خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 10 خرداد 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش هزینه خانوار ایرانی چقدر است؟

مشرق | اقتصادی | دوشنبه، 02 تیر 1399 - 17:05
هزینه‌ای که مردم بابت تامین کالا و خدمات خود این روزها انجام می‌دهند نسبت به همین دوره در سال گذشته به طور متوسط ۲۲.۵ درصد افزایش یافته است .
درصد،قيمت،خرداد،هزينه،كاهش،افزايش

به گزارش مشرق، اخیرا مرکز آمار گزارشی از وضعیت تورم منتشر کرد که نشان می‌داد تورم ۱۲ ماه منتهی به خرداد ماه با کاهش دو درصدی به ۲۷.۸ درصد رسیده است ونسبت به اردیبهشت ماه با کاهش ۰.۵ درصدی ۲.۲ درصد اعلام شده بود.
اما در این بین تغییر هزینه تامین کالاها و خدمات به نحوی بوده است که در خردادامسال نسبت به خرداد سال گذشته ،خانوارهای ایرانی به طور متوسط حدود ۲۲.۵ درصد برای تامین کالا و خدمات خود با افزایش هزینه مواجه بودند.
بررسی جزئیات تغییر قیمت کالا و خدمات مصرفی خانوارهای ایرانی نشان می دهد که مجموعه خوراکی‌ها و آشامیدنی میانگین ۱۴.۹ درصد نسبت به خرداد سال گذشته گران شده است.
در بینکالا و خدمات بیشترین افزایش قیمت و هزینه مربوط به حمل و نقل با ۴۸.۶ درصد و گروه چای، قهوه، کاکائو و نوشابه با ۳۶.۶ درصد بوده است، این در حالی است که در بین خوراکی‌ها افزایش قیمت نسبت به خرداد پارسال برای گوشت قرمز و سفید تا ۱.۶ درصد و گوشت قرمز و ماکیان چهار درصد و همچنین ماهی‌ها و صدف داران ۹.۸ درصد گزارش شده است که این میزان نسبت به قبل برای مردم هزینه ایجاد کرده است.
اما کاهش قیمت در خرداد امسال، فقط در مورد گروه سبزیجات اتفاق افتاده است یعنی سبزی‌ها و حبوبات تا ۰.۴ درصد کاهش قیمت داشتند ولی تمامی کالاها و خدمات با افزایش قیمت مواجه بودند که می‌تواند نسبت به ماه‌های گذشته کمتر و یا بیشتر باشد.
در رابطه با تورم سالانه بیشترین میزان مربوط به گروه "چای، قهوه، کاکائو و شکلات" با ۴۹ درصد و حمل و نقل با ۴۵.۱ درصد بوده است و بعد از آن گروه وشاک و کفش ۳۶.۳، مبلمان و لوازم خانگی ۳۷،"شکر، مربا، عسل و شیرینی و شکلات" با ۳۵.۹ و تفریح و فرهنگ با ۳۴.۹ درصد قرار دارند.