دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی از مشکلات آموزش مجازی میگویند
با شیوع کووید19 در سر تا سر جهان و تعطیلی آموزش حضوری، بسیاری از دانشگاهها که زیر ساختهای لازم برای آموزش مجازی را نداشتند، با مشکلاتی مواجه شدند که گریبانگیر دانشجویان هم شد.

ایسنا/آذربایجان شرقی با شیوع کووید19 در سر تا سر جهان و تعطیلی آموزش حضوری، بسیاری از دانشگاهها که زیر ساختهای لازم برای آموزش مجازی را نداشتند، با مشکلاتی مواجه شدند که گریبانگیر دانشجویان هم شد.
این مشکل مختص دانشگاه خاصی نبود و اکثر دانشگاهها در شوک ناشی از تعطیلی آموزش حضوری به سر میبردند، چرا که ویروسی به نام کرونا تمامی برنامههای دانشگاهها را به هم ریخته بود.
ایسنا پس از بررسی مشکلات دانشجویان دانشگاههای مختلف، این بار مشکلات آموزش مجازی برای دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی را بررسی میکند.
با وجود تلاشهای مسئولان این دانشگاه برای تامین زیرساختهای لازم، آموزش مجازی در این دانشگاه دیرتر آغاز شد و با گذشت چندین هفته نیز همچنان مشکلاتی بر سر راه تداوم آموزش مجازی در این راه وجود دارد.
مطالب زیر بخشی از اظهارات دانشجویان است که به گفته خودشان، بدون هیچ غرضی و برای بهتر شدن روند آموزش مجازی و انعکاس مشکلاتشان با ایسنا در میان گذاشته میشود:
«سامانه LMS دانشگاه طوری است که یا استاد در این سامانه حضور ندارد و یا دانشجو و یا تنها تعداد انگشت شماری از دانشجویان موفق میشوند تا به این سامانه متصل شوند.
برخی از اساتید هم کاملا یک طرفه تدریس کرده و جواب سوالات دانشجویان را در سامانه نمیدهند، بسیاری از کلاسها کمتر از زمان مقرر، دیرتر و یا زودتر شروع میشوند.
تعدادی از اساتید هم تدریس در شبکههای مجازی را ترجیح دادهاند که البته تشکیل گروه و گرد آوری دانشجویان در یک گروه بسیار زمانبر بوده و دانشجویان مدت زیادی بلاتکلیف بودند، برخی از اساتید حق مطلب را با ارسال فایل صوتی و پاسخ به سوالات دانشجویان به نحو احسن ادا کرده و برخی دیگر هم تدریس یک طرفه را ترجیح داده و توجهی به سوالات دانشجویان نمیکنند.
با توجه به وجود حقوق متقابل بین اساتید و دانشجویان و پرداخت شهریه برای هر واحد درسی در این مجموعه، دانشجویان ترجیح میدهند کلاسها به موقع و راس ساعت مقرر برگزار شده و دانشجویان بدون هیچ مشکلی به سامانه طراحی شده متصل شوند.
دانشجویان همچنین خواستار پاسخگو بودن اساتید به سوالات دانشجویان هستند، چرا که بسیاری از آنها دانشجویان سال اولی هستند که با سلیقه علمی اساتید، واحدهای درسی و سیستم علمی دانشگاه آشنایی ندارند و پاسخگویی اساتید به سوالاتشان را جزو حقوق اولیه خود میدانند.
نبود جزوههای علمی منسجم و برنامه یکپارچه و تجویز کتب و منابع متعدد و گران، برای دانشجویان سال اولی که تا کنون نه در کلاس حضور یافته و نه با دروسشان آشنا هستند نیز از دیگر مشکلاتی است که دانشجویان را سر در گم کرده است.
آنها معتقد هستند که نام دانشگاه علمی کاربردی دلیلی بر ضرورت برگزاری کلاسهای حضوری در این دانشگاه بوده و حال که نحوه برگزاری کلاسها و امتحانات دانشگاه جامع علمی کاربردی به روسای دانشگاهها واگذار شده است، کلاسها با ظرفیت کم و رعایت پروتکلهای بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود، چرا که برگزاری کلاسها به صورت یک خط در میان و غیرحضوری نتیجه خوبی در امتحانات پایان ترم در بر نداشته و هزینه اضافی را بر دانشگاه و دانشجویان تحمیل خواهد کرد.»
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی در گفتوگو با ایسنا از آخرین اقدامات برای تسهیل روند آموزش مجازی و نحوه برگزاری امتحانات در این دانشگاه میگوید: تمامی تصمیمات مربوط به فعالیتهای آموزشی دانشگاه بر اساس دستورالعملهای ستاد کمیته علمی مقابله با کرونا و ستاد مرکزی دانشگاه جامع علمی کاربردی گرفته میشود.
تابع تصمیمات کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا هستیم
فرزان قالیچی، تربیت نیروی مهارتی را ماهیت دانشگاه جامع علمی کاربردی عنوان کرده و میافزاید: دروس بسیاری از رشتههای این دانشگاه شامل دو بخش نظری و عملی بوده و ما تابع تصمیمات کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا هستیم.
