خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

یکشنبه، 22 تیر 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سند تحول با استفاده از آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی تدوین و تصویب ‌شد

ایسنا | اجتماعی و حوادث | دوشنبه، 09 تیر 1399 - 12:09
وزیر آموزش‌وپرورش در ابلاغ بسته‌های تحولی به اعضای شورای معاونان، شناخت و التزام به یافته‌های دانش «مدیریت تغییر» را لازمه اثربخشی برنامه‌های تحولی دانست و گفت: آموزش‌وپرورش باید چشم‌انداز تعالی‌بخش و امیدآفرین مورد توافق تمام ذی‌نفعان داشته باشد.
تربيت،نظام،سند،تحول،مديريت،تحولي،دانش،بنيادين،تعليم،سازماني، ...

وزیر آموزش‌وپرورش در ابلاغ بسته‌های تحولی به اعضای شورای معاونان، شناخت و التزام به یافته‌های دانش «مدیریت تغییر» را لازمه اثربخشی برنامه‌های تحولی دانست و گفت: آموزش‌وپرورش باید چشم‌انداز تعالی‌بخش و امیدآفرین مورد توافق تمام ذی‌نفعان داشته باشد.
به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در ابلاغ بسته‌های تحولی به اعضای شورای معاونان اظهار کرد: سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، در پاسخ به تحولات محیطی و نیازهای حال و آینده جامعه و مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و با استفاده از آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی تدوین و تصویب‌شده است.
وی افزود: این سند به‌عنوان قانون مادر برای ایجاد تحولات اساسی و بنیادی در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان، در دستور کار نظام آموزش‌وپرورش قرار دارد، حاوی ۸هدف کلان ۲۳هدف علمیانی و ۱۳۱راه‌کار اجرایی است که در قالب برنامه‌های اجرایی ۶زیر نظام (زیر نظام راهبری و مدیریت، زیر نظام تربیت‌معلم و تأمین منابع انسانی، زیر نظام برنامه‌های درسی و تربیتی،زیر نظام تأمین و تخصیص منابع مالی، زیر نظام پژوهش و ارزشیابی، زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری)، متجلی شده است.
سازمان‌های موفق به‌طور تصادفی تکامل نمی‌یابند
وزیر آموزش‌وپرورش اجرای مطلوب و اثربخش برنامه‌های تحولی را نیازمند شناخت و التزام به یافته‌های دانش «مدیریت تغییر» دانست و تصریح کرد: مدیریت تغییر عبارت است از رویکردی جامع دوره‌ای برای گذار افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از وضعیت کنونی به وضعیت آتی همراه با منافع سازمانی مدیریت تغییر به سازمان‌ها کمک می‌کند تا افراد، فرایندهای ساختارها، فرهنگ و استراتژی را یکپارچه و هم سو نمایند.
وی ادامه داد: سازمان‌های موفق به‌طور تصادفی تکامل نمی‌یابند، بلکه تکامل آن‌ها از طریق استراتژی‌های ارادی و پویا صورت می‌گیرد، استراتژی‌هایی که رویدادها، الگوها و روندهای متغیر و نوظهور را پیش‌بینی کرده، بر آن تأثیر می‌گذارند و به‌طور مؤثر به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند.
آموزش‌وپرورش باید چشم‌انداز تعالی‌بخش و امیدآفرین موردتوافق تمام ذی‌نفعان داشته باشد
حاجی میرزایی یکی از عوامل مؤثر در تدوین استراتژی‌های پویا و کارآمد را داشتن «چشم‌انداز » تعالی‌بخش و امیدآفرین دانست و اظهار کرد: چنین چشم‌اندازی موردتوافق تمام ذی‌نفعان، اعم از عناصر درون و بیرون سازمانی، قرارگرفته و عزم و اراده سازمانی برای تحقق آن به وجود می‌آید و تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای دستیابی به آن چشم‌انداز، بسیج شده و به میدان می‌آیند، تمام تغییرات راهبردی در سازمان، از طریق طرح‌ها و پروژه‌ها میسر می‌شوند و سازمان‌های موفق، به استقبال تغییرات رفته و آن‌ها را مدیریت می‌کنند.
وی اضافه کرد:‌ با عنایت به‌ضرورت اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظام‌ها در سال ۱۳۱۹و در استمرار فعالیت‌های سنوات قبل و با رویکرد مدیریت تغییر، دو استراتژی اتخاذ شده است.
باید انطباق و همسویی حداکثری تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها از ستاد تا مدرسه با مفاهیم و احکام سند تحول وجود داشته باشد
عضو کابینه دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: استراتژی اول را انطباق و همسویی حداکثری تمام برنامه‌ها و فعالیت‌های جاری معاونت‌ها، سازمان‌ها و واحدهای آموزش‌وپرورش با مفاهیم و احکام سند تحول از سطح ستاد تا استان‌ها، مناطق و مدارس را عنوان کرد و در تشریح آن گفت: بر اساس این راهبرد تمام برنامه‌ها و فعالیت‌ها با اصول و رویکردهایی نظیر کاهش تمرکز و واگذاری امور به سطوح پایین، مشارکت‌پذیری و جلب همراهی و همگامی تمام ذی‌نفعان، اهتمام به تربیت متعادل و متوازن دانش آموزان در ساحت‌های شش‌گانه ( تربیت اعتقادی، اخلاقی و عبادی - تربیت سیاسی و اجتماعی - تربیت اقتصادی و حرفه‌ای تربیت زیستی و بدنی- تربیت علمی و فناورانه - تربیت زیباشناختی و هنری ...
) بازنگری و اصلاح شوند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید استراتژی دوم را تحول‌آفرینی و شوق‌انگیزی با تدوین و اجرای بسته‌های تحولی ویژه سال ۱۳۹۹ بیان کرد و در تعریف تشریح تعریف بسته اجرایی تحولی گفت: مجموعه‌ای از برنامه‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارها و برنامه زیر نظام‌های شش‌گانه سند تحول که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخش‌های تحول‌آفرین را دارد و زمینه‌ساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانش آموزان، برای پاسخگویی به نیازها و مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدت‌زمان معین است و همچنین بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم می‌آورد.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی گفت: امیدوارم با ارتقای فرهنگ‌سازمانی و توانمندسازی نیروی انسانی بر اساس مفاهیم سند تحول بنیادین و ایجاد عزم سازمانی، همگرایی نظری و عملی مجریان و اتکای به عنایات الهی، زمینه اجرایی سند تحول بنیادین و دستیابی به آموزش‌وپرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی بیش‌ازپیش فراهم آید و فرزندان این مرزوبوم از مواهب تعلیم و تربیت انسان اسلامی هرچه بیشتر برخوردار شوند.
انتهای پیام