خورشیدگرفتگی نشانهای از رویدادی آخرالزمانی است
پژوهشگر مهدویت معتقد است پدیدههای طبیعی همچون خورشیدگرفتگی رویدادهایی هستند که حاکی از نشانههایی از برنامه خداوند در آینده عالم و آدم است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، خورشیدگرفتگی در کنار سایر پدیدههای طبیعی مثل ماهگرفتگی، سیل و زلزله یکی از آیات الهی در بستر عالم است.
آموزههای اسلام حاکی از آن است که باید به این پدیدهها با دیده عبرت نگریست؛ از این رو یکی از تکالیف واجب در این پدیدهها، خواندن "نماز آیات" است که دارای احکام جداگانهای هستند.
خود عنوانِ "نماز آیات" گویای آن است که خداوند اصرار دارد با "نگاه آیاتی" به این رویدادها نگریسته شود.
اما "آیات" به چه معناست و چگونه میتوان با این نوع منظر به مسئله خورشیدگرفتگی و این دست از نشانههای الهی پرداخت؟
جواد مهرپویان محقق و پژوهشگر مهدویت در گفتوگو با تسنیم معتقد است "آیات" به معنای نشانهای از آینده است که خداوند در قالب ماجراهای کوچکتری در زمان فعلی قرار میدهد.
در واقع با شناخت کامل آیات الهی میتوان به فهمی از آینده دست یافت.
وی که پیش از این پژوهشی با عنوان «حج، تصویر برنامه خدا برای آینده بشریت» ارائه داده بود، در این باره افزود: «آیه» چندین معنا در قرآن دارد که بیشترین مورد استفادهاش به معنای «نشانه یک موضوع مهم» است، نشانهای که خصوصیاتِ اصلی خود را همراه دارد؛ در ماجرای عُزیر پیامبر در قرآن میخوانیم ایشان از روستایی عبور میکرد و دید همه مُردهاند.
به خداوند عرضه داشت «أَنَّى یُحْیی هذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِها؛ چطور اینها را پس از مرگشان زنده میکنی؟
در ادامه آیه اینطور آمده است: «فَأَماتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عامٍ ثُمَّ بَعَثَه؛ پس خداوند، او را [به مدت] صد سال میراند.
آنگاه او را برانگیخت» اینجا خداوند مفهوم «بعث» را به کار میبرد و میفرماید «ثُمَّ بَعَثَه» او را مبعوث میکند.
مهرپویان با اشاره به اینکه "بعث" موضوعی دنیایی نیست بلکه موضوعی است که در آینده رخ میدهد، گفت: مسئله "بعث" حداقل در دوران رجعت و در حد وسیعتر در قیامت رخ میدهد.
حالا خداوند این اتفاق از سنخ آینده را در دنیا برای عُزَیر واقع میکند و در همین راستا خطاب به ایشان میفرماید ماجرای تو را آیه قرار دادیم.
«لِنَجْعَلَکَ آیَةً لِلنَّاس» یعنی یک مفهومی را که مربوط به آینده است در زمان تو و در دنیا قرار دادیم.
بنابراین مفهوم آیه در قرآن یعنی «نشانهای از موضوعی بزرگ که اصلش دنیایی نیست، روال نیست بلکه موضوعی در نظام خداوندی است که حالا در قالبی قابل فهم و مطالعه در معرض انسانها قرار میگیرد تا انسانها از آن درس بگیرند و رفتار صحیح و مناسب در پیش بگیرند.» حال با این تعریف، مسئله "خورشیدگرفتگی" به عنوان آیهای الهی از این منظر قابل مطالعه است.
این پژوهشگر دینی با طرح این سؤال که باید دید این رویداد طبیعی را که خداوند هر از گاهی در بستر دنیا قرار میدهد، چه درس یا عبرتی را از آینده به بشریت یادآور میکند، گفت: در روایات مهدویت میخوانیم ماهگرفتگی و خورشیدگرفتگی دو نشانه از امر ظهور است به گونهای که چنین حادثهای (و با آن کیفیت) از زمانی که آدم علیهالسلام به زمین هبوط کرده است اتفاق نیفتاده است و در این هنگام محاسبات منجمان از درجه اعتبار ساقط میشود؛ آیَتَانِ بَیْنَ یَدَیْ هَذَا الْأَمْرِ خُسُوفُ الْقَمَرِ لِخَمْسٍ وَ خُسُوفُ الشَّمْسِ لِخَمْسَ عَشْرَةَ وَ لَمْ یَکُنْ ذَلِکَ مُنْذُ هَبَطَ آدَمُ ع إِلَى الْأَرْضِ وَ عِنْدَ ذَلِکَ سَقَطَ حِسَابُ الْمُنَجِّمِینَ.» بنابراین مسئله خورشیدگرفتگی آیهای از بخشی از دوران آخرالزمان است.
وی افزود: در آیات 6 تا 9 سوره قیامت درباره خسوف میخوانیم: «یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیامَةِ»، «فَإِذا بَرِقَ الْبَصَرُ»، «وَ خَسَفَ الْقَمَرُ» مىپرسد: «روزر ستاخیز چه وقت است؟، پس آنگاه که دیده خیره شود و ماه در خسوف رود.» بنابراین مسئله خسوف نشانهای از روز قیامت است.
انتهایپیام/