20 تیر ماه زمان پایان ترم در دانشگاه جامع علمی کاربردی است
وی با بیان اینکه 20 تیر ماه زمان پایان ترم در دانشگاه جامع علمی کاربردی است، اظهار میکند: گفته شده است که کلاسها با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا از هفدهم خرداد ماه و به مدت یک ماه میتوانند به صورت حضوری برگزار شوند.
وی، برگزاری کلاسهای حضوری در دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی را منوط به تصمیم گیری و تایید کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا عنوان کرد و میگوید: با هماهنگیهای به عمل آمده با دبیر ستاد علمی مبارزه با کرونای استان و در صورت تایید این کمیته به احتمال زیاد کلاسهای درسی نظری و عملی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان با رعایت پروتکلهای بهداشتی طی هفته جاری به صورت حضوری تشکیل شوند.
قالیچی خاطرنشان میکند: برگزاری حضوری کلاسها و شرایط حضور دانشجویان در کلاس در اسرع وقت از طریق مراکز آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی به کلیه دانشجویان اطلاع رسانی خواهد شد.
وی میافزاید: تاکید داریم تا دروسی که امکان تدریس مجازی آنها میسر نیست، به صورت حضوری برگزار شوند و اساتید در کلاسهای حضوری بیشتر به بخشهای مهارتی بپردازند.
وی با اشاره به ضرروت برگزاری حضوری دروس کارگاهی و دروس آزمایشگاهی، بیان میکند: برخی دروس نظری تخصصی نیز نیاز به آموزش حضوری دارند و دروس عمومی هم در صورت صلاحدید اساتید میتوانند به صورت حضوری برگزار شوند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی میگوید: بر برگزاری حضوری دروسی تاکید داریم که بیش از 30 درصدشان عملی است، بخش مهارتی دروس نظری و پروژهها هم در اولویت برگزاری حضوری کلاسها هستند.
وی در ادامه با اشاره به آخرین تصمیمات برای نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار میکند: کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا قبلا دستورالعملهای لازم برای برگزاری حضوری آزمونهای پایان ترم را ابلاغ کرده است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی برگزاری حضوری آزمونهای پایان ترم این دانشگاه را منطوط به شرایط شیوع کرونا در استان دانسته و میگوید: اگر آمار شیوع کرونا در استان تا تاریخ شروع امتحانان ثابت مانده و مانند شرایط کنونی باشد و به سمت شدید شدن نرود، امتحانات با رعایت پروتکلهای بهداشتی و رعایت فاصله گذاری به صورت حضوری برگزار میشوند.
بیش از 90 درصد دانشجویان ما بومی هستند
وی خاطرنشان میکند: بیش از 90 درصد دانشجویان ما بومی بوده و از خوابگاه و یا سالن غذا خوری استفاده نمیکنند و دانشجویان مانند انجام کارهای روز مره و مراجعه به بیرون برای انجام کارهایشان میتوانند امتحانشان را هم به صورت حضوری پاسخ دهند.
وی متذکر میشود: افزایش زمان امتحانات و کاهش حضور همزمان تعداد زیادی از دانشجویان از جمله ضوابطی است که در صورت برگزاری حضوری امتحانات بر ای حفظ سلامتی دانشجویان رعایت میشوند.
قالیچی میگوید: امتحانات بلافاصله بعد از اتمام ترم و از 21 تیر ماه آغاز شده و تا 17 مرداد ماه ادامه خواهند داشت، برنامه امتحانی هنوز نوشته نشده و بازه زمانی متغیر بوده و برای کاهش حضور حداکثری دانشجویان قابل تغییر است.
وی متذکر میشود: سرفصلها به تمامی اساتید ابلاغ شده است و هیچ بهانهای پذیرفته نبوده و دانشگاه مسئولیتی در قبال تمام نشدن سرفصلها ندارد و سوالات امتحانی از تمامی سر فصلهای تعیین شده طرح خواهد شد.
وی میگوید: وقفه یک الی دو هفتهای در برگزاری کلاسها به طول ترم اضافه شده است و تمامی اساتید متعهد به انجام وظیفه باید در طول این مدت تمامی سر فصلها را پوشش دهند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی میگوید: امکان تدریس مجازی از طریق پیام رسانهای مختلف و سامانه LMS وسامانه سما لایو دانشگاه فراهم است، مشکلات اجتناب ناپذیری بر سر راه آموزش مجازی چه در دانشگاهها و چه در آموزش و پرورش هم ممکن است وجود داشته باشد که این تقصیر دانشگاه نبوده و شاید اینترنت و زیرساختها برای چنینی شرایطی پیش بینی نشده بودند.
وی در خاتمه خاطرنشان میکند: فکر میکنم سیستم آنلاین ما در استان جزو سیستمهایی با کمترین مشکل باشد و شاید دانشجویان هم مقداری کم لطفی کنند و اینکه تعدادی از دانشجویان در اتصال به این سامانه مشکل دارند را نمیتوان به کل سامانه تعمیم داد، دروس ضبط شدهاند و دانشجویان میتوانند با اخذ فایل، دروس را مطالعه کنند.
انتهای پیام