسائل زندگی به طور موثرتری مقابله کرده، توانایی اجتماعی و روحی خود را افزایش و دانش، ارزشها و نگرشها را به تواناییهای بالفعل تبدیل کند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان ادامه داد: ضعف مهارتهای زندگی در دانش آموزان با نیازهای ویژه میتواند منشأ بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری در آنان شود از این رو آموزش، فراگیری و ایجاد فضای مناسب در جهت تقویت این مهارتها در کنار یادگیری تحصیلی در ارتقای سلامت روان و رفتار بسیار اهمیت دارد.