جادههای شمال استان اردبیل بالاخره درمدار توسعه قرار گرفت
گروه استانها-بعد از سالها تجربه تلخ تصادفات منجر به فوت در جادههای شمال استان اردبیل، طرحهای توسعه و نگهداری راه، امیدبخش کاهش تلفات است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، یک سال از زمانی که دادگستری استان اردبیل به پرونده تصادفات منجر به فوت در شمال استان اردبیل ورود کرد، سپری شده است.
آمار بالای مصدومیت و فوت در تصادفات طی سالهای اخیر موجب شده تا جادههای شمال استان اردبیل، لقب جادههای مرگ را به خود بگیرد و هرچند وقت یکبار برخی مسئولان سخن از بهبود شرایط و رفع نقاط حادثه خیز در منطقه به میان آورند.
پلیس راه در این زمینه میگوید سه عامل انسان، وسیله نقلیه و جاده در بروز یک تصادف دخیل بوده و مطابق آماری که دستگاههای اجرایی ارائه میدهند وزنه عوامل انسانی همواره سنگینتر از دو بخش دیگر است.
این درحالی است که نباید ضعف فرهنگی رانندگی را در این زمینه نادیده بگیریم.
حالا این سئوال مطرح است که چرا آمار تصادفات طی یک دهه اخیر بالا رفته و قبلا به این شکل نبوده است؟
برای رسیدن به پاسخ این سئوال مهم و مطالبه ساکنان استان بد نیست به برخی از فعالیتهای انجام شده در این زمینه بهپردازیم.
اجرای 3 طرح کلان بزرگراه
در گام نخست بعد از سالها بروز حادثه در این جاده؛ مسئولان به تازگی تصمیم به اجرای طرحهای ایمنسازی و توسعهای جاده گرفتند, تا بتوانند پاسخی حداقلی به مطالبات مردمی دهند.
برهمین اساس به دلیل حجم عمده تصادفات رخ به رخ، احداث جاده دو بانده است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: 3 طرح در شمال استان اردبیل تعریف شده و بخش عمده مطالعه برای احداث بزرگراه در محدوده شمال استان است.
علی یوسفزاده اظهار داشت: این طرحها شامل محور رضی- امیرکندی- گرمی- بیله سوار، محور جلفا- اصلاندوز- پارس آباد- بیله سوار و امیر کندی- گرمی به همراه سربند- سه راهی مشگین شهر در دست مطالعه یا احداث است.
وی با بیان اینکه برخی از این پروژهها به دلیل نبود اعتبارات سالها بود اجرا نمیشد، و با پیگیریها ردیف بودجه اختصاص یافته است، تاکید کرد: در هر سه پروژه اقدامهایی انجام شده و در سفر رئیس جمهور نیز برای اجرا اعتبارات درخواستی شد که در صورت تخصیص به موقع پروژهها با قوت اجرا میشود.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل معتقد است هر چند در 4 خطه که مطالبه مردم است، تصادفات کاهش مییابد اما عوامل انسانی نیز در میزان تصادفات دخیل است.
عامل انسانی بیشترین نقش را در تصادفها دارد
یوسف زاده تاکید کرد: زمانی که تصادفات کاهش مییابد برخی دستگاهها جشن کاهش تصادفات برگزار میکنند اما وقتی در همان جاده تصادفات افزایش یافت، گفته میشود که جاده مشکل دارد.
این در حالی است که در جادههای شمال استان عامل انسانی بیشترین نقش را در تصادفات دارد.
وی با بیان اینکه در محور سربند- مشگین شهر مطابق اعلام پلیس راه، 30 درصد رانندگان با بیش از سرعت مجاز رانندگی میکنند، اضافه کرد: این رقم، رقمی است که در مقابل دوربینها به ثبت رسیده و بیشک در بخشهای دیگر جاده سرعت غیرمجاز به مراتب بیشتر است.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل همچنین مقایسه تصادفات جاده ها را که به امری متداول تبدیل شده نادرست خواند و گفت: اینکه آمار تصادف جاده ای به طول 150 کیلومتر با جاده 30 کیلومتری مقایسه شود، صحیح نیست.
وی معتقد است در کنار پروژههای راهسازی و اجرای بزرگراه لازم است دوربینهای کنترل سرعت تقویت شده و سرعت میانگین نیز رصد شود.
در عین حال رئیس پلیس راه استان اردبیل نیز گفتههای این مسئول را در اظهارات اخیر خود تائید کرده است.
محمد صفوی با تاکید به اینکه بیشترین میزان تصادفات در شمال استان مربوط به خودروهای سواری است، اظهار کرد: بخش عمده تصادفات نیز به دلیل برخورد رخ به رخ خودروها اتفاق میافتد و عامل اصلی دیگر واژگونی خودرو است.
وی با بیان اینکه تجاوز و انحراف به چپ عامل بخش عمدهای از تصادفات است، ادامه داد: متاسفانه شاهد کشته شدن تعداد قابل توجهی از سرنشینان به دلیل عدم رعایت سرعت مطمئنه هستیم.
رئیس پلیس راه استان تاکید کرد: برای کاهش تصادفات باید هر سه عامل نیروی انسانی، خودرو و جاده را مدنظر قرار دارد.
در عین حال که رعایت مقررات و قوانین رانندگی خواسته منطقی مسئولان از مردم است، مردم میگویند لازم است ایمنی راه افزایش یابد.
شهروند ساکن پارس آباد با بیان اینکه متاسفانه رانندهها در جادههای شمال استان به شکل نامطلوبی رانندگی میکنند، گفت: اغلب سرعت مطمئنه را رعایت نمیکنند و مرتبا در حال سبقت گرفتن هستند.
رامین علیزاده معتقد است تعداد دوربینهای کنترل سرعت کافی نیست و در بخشهایی از جاده باید علائم ایمنی اجرا شود.
رانندههایی که مستمر در جاده رفت و آمد دارند، محل دوربینها را میشناسند و در نزدیکی آن سرعت خود را کاهش میدهند.
وی افزود: رانندگی پر خطر متاسفانه به عادت تبدیل شده و موجب خطای رانندههای دیگر نیز میشود و این میزان مرگ و میرها هم باعث نشده تا جاده را ایمنتر بسازند.
پروژههای ایمنی راه منتظر تغییر مدیریتها
اگرچه بسیاری از کارشناسان تغییر فرهنگ رانندگی را اصلیترین عامل کاهش حوادث جادهای میدانند اما با توجه به نظرات نهادهای اجرایی، نباید از ضرورت ایمنسازی جادهها غافل شد.
مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جادهای استان اردبیل پیش از این گفته بود که80 درصد تصادفات در شمال استان به خاطر سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ است.
علی رحمتی قبل از ترک ساختمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان وعده داده بود که تا مرداد و شهریور ماه تصادفات شمال استان را با اجرای طرحهایی مانند اجرای سرعت گیرهای مجازی، خطوط لرزاننده عرضی، تجدید خط کشیهای محورها، آرام سازی ترافیک، ایجاد خاکریز در محل پرتگاهها، روکش آسفالت و ایجاد روشنایی بصورت نقطهای کاهش خواهد داد.
با تغییر مدیریت در اداره راهداری این وعدهها همگی به دست فراموشی سپرده شدهاند و انتظار میرود به دلیل اهمیت موضوع؛ این مهم با جدیت از سوی مدیر کل جدید این مجموعه دنبال شود.
گزارش از ونوس بهنود
انتهای پیام/136/ی